Jump to content

Volvo penta d4 210 blir ikke varm

Andtor

Recommended Posts

Har 2stk 2004 volvo penta d4 210 med akslinger. Den ene motoren oppnår plutselig kun 40 grader driftstemperatur iflg instrumentene, er på ferie så får ikke gjort noen ekstra målinger på dette. Antar at det er en termostat som tuller med meg og åpner for tidlig...? Får heller ikke varmt vann i springen (samme motor er koblet til vvs bereder for varming av ferskvann), dette er vel enda et hint om at selve kjølekretsen står med konstant full gjennomstrømning. 

Noen som har tips til andre potensielle feilkilder, og som vet om det er mye jobb å få byttet termostaten? 

Redigert av Andtor (see edit history)

Feil på temp. giver eller instrument?

Jeg ville ha startet med å kryssbytte giverne mellom motorene som første trinn i feilsøkingen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når du ikke får varmet VV-berederen kan det tyde på at motoren faktisk ikke blir varm. Men du er sikker på at det ikke er en ventil på kretsen til bereder som er stengt?

Jeg legger til grunn at du har sjekket kjøleveskenivået. 

Har motoren hatt normal temp tidligere? Oppsto problemet brått eller over tid? Er det gjort noe arbeid på motor eller båt siden temp var normal?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er på båtferie nedover sverige nå. De 4 første dagene var alt i orden, men på dag 5 oppstod dette problemet. Motorene er bare kjørt ca 25 timer etter siste service, og det er ingen som har vært i nærheten av noen stengeventiler underveis (måtte dog krype ned og sjekke dem for å være sikker). Litt merkelig at dette skal skje "over natta" men... Ligger utenfor Smøgen nå så der er gode muligheter for å skaffe deler i morgen hvis jeg finner feilen 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...