iznogood Startet 13.Juli.2022 Del på Facebook Startet 13.Juli.2022 (redigert) Hei! Jeg har en 27ft Bayliner med ferskvannskjølet 5.7 Mercruiser (2008) med Alpha drev. Den blir varm i plan men ikke ved belastning i halvplan... Noen som har en ide om hvor man starter ? Har kommet fra en dag til en annen. Redigert 13.Juli.2022 av iznogood Tillegsinfo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Med termostaten, man starter med termostaten. Høres ikkje ut som et problem eller en issue sånn egentlig men. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 Enig, en termostat korrodert i åpen posisjon gir disse symptomene. Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 15.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Hei og takk for svar! Jeg har bestilt ny termostat. Den har aldri kommet opp i temp om jeg ikke har ligget i plan. DVS den har ligget på ca 70. Så det rimer jo at det kan være noe her. Men det jeg ikke forstår er at den nå "koker" ved 3600rpm og ikke 3100, Og burde den ikke holde seg kjølig om termostaten er låst pip åpen ? Jeg kom på en forskjell her siden sist... Jeg har koblet på VV tanken siden sist (på vannsystemet i båten, den har altid vært koblet til ferskvannskjølingen), så den er full av vann. Kan det hende at når denne var tom så var det nok kjøling i denne mens nå når den er full av vann (på begge sider) så er det ikke. At termostaten er låst lukket ? Sitér dette innlegget Link to post
Smilefjes Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Fornuftig å begynne med det enkleste, dvs. bytte termostat. Du kan også ta ut termostaten og kjøre uten. Da har du full gjennomgang av vann. Hvis motoren fremdeles blir varm er feilen et annet sted. Andre feilkilder kan være gamle risere som har rustet mye innvendig. Det går saltvann inn gjennom drevet, videre gjennom varmeveksleren der saltvannet kjøler ned ferskvannet i motoren. Deretter går saltvannet gjennom riserne og videre ut i eksosen. Hvis riserne begynner å bli tette blir det for liten gjennomstrømning på saltvann som går gjennom varmeveksleren til å kjøle motoren. Brenner du deg på fingrene når du tar på riserne (over 70-75 grader) går det for lite vann her. Kjenn på riserne på begge sider. De skal være omtrent like varme. Et tredje alternativ kan være sliten impeller (vannpumpe) i drevet som også kan gi for liten gjennomstrømning av saltvann gjennom varmeveksleren og varme riserer. Både risere og impeller er "slitedeler" med begrenset levetid. Ellers trenger varmeveksleren en rens/gjennomspyling med bytte av kjølevæske med noen års mellomrom for å yte sitt beste. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Først så sier du den ikkje blir varm, så er den nå plutselig 70' som kvalifiserer til varm med god margin. Så er plutselig problemet at den koker?? Det med varmtvannsberederen var umulig å forstå. Tror du berederen lager varmtvann som motoren skal kjøle ned?? Er den kald eller koker den? Kan i all verden meina du mht den berederen. Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 (redigert) 13 hours ago, Smilefjes said: Fornuftig å begynne med det enkleste, dvs. bytte termostat. Du kan også ta ut termostaten og kjøre uten. Da har du full gjennomgang av vann. Hvis motoren fremdeles blir varm er feilen et annet sted. Andre feilkilder kan være gamle risere som har rustet mye innvendig. Det går saltvann inn gjennom drevet, videre gjennom varmeveksleren der saltvannet kjøler ned ferskvannet i motoren. Deretter går saltvannet gjennom riserne og videre ut i eksosen. Hvis riserne begynner å bli tette blir det for liten gjennomstrømning på saltvann som går gjennom varmeveksleren til å kjøle motoren. Brenner du deg på fingrene når du tar på riserne (over 70-75 grader) går det for lite vann her. Kjenn på riserne på begge sider. De skal være omtrent like varme. Et tredje alternativ kan være sliten impeller (vannpumpe) i drevet som også kan gi for liten gjennomstrømning av saltvann gjennom varmeveksleren og varme riserer. Både risere og impeller er "slitedeler" med begrenset levetid. Ellers trenger varmeveksleren en rens/gjennomspyling med bytte av kjølevæske med noen års mellomrom for å yte sitt beste. Den har gått på mjøsa, første år i saltvann, riserne ser nye ut. Det kan selvsagt være noe shit der for det. Men det blir evt til høsten. Impellere vil også bli byttet til høsten. Takk for mange tips, bytter termostat og om det ikke hjelper fortsetter eventyret til høsten. Sjelden jeg har den i plan med så hyggelige drivstoff priser 😅. 6 hours ago, Cerberus said: Først så sier du den ikkje blir varm, så er den nå plutselig 70' som kvalifiserer til varm med god margin. Så er plutselig problemet at den koker?? Det med varmtvannsberederen var umulig å forstå. Tror du berederen lager varmtvann som motoren skal kjøle ned?? Er den kald eller koker den? Kan i all verden meina du mht den berederen. Skal prøve å forklare bedre. Når jeg sier kald tenker jeg under driftstemp 80 - 90. Så i halvplan på 3000rpm er den ok, mens i plan 3600rpm stiger temp til 100-110 og ser ikke ut til å stoppe. Jeg har ikke prøvet å bare kjøre videre for å se om den koker... Det skjedde fra en dag til en annen. Den eneste forskjellen var at jeg fylte vann i VV berederens forbruksside. Jeg har ikke hatt varmtvann koblet til i båten, men kjølevannet har alltid gått igjennom. Jeg anet ikke om det er relevant, men det er altså eneste forskjellen fra en dag til en annen. Redigert 16.Juli.2022 av iznogood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 (redigert) Så problemer er altså at den går fôr varm og koker ikkje at den ikkje blir varm slik først fremsatt. 80-90 grader er ikkje kald, det er driftsvarm. Og vel så det. Da mangler du vanngjennomstrømming i form av blokkeringer eller manglene mengde. Men aller først er det greiest med den påkrevde turen uten termostat. Blir manifoldane for varme til å ta på er det typisk for lite vann i omløp. Er de fortsatt kalde så er varmeveksleren neste mann ut. Mercruiser med ferskvannkjøling, er det halv eller hel- sett ? Redigert 16.Juli.2022 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 (redigert) Klønete ordlag i første post ja. Får ikke endret det nå dessverre. Jeg klarte å lese meg opp på forskjellen, men det er jeg ikke sikker på. Jeg skal se etter til uken når jeg bytter termostat. Redigert 16.Juli.2022 av iznogood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Etter å sett igjennom dokumentasjon ser jeg at det er halvt sett (Block cooling only). Men som sagt har båten gått på Mjøsa siden motoren var satt inn i 2008. Men masse god læring for meg her. Skrudd en del bil opp igjennom men ikke båt 😅. Jeg vet jo heller ikke om forrige eier har byttet impeller noen gang. Tvilsomt da han ikke nevnte det som en del av årlig service. Men båten er i god stand og godt tatt vare på, det kan man se. Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Kjølevannet er svart... Har jeg rett i å tenke på topp pakning 😅. Er vel bare olje / eksos som kan forårsake dette... Rimer med varmgang under belastning og, har vært borti med bil. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Eksos ja. Olje nei. Jeg ville også tenkt toppakning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
iznogood Svart 21.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 (redigert) Jeg tenker jeg tar av termostathuset og flusher hele systemet. Setter inn ny termostat og ser om det utgjør noen forskjell. Har aldri sett "svart" vann før... Olje blir jo som regel hvit kliss... Redigert 21.Juli.2022 av iznogood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Juli.2022 Del på Facebook Svart 21.Juli.2022 Svart kjølevan kan være rust? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/sylinderlekkasjetester/sylinderlekkasjetester-2000020969 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 iznogood skrev for 21 timer siden: Er vel bare olje / eksos som kan forårsake dette... Om det er brukt Systemrens på motoren, og det hat stått i for lenge eller dårlig skylling, kan du få den fargen, men smaker det sot, så er det sot... Er det frostveske på motoren eller kjenner du ikke snev av glykol? Noen av V8 blokkene er "marinestøp" og disse gir en mørkere farge til frostvesken, enn bilblokker, som blir mer "rustrøde" i kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Cerberus skrev On 16.7.2022 at 15.48: Men aller først er det greiest med den påkrevde turen uten termostat. TS - vil anbefale at du følger opp denne enkle testen nå, før du river toppene. Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 23.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 18 hours ago, dieselfan said: TS - vil anbefale at du følger opp denne enkle testen nå, før du river toppene. Yes, det var denne tidsklemma da. Holder tråden oppdatert så fort jeg har hatt tid til å skru det Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Ikke meningen å stoppe deg fra kvalitetstid, ville bare få det fram før du demonterer, for da er det for sent.. Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 27.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 (redigert) On 7/23/2022 at 12:45 PM, dieselfan said: Ikke meningen å stoppe deg fra kvalitetstid, ville bare få det fram før du demonterer, for da er det for sent.. Ingen fare. Fikk demontert en del i dag, men hadde selvfølgelig ikke riktig pipeforlenger til termostathuset. MEN: En god ting er at jeg lot glassene stå siden siste og det som var der nå var 99% glykol mens sedimentene var sunket til bunns og var brunt slam.... Altså peker det ikke nødvendigvis på toppen/ne alike vell 🍺. Men er det noen som har en oversikt over kjølesystemet til mercruiser? Er det slik at det går saltvann igjennom termostaten og til varmeveksleren deretter ut gjennom raiserne. Klarer ikke helt å se hva som er hva av alle slanger her... Og er det ikke noe filter et sted for sjøvannet ? Redigert 27.Juli.2022 av iznogood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Det finnes vel forskjellige systemer, men hos meg er det ikke noen termostat på saltvannsdelen, heller ikke noe filter annet en risten som sitter på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
iznogood Svart 14.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2022 Mitt tips til de som ender opp her. Start med det enkleste... Drevet var grodd igjen... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.August.2022 Del på Facebook Svart 14.August.2022 iznogood skrev for 1 time siden: Mitt tips til de som ender opp her. Start med det enkleste... Drevet var grodd igjen... Flott at du gir tilbakemelding på løsning! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.