Sjøbliss Startet 13.Juli.2022 Del på Facebook Startet 13.Juli.2022 Jeg skulle legge til i Dragsund her forrige dagen og det gikk fint. Men når jeg skulle stramme vinsjen litt med fjernkontrollen så ville den ikke. Bare pip pip og rødt lys på fjernkontrollen. Prøvde bare for sikkerhets skyld å sjekke baugtrusteren for å se om det var fjernkontrollen eller mottakeren det var noe galt med. Trusteren virket perfekt. Gikk så til den fastmonterte knappen ved førerplassen, heller ingen reaksjon der. Helt dødt. Nå tok jeg sikringen og ventet 20/30 sekunder. Ved bare av/på fort var det null forskjell. Men etter et lengre brudd fungerer den igjen noen sekunder til fjernkontrollen begynner å pipe og blinke rødt igjen. Repetisjon av sikringsbrudd og gjør alle operasjoner fra panelet på førerplassen og da er alt i orden. Etter ca 10 minutter begynner så vinsjen på eget initiativ å dra inn tauet. Bare trekker og trekker helt til vi trykker nedoverpilen på panelet. Nå knøyt vi tauet (det er blutau-vinsj) på kryssholt og tok sikringen for natta. Bytta batterier på fjernkontrollen bare for sikkerhets skyld. Dagen etter fungerte alt som det skulle. Fjernkontrollen og det hele. La turen til Son og la til her uten bruk av vinsj. Etter vi skrudde av maskinen og skulle til å rusle på Kiwi begynner vinsjen igjen å trekke inn. Dreggen henger på rulla så den bare slurer på kabelaret men likevel. Har det klikka helt for den? Noen som har hørt noe noe lignende? Vinsjen er en engbo fra ca 2007/2008. Tips og erfaringer mottas med takk 🙌 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lazyjack Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 (redigert) Jeg bråvåknet tidlig en morgen av at ankervinsjen (Quick) begynte å dra inn ankeret som forøvrig ikke var i bruk og lå på fordekket. Årsaken viste seg å være overledning i fjernkontrollen forårsaket av fuktighet. Dette var en fjernkontroll med kabel som stort sett ble oppbevart fremme i ankerbrønnen. Redigert 13.Juli.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Nabobåt på samme kanal? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Tenkte også på fuktighet eller om det er noe irring et sted. En gang jeg hadde druknet baugthrusteren i ferskvann etter en mislykket fylling av vann der jeg ikke hadde fått skrudd på inspeksjonsluka til tanken ordentlig, så var thrusteren tilsynelatende helt iorden etter at jeg hadde fått øst og tørket vekk vannet. Vi lå å sov rett over thrusteren den påfølgende natten, og i de små timer begynte den plutselig å kjøre helt av seg selv, og jeg måtte ta sikringen. Den ble sendt på service hos Sleipner og de nevnte dette med irring som en mulig årsak. Thrusteren er forøvrig en helt fantastisk vekkerklokke dersom ingen har tenkt på det før. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VegJoh Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Mener å huske ifm. Installasjon av vinsj i fjor, at det står i manualen at vinsjen skal frakobles strøm når den ikke er i bruk, (selv gjør jeg aldri dette). Det er vel sikkert for å unngå at den drar i gang av seg selv når andre kjører fjernkontroll med samme frekvens/ eller ved feil. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 dennrick skrev for 4 timer siden: Thrusteren er forøvrig en helt fantastisk vekkerklokke dersom ingen har tenkt på det før. Det tror jeg på!!! Ennå bedre vekkerklokke enn å våkne av av båten dunker på... Ellers har jeg tro på at forklaringen kan være fukt et sted. Enten i signalgiver eller signaltolker. Altså enten i en fjernbetjening eller i elektronikken i vinsjen som omdanner signaler til handling. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøbliss Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Takk for tips. Det med fuktighet burde jeg tenkt på selv. Tror jeg skal starte med en kontroll av alle kabler og koblinger, så en liten prøve og feile runde med å frakoble en og en ting til det slutter med spøkelseskjøring. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Det med kanal tenkte vi forresten på, men det har skjedd i to forskjellige havner. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Barbaria Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Når vi hadde dette problemet var det relé som var kaputt. Vi hadde ikke Engebo vinsj riktignok. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Elmibo Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Det er releet som er defekt . Var bort i det før. Kan hjelpe deg med det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Jeg opplede en gang at thrusteren gikk av seg selv med en gang jeg slo på hovedbryteren til startbatteriet. Årsaken var fuktighet på kretskortet til syringseneheten ved thrustermotoren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøbliss Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Tusen takk for tips alle sammen! Hvordan kan dette være defekt rele @Elmibo? Jeg har okish greie på elektro og elektronikk, synes det høres rart ut at releet skal kunne skape denne type feil. Så lenge vinsjen ser ut til å fungere perfekt fra kontrollpanelet bortsett fra når den dør helt. De tankene om fukt på fjernkontrollen eller kontrollenheten høres mer sannsynlig ut for meg. Men bytter gjerne rele også! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Elmibo Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Det som skjer er at releet ikke slipper helt etter at styrestrøm er borte og koblingsplatene i releet kommer i kontakt av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Aha. Det kan gi mening. Bytte rele står dermed på listen 👍 Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Elmibo skrev for 11 timer siden: Det som skjer er at releet ikke slipper helt etter at styrestrøm er borte og koblingsplatene i releet kommer i kontakt av seg selv. Kan det forklare at vinsjen plutselig starter av seg selv etter å ha vært av en god stund . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Barbaria Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Vår vinsj gikk selv om bryteren på panelet stod av. Vi måtte ta sikringen for å stoppe den. Kjedelig mitt i middagen når vi lå ankret i en trang bukt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.