C2CV Startet 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2022 (redigert) Min Scand Baltic med BMW D636 legger ut dråper med oljefilm på sjøen samtidig som det forsvinner motorolje. Har lyst til å sende turboen til overhaling for å starte i en ende av mulige feilkilder. Hvilke firmaer gjør en slik jobb på Østlandet? Er det mulig å ta ut turboen mens båten ligger på vannet uten å få problemer med at vann flommer inn? En annen mulig feilkilde er oljekjøleren. Hvor enkelt er det å demontere og ta ut denne uten at motoren er tatt ut av båten? Synes det meste er trangt å komme til. Takknemlig for svar. Redigert 16.Juli.2022 av C2CV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 Ring Greg på turbo.no. Kjent for vannvittig god service, rask og konkurransedyktige priser. Nå er det ferietider, men hør med ham. Har du stengeventiler på inntak av saltvannet? Har du aksling? (Klarer ikke å se det på bildet) Som regel kan man skru av turbo og oljekjøler mens båt ligger på vannet. Kan være unntak med drevbåt og evt monteringer uten stengeventiler. Kommer også an på hvor dypt motoren sitter , i forhold til vannlinjen. Hvordan ser oljen på peilepinnen ut? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
C2CV Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 Hei igjen. Oljen er nylig byttet, kjørt ca 30 timer siden oljeskift, så den er helt som ny. Synes det er merkelig om det kan være topp-pakningene fordi da havner det enten vann i oljen eller olje i kjølevannet, og dette skjer ikke på min motor. Kjølevæska er klar uten oljefilm på overflata, så her er det vrient å stille en rask diagnose. Ja, stenger jeg for sjøvannsinntaket, vil turbodemontering ikke gi sjøvann inn, naturligvis. Tar kontakt med turbo.no. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 Du kan normal demontere turbo uten tanke på vanninntak, men hvis motor sitter dypt kan vannspeilet stå høyt opp på eksos slangen. Den bør bindes høyt slik at den ikke kan falle ned. Oljekjøler står med saltvann, så der er det viktig å stoppe hevertmulighet. Stenge sjøvannsinntak og evt åpne sjøvannsfilter vil jo hindre det. Hvor mye olje forsvinner? Hvor full har du fylt motoren? Står den skrått i forhold til vannlinjen, eller har du gir med vinkling slik at motor står vannrett? Har dette begynt inår, og har du lang erfaring med motor så den var ikke slik feks i fjor? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dude Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 (redigert) Hei. Oljekjøleren på disse sitter vel i underste del av ekspansjonstanken, Mener vannet går innom der før det går inn på veksleren. Det ser trangt ut der foran motoren din, mellom varmtvannstanken, men vanskelig å se høydeforskjell på bildet. Lurer på om det var her det kunne kobles ut oljekjøler og settes på ekstern? er der et adapter mellom blokka og olkefilteret og der går slanger derfra til kjøleren? i såfall kan du blende disse, evt loop, da ser du om det kommer derfra. Det kan man kanskje gjøre uansett om oljen kommer rett fra blokka? Dette er jo 40 år gammelt, så med aluminium oljekjøler er det vel ikke utenkelig med lekkasje. tviler på at det er turboen, men jeg har en du kan få låne, så kan du evt få kjøpe den om det viser seg å være der det kommer olje fra. finn kode 264990917 den er i alle fall overkommelig å skifte, men det hjelper jo ikke om det ikke er der det lekker. Redigert 16.Juli.2022 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 (redigert) Kjølevannet fra motor går inn på eksosen etter turbo. Ta en prøve av dette så finner du enkelt ut om olje kommer fra oljekjøleren. Regner med det allerede er koblet på en ekstern oljekjøler. Du ser slangen under intercooleren. Redigert 16.Juli.2022 av stian22i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 Hei igjen. Stian, hvor kan jeg ta ut denne vannprøven enkelt. Genial ide, takk for tipset, skal undersøkes. Oppdaget oljefilmen på sjøen våren 2021. Usikker på hvor lenge det har vært slik. Har som sagt også oljelekkasje forran på motoren. I dag er det lørdag, og skal ut med båten og overnatte til i morgen. Vil undersøke mer, og kommer tilbake med bilder. Vil plassere papp under motoren for å se hvor det drypper fra. Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 (redigert) Bare følg slangen etter den ekstra oljekjøleren som ligger under intercooler på styrbord side av motoren. Er du heldig er det et rørstykke mellom den og turboen/eksosen som det er en avtappingsventil i. Hvis ikke så må du løsne ei slangeklemme og la det renne i en beholder. Mens motor går. Sånn så det ut på min motor. Der ser du ventilen før den røde slangen. Redigert 16.Juli.2022 av stian22i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 https://www.turbogrossisten.no/ Stathelle Sitér dette innlegget Link to post
C2CV Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 Hei. Det er et skjøtestykke på slangen mellom oljekjøler og turbo som kan tas bort slik at vannet kan sjekkes for oljefilm. Men det beste for meg er om jeg hadde satt innpå en slange og ledet vannet ut av båten og opp i en stor dunk på utsiden. det er så trangt i motorrommet..............Er det så kraftig trykk på vannet fra oljekjøleren at det er mulig å pumpe det ca 1 meter opp og ut av båten, eller blir det for mye mottrykk? Blokkerer slangen inn på turboen, naturligvis. Kom gjerne med kommentarer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.