Rasundsbak Startet 13.Juli.2022 Del på Facebook Startet 13.Juli.2022 Vurderer kjøp av båt. Hallberg Rassy misil II. Innhentet tilbud på storseil. Er det mulig å bestille bare storseil, men uten som de skriver vintertrekk og dekkstativ, som mer enn dobler prisen? Hva betyr.møneskrev, dekkstag og midstøtter. Alt hører inn under dekkstativ. Beklager ignorant innlegg. Innser at jeg har mye å lære... Sitér dette innlegget Link to post
Rasundsbak Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 For å utdype. Ser på denne: https://www.maritim.no/dekkstativ-aluminium?variant=51857 Lurer på om jeg kan spare penger ved å lage slike patenter selv ved hjelp av tau eller annet jeg finner ute. Innser at vekten antakelig er et moment i denne diskusjonen, men tar fortsatt imot erfaringer dersom noen har innspill. Kanskje det er lurt å takke ja til hele pakken, så unngår man overraskelser til vinteren...? Men dyrt... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Du kan helt fint bestille seil separat, og helt uavhengig kjøpe eller bygge deg et dekksstativ selv av passende materiale. Hvis du planlegger å ha båten på land om vinteren lager du to store A’er som står foran og bak båten, med langsgående møne og vertikale støtter av passende plank. Skal du ha båten på sjøen kjøper eller lager du et stativ som står på dekk i stedet for på bakken. Det er ikke «rocket science» dette her. 👍🏻 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Storseilet tar du av, ta ut spilene, brettes, legges i seilsekken sin og lagres tørt. Så vintertrekk har ikke noe med storseil å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Vintertrekket er bare for å beskytte båten under vinteropplag, på land eller sjø. Man kan klare seg lenge med enklere løsninger, som et par solide presenninger og bruke bom og evt. spinnakerbom som "takmøner". Selvsagt er et dedikert dekkstativ (møneskrev etc. er deler av dette) og formsydd trekk bedre, men det blir et kost/nytte-spørsmål. Storseilet er en helt separat sak, men det du bør ha for å øke levetiden på dette er et trekk til storseilet når det ikke er i bruk. Noen foretrekker en lazybag, som er enklest i bruk og kombinerer funksjonen med lazyjacks for enkelt nedtak, mens det er fordeler også med et løst trekk som legges over seilet. Smak og behag, og et løst trekk er billigere. Alle seil bør tas av og lagres tørt og mørkt på vinteren. Det kan også være en god investering å få en seilmaker til å etterse seilene på vinteren, hos noen seilmakere er også da lagring inkludert i prisen på dette. Noen seilmakere har førstegangs vinterservice inkludert i prisen på nytt seil. Alle spørsmålene dine (og mange fler) besvares best av en seilmaker, anbefaler å snakke med flere seilmakere. De er fagfolk som kan svært mye om seiling, og de aller fleste er interessert i at du skal bli fornøyd og bli en fast kunde gjennom mange år. Og du vil som nybegynner lære svært mye i dialog med en seriøs seilmaker. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Rart at vinterkalesje er inkludert med storseilet? Uansett trenger du et bomtrekk for å beskytte seilet: https://www.maritim.no/bomtrekk-nautisail-navy-250cm Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Det å beskytte seilet mot UV-stråler er viktig. Storseilet til Hulda runder 20 år. 18 av de årene har seilet vært montert på bommen året rundt. Det har aldri vært inne til reparasjon. Gode seil holder lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Rasundsbak Svart 13.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Takker for svar. Høres ut som en Lazybag er det jeg skal ha. Resten ordner jeg selv med presenning og lufting som jeg følger med på selv. Hvis mine planer skal realiseres, må kostnadene holdes nede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.