Jump to content

Dusj og vaskearmaturer trykkvann hoster og harker


kakemann

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg har en 2012 Ibiza 26 Touring med trykkvannspumpe for ferskvann.
Den er av typen FloKing.

 

Pumpen fungerer på ett vis, altså den starter, opparbeider trykk og stopper når trykket er opparbeidet.

Når man begynner å bruke vann fra vasker (bad, pentry) eller dusj på badeplattform starter pumpen ganske umiddelbart og det kommer raskt hosting og harking fra kranene. Akkurat som om du har luft i kraner hjemme i huset.
 

Verst er det på kranen i pentry (kjøkkenet).

Den hoster innimellom kraftig og det blir lett vannsøl rundt vasken.


Jeg har ikke sett noen tegn til lekkasje noe sted (jeg har ikke fulgt slangene hele veien), men jeg lurer på om det kan være noe med pumpen. Vet ikke om en slik pumpe har noen gummibelger eller noe som etterhvert vil bli litt morkne slik at det kommer luft inn.

Har ikke funnet noe rep.sett til denne pumpen.

Hvis det er mest sannsynlig at det er noe med pumpen tenker jeg å kjøpe en ny, men jeg vil selvfølgelig ikke gjøre det om det kan være andre feil.
Antar uansett at det bør være en relativt kraftig pumpe siden det er litt t-stykker og avstander her.

 

Jeg har lagt ved tegningen som viser ferskvannsopplegget. Det er en del T stykker mellom tilkoblingene, så jeg antar at pumpen bør være kraftig. 
Dette har sikkert fungert fint tidligere, men av en eller annen grunn er det ganske håpløst i bruk nå.

Er det noen som har tips til hvordan jeg bør gå frem og som har hatt tilsvarende erfaringer tidligere?

 

Er det pumpen som bør byttes om jeg ikke finner lekkasjer, eller kan disse repareres på ett vis?

 

Tusen takk for alle svar og god sommer!

processed-a11299a2-1b8d-4583-94f3-dcac4fb17bff_5iekbTcn.jpeg

IMG20220711151145.jpg

Link to post
Share on other sites

Slik hosting er typisk når det er luft i systemet. Har du fått ut all luft fra bereder og rørsystem etter vinteropplag? Og det er vann i ferskvannstanken?

 

Om det er en lekkasje som gjør at luften kommer inn i systemet må denne være på sugesiden av pumpen, dvs mellom ferskvannstank og pumpe. Tviler på at det er noe feil med selve pumpa, da ville vannet lekke ut pga trykket inne i pumpa. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. 

Jeg har ikke gjort stort annet enn å fylle hele anlegget med vann igjen.
Hadde ikke slike problemer noen gang med den forrige båten, men der hadde jeg heller ikke bereder og slikt. 
Hadde imidlertid samme problemer i fjor etter at jeg hadde kjøpt båten.

Er det noen spesiell måte man kan finne ut om det suges luft mellom tank og pumpe?
Noe man kan se etter liksom?


 

Link to post
Share on other sites

Om slangen er gjennomsiktig bør det være mulig å se luftbobler. Ellers kan det hjelpe å stramme slangeklemmene. Sjekk også mippelen inn på pumpa, her er det en oring antar jeg. 
 

Men ofte tar det litt tid å få ut all luft etter vinteropplag. Prøv å tappe med åpne kraner en stund for å se om problemet avtar. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har du tappet så lenge etter vinteropplag at all luft er erstattet med vann. En tom vv-bereder på 40 liter inneholder 40 liter luft. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for tips. Problemet var som nevnt av Brigg og Lars over at slangeklemmer mellom tank og pumpe måtte trekkes til.

 

Jeg trakk til 3 slangeklemmer og strammet noen gjengetapper i plast på hver side av pumpen og alle bobler forsvant. 

 

Det var tydelig at problemet var et sted fra tank til pumpe da jeg så bobler i slangen etter pumpen men ikke før.

 

Takk for hjelpen folkens. Nå slippe jeg denne irriterede harkingen resten av sesongen 💪

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...