Jump to content

Mercruiser 5.7 2008 forgasser, koker i plan, men ikke ved halvplan


iznogood

Recommended Posts

Hei og takk for svar!

 

Jeg har bestilt ny termostat. Den har aldri kommet opp i temp om jeg ikke har ligget i plan. DVS den har ligget på ca 70. Så det rimer jo at det kan være noe her. Men det jeg ikke forstår er at den nå "koker" ved 3600rpm og ikke 3100, Og burde den ikke holde seg kjølig om termostaten er låst pip åpen ?

 

Jeg kom på en forskjell her siden sist... Jeg har koblet på VV tanken siden sist (på vannsystemet i båten, den har altid vært koblet til ferskvannskjølingen), så den er full av vann. Kan det hende at når denne var tom så var det nok kjøling i denne mens nå når den er full av vann (på begge sider) så er det ikke. At termostaten er låst lukket ?

Link to post

Fornuftig å begynne med det enkleste, dvs. bytte termostat. Du kan også ta ut termostaten og kjøre uten. Da har du full gjennomgang av vann. Hvis motoren fremdeles blir varm er feilen et annet sted. Andre feilkilder kan være gamle risere som har rustet mye innvendig.  Det går saltvann inn gjennom drevet, videre gjennom varmeveksleren der saltvannet kjøler ned ferskvannet i motoren. Deretter går saltvannet gjennom riserne og videre ut i eksosen. Hvis riserne begynner å bli tette blir det for liten gjennomstrømning på saltvann som går gjennom varmeveksleren til å kjøle motoren. Brenner du deg på fingrene når du tar på riserne (over 70-75 grader) går det for lite vann her. Kjenn på riserne på begge sider. De skal være omtrent like varme. Et tredje alternativ kan være sliten impeller (vannpumpe) i drevet som også kan gi for liten gjennomstrømning av saltvann gjennom varmeveksleren og varme riserer. Både risere og impeller er "slitedeler" med begrenset levetid. Ellers trenger varmeveksleren en rens/gjennomspyling med bytte av kjølevæske med noen års mellomrom for å yte sitt beste.

Link to post

Først så sier du den ikkje blir varm, så er den nå plutselig 70' som kvalifiserer til varm med god margin. Så er plutselig problemet at den koker??

Det med varmtvannsberederen var umulig å forstå. Tror du berederen lager varmtvann som motoren skal kjøle ned?? 

Er den kald eller koker den? Kan i all verden meina du mht den berederen.

Link to post
13 hours ago, Smilefjes said:

Fornuftig å begynne med det enkleste, dvs. bytte termostat. Du kan også ta ut termostaten og kjøre uten. Da har du full gjennomgang av vann. Hvis motoren fremdeles blir varm er feilen et annet sted. Andre feilkilder kan være gamle risere som har rustet mye innvendig.  Det går saltvann inn gjennom drevet, videre gjennom varmeveksleren der saltvannet kjøler ned ferskvannet i motoren. Deretter går saltvannet gjennom riserne og videre ut i eksosen. Hvis riserne begynner å bli tette blir det for liten gjennomstrømning på saltvann som går gjennom varmeveksleren til å kjøle motoren. Brenner du deg på fingrene når du tar på riserne (over 70-75 grader) går det for lite vann her. Kjenn på riserne på begge sider. De skal være omtrent like varme. Et tredje alternativ kan være sliten impeller (vannpumpe) i drevet som også kan gi for liten gjennomstrømning av saltvann gjennom varmeveksleren og varme riserer. Både risere og impeller er "slitedeler" med begrenset levetid. Ellers trenger varmeveksleren en rens/gjennomspyling med bytte av kjølevæske med noen års mellomrom for å yte sitt beste.

 

Den har gått på mjøsa, første år i saltvann, riserne ser nye ut. Det kan selvsagt være noe shit der for det. Men det blir evt til høsten. Impellere vil også bli byttet til høsten. Takk for mange tips, bytter termostat og om det ikke hjelper fortsetter eventyret til høsten. Sjelden jeg har den i plan med så hyggelige drivstoff priser 😅.

 

6 hours ago, Cerberus said:

Først så sier du den ikkje blir varm, så er den nå plutselig 70' som kvalifiserer til varm med god margin. Så er plutselig problemet at den koker??

Det med varmtvannsberederen var umulig å forstå. Tror du berederen lager varmtvann som motoren skal kjøle ned?? 

Er den kald eller koker den? Kan i all verden meina du mht den berederen.

 

Skal prøve å forklare bedre. Når jeg sier kald tenker jeg under driftstemp 80 - 90.
Så i halvplan på 3000rpm er den ok, mens i plan 3600rpm stiger temp til 100-110 og ser ikke ut til å stoppe. Jeg har ikke prøvet å bare kjøre videre for å se om den koker...

Det skjedde fra en dag til en annen. Den eneste forskjellen var at jeg fylte vann i VV berederens forbruksside. Jeg har ikke hatt varmtvann koblet til i båten, men kjølevannet har alltid gått igjennom. Jeg anet ikke om det er relevant, men det er altså eneste forskjellen fra en dag til en annen.

Redigert av iznogood (see edit history)
Link to post

Så problemer er altså at den går fôr varm og koker ikkje at den ikkje blir varm slik først fremsatt.  80-90 grader er ikkje kald, det er driftsvarm. Og vel så det. 

Da mangler du vanngjennomstrømming i form av blokkeringer eller manglene mengde.  Men aller først er det greiest med den påkrevde turen uten termostat. 

Blir manifoldane for varme til å ta på er det typisk for lite vann i omløp.  Er de fortsatt kalde så er varmeveksleren neste mann ut. Mercruiser med ferskvannkjøling, er det halv eller hel- sett ? 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Etter å sett igjennom dokumentasjon ser jeg at det er halvt sett (Block cooling only). 
Men som sagt har båten gått på Mjøsa siden motoren var satt inn i 2008. 

Men masse god læring for meg her. Skrudd en del bil opp igjennom men ikke båt 😅.
Jeg vet jo heller ikke om forrige eier har byttet impeller noen gang. Tvilsomt da han ikke nevnte det som en del av årlig service. Men båten er i god stand og godt tatt vare på, det kan man se.

Link to post
iznogood skrev for 21 timer siden:

Er vel bare olje / eksos som kan forårsake dette...

Om det er brukt Systemrens på motoren, og det hat stått i for lenge eller dårlig skylling, kan du få den fargen, men smaker det sot, så er det sot...

Er det frostveske på motoren eller kjenner du ikke snev av glykol?

 

Noen av V8 blokkene er "marinestøp" og disse gir en mørkere farge til frostvesken, enn bilblokker, som blir mer "rustrøde" i kjølevannet.

 

 

Link to post
On 7/23/2022 at 12:45 PM, dieselfan said:

Ikke meningen å stoppe deg fra kvalitetstid, ville bare få det fram før du demonterer, for da er det for sent.. :wink:


Ingen fare. 
Fikk demontert en del i dag, men hadde selvfølgelig ikke riktig pipeforlenger til termostathuset.

 

MEN: En god ting er at jeg lot glassene stå siden siste og det som var der nå var 99% glykol mens sedimentene var sunket til bunns og var brunt slam.... Altså peker det ikke nødvendigvis på toppen/ne alike vell 🍺.

 

Men er det noen som har en oversikt over kjølesystemet til mercruiser? Er det slik at det går saltvann igjennom termostaten og til varmeveksleren deretter ut gjennom raiserne. Klarer ikke helt å se hva som er hva av alle slanger her... Og er det ikke noe filter et sted for sjøvannet ?

Redigert av iznogood (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...