Jump to content

VP AQ260 får bensin i oljen


Smite

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Joda 7900 med AQ260 motor, marinisert GM/Volvo 350. 

Motor gikk dårlig i fjor før vinteropplag, og elendig når jeg startet den nå nylig. 

Båtmekaniker var å forsøkte å fikset den nylig, og fant at det var bensin i oljen.

Han mente forgasser "fløset" som han sa.

 

Jeg tappet ut olje, fikk 9 liter olje med bensin i, som er mye mer enn det skal være, og har siden forsøkt å få fatt i ny forgasser.

 

Forgasseren er Holley 650 spreadbore, delenr 80552. 

 

Lett meg grønn etter ny forgasser, eller rep kit til denne, men det er ingenting å få fatt i noensteder som jeg har funnet.

 

Har dere vært borte i denne problemstillingen før, er det vanligvis forgasseren som er problemet da? 

 

Samt kan jeg bytte 650 spreadbore forgasseren med feks en edelbrock 600 marine? Den har jeg funnet på nett til salg i norge.

 

Eller er det evnt noen som har noen tips til gode steder for rep sett til Holley forgasseren.

 

Kommentar fra moderator:
Tittel, Motor, redigert, alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Link to post
Share on other sites

Kor i all verden har du lett?? Ny forgasser til denne er da enkleste sak i heile verden å få tak i! Nei, har du spreadbore innsug må du ha tilsvarende forgasser. Men du kan bytte innsug til squarebore. Får vel snart både innsug og forgasser fra Edelbrock for det en Holley koster. 

Og nei du skal ikkje overhale forgasseren, det er totalt bortkastet. Der blir bare pakningsbytter likevel og da er du like langt. Den er fortsatt like slitt og elendig. 

KJØP NYTT!

Jada du får mellomlegg slik Squarebore passer på innsuget. Nei nei nei det skal du ikkje ha! 

Kjøp nytt og sjå deg aldri tilbake.

 

 

Ellers er det bare to steder bensin kan komme inn i motoren. Forgasseren og bensinpumpa. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Cerberus said:

Kor i all verden har du lett?? Ny forgasser til denne er da enkleste sak i heile verden å få tak i! Nei, har du spreadbore innsug må du ha tilsvarende forgasser. Men du kan bytte innsug til squarebore. Får vel snart både innsug og forgasser fra Edelbrock for det en Holley koster. 

Og nei du skal ikkje overhale forgasseren, det er totalt bortkastet. Der blir bare pakningsbytter likevel og da er du like langt. Den er fortsatt like slitt og elendig. 

KJØP NYTT!

Jada du får mellomlegg slik Squarebore passer på innsuget. Nei nei nei det skal du ikkje ha! 

Kjøp nytt og sjå deg aldri tilbake.

 

 

Ellers er det bare to steder bensin kan komme inn i motoren. Forgasseren og bensinpumpa. 

Takker for svaret. Jeg har ikke klart å finne 650 holley forgasser på noen norske steder, og alle forhandlerne jeg har ringt har slitt med levering siste året får jeg beskjed om. Men vet du om et sted som har slikt på lager i Norge, så er jeg takknemlig for link 😀 denne jeg har https://www.holley.com/products/marine_and_powersports/marine/marine_carburetors/parts/0-80552

 

 

Ok ang rep sett, det var slikt jeg lette etter https://www.holley.com/products/fuel_systems/carburetor_components/rebuild_kits/marine_renew_kit/parts/703-34 

 

Men da går jeg heller for ny 600 eller 650 marin forgasser,  og så må jeg ha innsug som passer også.

 

Forsto på de jeg snakket med hos Sarpsborg og minge at 600 cfm passet best på denne motoren, så da kan edelbrock 600 og nytt innsug fungere?

 

Redigert av Smite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før du gjør noe må du finne avklare om bensinen i olja kommer fra forgasseren eller pumpa. Ikke ukjent at lukkenåla inn til forgasseren/flottørkammeret kan begynne å lekke slik at forgasseren "renner over". Men for at feil her skal gi mye bensin i olja må nåvået med bensin i tanken være høyere enn forgasseren. Vanligvis er tanken plassert i bunnen av skroget, under forgasserhøyde. Bensin renner ikke oppover. Hvis bensinnivået er under forgasserhøyden renner kun forgasseren over når bensinpumpen forsyner forgasseren med bensin, dvs når motoren kinnes eller går. Tror derfor ikke feilen er her, men at det i stedet er bensinpumpa som står nede på motorblokka. Hvis du tar av luftfilter/flammedemper og kinner motoren vil du se om forgasseren renner over eller ikke. Motor som får alt for mye bensin går dårlig. Motor som får for lite bensin går ikke, så dette peker mot forgasserfeil og ikke bensinpumpefeil..... Er uansett en smal sak å fikse forgasser, men vær nøye og forsiktig med alt du gjør. Ofte kan du gjenbruke pakninger hvis du bruker en tapetkniv eller liknende får å løsne pakningene forsiktig når du demonterer. Sjekk om flottøren som aktiverer lukkenåla er tett/flyter (ikke bensin inni). Lukkenåla inn til flottørkammeret, som aktiveres når flottøren flyter opp, skal "stenge" bensintilførselen inn i forgasseren slik at det blir riktig nivå med bensin inne i forgasseren. Lukkenåla er sannsynligvis en standard del som brukes i flere forgassere av samme fabrikat. Før du begynner å åpne forgasser er det lurt å telle nøyaktig antall omdreininger som skal til for å skru blandingsskruene/nålene til tomgangen helt inn. Da vet du sånn omtrent hvor langt nåla/ene skal ut fra lukket posisjon når forgasseren skal settes sammen igjen. Bør finjusteres ved varm motor. Hvis du tar opp forgasseren og renser den er det viktig få renset tomgangsdysene, som er de minste dysene som ofte først går tette og skaper problemer. Du bør ha tilgang på trykkluft for å blåse gjennom alle kanaler.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for bra innspill.

 

Motor gikk veldig dårlig like før vinteropplag, og når jeg kjørte den nå for å sette den på sjøen igjen. Men vesentlig dårligere no når jeg kjørte den i år, enn før jeg tok den opp i fjor.

 

Bensintank skal være under forgasserhøyde, og ikke mer enn halvfull.

 

Men da må jeg undersøke litt til før jeg bestiller deler. Skulle akkurat til å bestille Edelbrock 600, samt adapter fra spreadbore til squarebore, men hvis det er bensinpumpen som er problemet så er jeg jo like langt.

 

Men er det vanlig problem at bensinpumpen gir for mye bensin altså, trodde problemet helst var motsatt når de var dårlige?

 

  

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk motoren dårlig? Om bensinpumpa leverer for lite bensin vil motoren gjerne gå fint på lavt turtall for så å dø når turtallet øker. Jeg hadde bensin i oljen på en bilmotor som skyldtes lekkasje fra bensinpumpa. Byttet bensinpumpa og problemet var løst. Det er vanligvis mye billigere med bensinpumpe enn forgasser, så det kan være verdt å forsøke først.

 

Link to post
Share on other sites

@kromfelgen Gikk urent, turtallet jaget litt, og vanskelig både å få båten i plan og holde den der. Virket som motoren jobbet meget anstrengt. Og nå når jeg startet den opp for noen uker siden, så gikk den dårlig i fri, og etterhvert som motoren ble varmere så gikk den dårligere før den stoppet med engang jeg reduserte turtallet. Vesentlig dårligere i år enn i høst.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, index said:

Ny bensinpumpe koster bare noen hundrelapper. Jeg ville ha startet med ny bensinpumpe og ny flottørventil til forgasser. 

Ser ikke ut som jeg var noe valg. Bestilte edelbrock 600 marine dra eurofritid.no i går, men fikk mail idag om at ordren var kansellert da den ikke var mulig å få fatt i nå, så da har jeg ikke så mye annet valg. 

 

Får forsøke rep sett på holley forgasseren og ny bensinpumpe.

Link to post
Share on other sites

Hvis du med noen hundrelapper meina i allefall 20 av de så fair.

Men hva er greia med at du må bestille det fra norsk nettbutikk? Det kommer fra unaiten uansett så hvorfor denne trang til et mellomledd? 

Og har du sjekket opp the usual stuff før du begynner bestille ting og tang til titusener? 

Har du god kompresjon på alle syllindre og intet vatn på avveie osv

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man bør absolutt feilsøke så man får konstatert hva som er feil før man bestiller deler ja. Sånn prøving og feiling blir fort veldig dyrt, og mange OK  deler risikerer å bli byttet ut. Ikke bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...