Jump to content

Geosortert AIS i nmea0183-format, ais.oram.no


chrisrik

Recommended Posts

Etter litt småprat i OpenCPN tråden lager jeg en egen tråd om dette "tilbudet" i betaformat.

 

https://ais.oram.no distribuerer AIS-data for norskekysten. Tjenesten sorterer også dataene, slik at man kan begrense datatrafikk og behov for maskinvare ved å kun hente ut definerte geografiske soner.

 

Datakildene er Kystverkets grunnlag (filtrerert ut småbåter). I tillegg tar tjenesten imot data fra de som ønsker å bidra (tilsvarende MarineTraffic).

 

Tjenesten beskrives kort på hjemmesiden.

 

For dere som ønsker å bidra og har egen ais-stasjon, send dine data til ais.oram.no:10100 (udp).

 

Dette er dugnadsarbeid og opensource-arbeid fra et par nørder. Men bidra, så får vi til slutt et fornuftig alternativ MarineTraffic! :-)

 

God sommer!

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev Just now:

Hva er egentlig forskjellen på dette opplegget og feks. marinetrafic.com og vesselfinder.com?

Her kan du få ais-data inn i det systemet du ønsker... OpenCPN, Navionics, SeaPilot, Gule sider på sjøen.

 

I mer eller mindre realtime (ikke med "30min" forsinkelse).

 

I tillegg kan man begrense uttrekket geografisk.

 

Så det er mye det samme, bare bedre, til sitt bruk 😉

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

OK, selv har jeg aldri opplevet 30min forsinkelse for MT. Men nå bruker jeg kun MT hjemme for å følge kjentfolk av ren nysjerrighet. I båten er det ekte AIS som gjelder, som jeg får opp på kartet (OpenCPN på PC).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 3 minutter siden:

OK, selv har jeg aldri opplevet 30min forsinkelse for MT. Men nå bruker jeg kun MT hjemme for å følge kjentfolk av ren nysjerrighet. I båten er det ekte AIS som gjelder, som jeg får opp på kartet (OpenCPN på PC).

 

Ekte AIS er ekte saker, og MT er en kuriositet 👌 ais.oram er et sted i mellom der.. :)

 

Har du mulighet, bidra gjerne med dine data inn i systemet.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 2 timer siden:

Dette er dugnadsarbeid og opensource-arbeid fra et par nørder. Men bidra, så får vi til slutt et fornuftig alternativ MarineTraffic! :-)

 

God sommer!

Bra tiltak :thumbsup: Skal teste det ut på en Rpi jeg kjører OpenCPN på. God sommer!

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 21 minutter siden:

Bra tiltak :thumbsup: Skal teste det ut på en Rpi jeg kjører OpenCPN på. God sommer!

Knall 😊

 

Renzir skrev 10 minutter siden:

Hvis det viser data fra nais, så vises vel ikke fritidsbåter bortsett fra hvis noen kobler seg på?

Stemmer, derfor dette sponses av oss nå og holdes helt åpent :)

 

Jo flere som bidrar, jo bedre blir det 👌

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 2 timer siden:

Knall 😊

 

Stemmer, derfor dette sponses av oss nå og holdes helt åpent :)

 

Jo flere som bidrar, jo bedre blir det 👌

Er det sånn at hvis man huker seg på så rapporteres all ais info om alle båter (som min båt har) eller bare sin egen info?

Redigert av Renzir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Renzir skrev Just now:

Er det sånn at hvis man huker seg på så viser den all ais info om alle båter (som min båt har) eller bare sin egen?

 

Vi har en server som mottar AIS-data fra noen private stasjoner samt data fra kystverket. Dersom du kobler deg til oss med f.eks. kartprogrammet OpenCPN vil du se alle båter vi kan se i OpenCPN.

 

Dersom du sender data til oss vil vi videresende all data vi får fra deg. Hva vi får fra deg bestemmer du. Dersom du sender oss en AIVDO-melding, som er din båt, vil vi omskrive den til å bli en AIVDM-melding slik at andre systemer ikke vil oppfatte din båt som sin. De fleste vil nok sende oss info om egen båt samt alle båter de ser rundt seg.

 

Bare spør dersom noe er uklart så skal vi prøve å forklare.

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev 1 minutt siden:

Kjempebra! Plutselig kommer mitt bidrag. 

 

 

Har tidligere forsøkt meg på lignende, men da var tanken å filtrere AIS-meldinger f.eks. som var nærmere enn 50nm basert på egen posisjon og kompisbåter, men ga raskt opp... :lol:

 

 

 

 

Vi begynner ganske enkelt, men vi har jo logikken til det på plass. En app på telefonen f.eks. som også sender din lokasjon til oss og dermed kan du få båtene rundt deg uten å måtte velge et område. Men det legger på et ekstra lag med kompleksitet for brukeren/klienten siden du trenger å fortelle oss hvor du er for å få det til.

 

En plugin til OpenCPN ville kunne funket for OpenCPN, men plutselig er man der at man må lage masse plugins til diverse systemer og så vedlikeholde dem.

 

Vi vil være ekstremt takknemlig dersom du sender oss data. :)

Link to post
Share on other sites

@Midtpinne og @chrisrik: jeg har modifisert det søte, lille Python-programmet som siden 2016 har putret og gått på en RPi - kjører nå samme feed til dere som jeg fôrer til AISHub.net og MarineTraffic. Omtrentlig omfang av feed'en vises her: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/stations/2171

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev for 2 timer siden:

@Midtpinne og @chrisrik: jeg har modifisert det søte, lille Python-programmet som siden 2016 har putret og gått på en RPi - kjører nå samme feed til dere som jeg fôrer til AISHub.net og MarineTraffic. Omtrentlig omfang av feed'en vises her: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/stations/2171

 

Imponerende stasjon @torkelmj!

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, chrisrik said:

 

Imponerende stasjon @torkelmj!


Dekningskartet overdriver, det er mye tropo for tiden og derav også sporadiske "langkontakter" som bidrar til å blåse opp dekningsområdet. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 15 timer siden:

 

Vi begynner ganske enkelt, men vi har jo logikken til det på plass. En app på telefonen f.eks. som også sender din lokasjon til oss og dermed kan du få båtene rundt deg uten å måtte velge et område. Men det legger på et ekstra lag med kompleksitet for brukeren/klienten siden du trenger å fortelle oss hvor du er for å få det til.

 

En plugin til OpenCPN ville kunne funket for OpenCPN, men plutselig er man der at man må lage masse plugins til diverse systemer og så vedlikeholde dem.

 

Vi vil være ekstremt takknemlig dersom du sender oss data. :)

Å dele det opp med relativt god overlapp vil jo dekke behovet de aller aller fleste.  Selv om det er mange meldinger som sendes krever det jo ikke mye båndbredde på internettilkoblingen. :thumbsup:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Lars H. skrev On 14.7.2022 at 15.40:

Å bruke opp dyrkjøpte data for at noen skal bruke det i et leketøy gjør jeg nok ikke.

 

Jeg har selv AIS mottaker i båten og er enig i at dette duger for de fleste til fritidsbruk. Å kalle denne distrubisjonsmetoden for leketøy synes jeg blir i overkant krast. Dette er en løsning som Kystverket (og andre kyst administrasjoner over hele verden) benytter i økende grad for å se data utover "AIS VHF range". Spennende, mener nå jeg, enten man trenger det til eget bruk eller ikke.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 1 time siden:

Hei,

 

Jeg har vært bortreist noen dager uten Internett, men er online igjen nå. Selvfølgelig er det når men er bortreist at ting går ned.

 

ais.oram.no er oppe igjen nå, beklager dette.

Absolutt ingenting å beklage! Tusen takk for innsatsen!

 

Det er oppe og går hos meg også.

 

/RR

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...