Jump to content

Polar tråden


cheetah

Recommended Posts

Hei alle sammen😊

har ikke klart å finne en felles tråd for polar båter så har laget en selv.

dette er for alle som har polar båter og har erfaringer å dele eller lurer på noe.

er bare å legge inn bilder av båten din og😊

selv har jeg skaffet meg en Polar 29 AC med Ford 6 syl på 120hk. Bilder kommer😊

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har hadt rundt samme størrelse motor i båten ( altså 120hk) og kan gi en formening på hva farten skal ligge på? På min så er maks turtall på rundt 2000omdr. Rundt marsj hastighet på 1400omdr så er den på 7 til 8 knop. Er dette normalt? Det er jo en snekke og ingen fartsbåt men har jeg feil propell eller noe?

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe tull med tankmåleren til båten og forrige eier trodde at flotøren var montert feil vei for over halv tank så viser den riktig. Men har ikke fått testet det enda siden jeg ikke har kommet over halv etter siste fylling. Så spørsmålet er om noen vet sånn ca størrelse på dieseltanken til en polar 29

Link to post
Share on other sites

Hei @cheetah kul tråd.  

Jeg bygget en Polar 29 i 1987/88 til meg selv. Jobbet som innrednings snekker på Polar Boats den gangen. Den ble bygget litt lettere enn de eldre søstrene som var bygget tidligere. Forøvrig den aller siste Polar 29 

Jeg monterte en yanmar 77 hk den gangen. Den var 77 hk på propellen så det var en sprek motor i den tiden. Fikk en 18x17  propell .3600 rpm ved maks pådrag. Husker ikke utvekslingen men til sammenlikning oppnådde Polar 770 18 knop med lite tillegg vekt. Min 29 oppnådde 13 knop lett ferielastet med kjerring å to små ombord.

 

Vekt er viktig på det skroget. Samtidig  har  skrogets fasong store begrensninger så uansett motor så vil det stoppe på 13-14 knop.

Dine 7-8 er lite for 120 hk. Du må først finne ut hva som er maks turtall på motor. Så regne 200 rom ned pr. Tomme stigning på propellen. Utvekslingen i gear er også med å bestemmer dette. Dette er ikke den motoren båten ble levert med da den var ny. Mye volvo MD 21 (60hki beste fall) gikk da 8 knop eller deromkring.  

2000 rpm var jo lite også. Hvilken motor?

 

Tanken var ca220 liter om jeg ikke husker feil. Skru opp måler å sjekk visuelt så ser du.

Om det er en original vdo er den moden for søppela uansett.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Tenkte etter hvert å enten monterer en ankervinsj løsning uten badeplattform eller montere en plattform først men det er vel ikke nødvendig? Går vel an å montere vinsj uten? Eller kan man gjøre det enkelt med en ankerholder på badestigen pluss en rulle? Kom gjerne med tips😊 Polar båten jeg har er 83 mod ifølge forrige eier men er ikke registrert så finne ikke mye info. Tenkte å registrere i båt registeret selv men da trenger de skrog nr eller noe men hvor finner jeg det i båten?

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av motor😊

er det vanlig at sjøvannsinntaket er fra to plasser som dere ser på bilder? Er ikke lett å se noen motorskilt men skal være en Ford Lehman 120hk ifølge forrige eier. Høres dette riktig ut ifølge bildene?

den har vært rød før😉

7C4C3B69-6DD5-4576-A3EE-03E3E07468F8.jpeg

4B8804BD-41F8-42E2-B107-9C4B0E377E09.jpeg

884683DA-D3BB-4690-B9AE-10037FA21481.jpeg

C465CADC-0264-4B4E-B350-1174B0E71A9B.jpeg

AC3037A9-13B5-43ED-B317-3721C4FA072C.jpeg

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At man velger å ha to vanninntak for kjølevann er jo ganske smart men ikke vanlig.  Tipper at det har stått en MD 21 oppi der fra fabrikken. Så kanskje fyren som monterte den Forden satte inn et  til da kapasiteten på det originale var litt for lite ?

Motoren ser også ut til å være det forrige eier påstår. Den hadde da den var ny ca 100 HK på propellen noe som er tilstrekkelig på en Polar 29.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 22.7.2022 at 11.09:

Hei @cheetah kul tråd.  

Jeg bygget en Polar 29 i 1987/88 til meg selv.... Den ble bygget litt lettere enn de eldre søstrene som var bygget tidligere.

 

Min 29AC er fra 1981, altså tyngre enn de siste utgavene. Noen ulemper med det (bortsett fra litt trøbbel i perioder med å finne bil med stor nok kran for vinterlagring)? Hva var argumentet for å bygge dem lettere etter hvert? Noe jeg bør være oppmerksom på, eller ta hensyn til, i den forbindelse? 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei @Ronald 

Da jeg bygget min båt hadde vi som båtbyggeri mer kunnskap om styrkeberegning av laminat så min fikk et lag mindre i strukturen men litt mer på stringere/kjøl. Ble også brukt litt tynnere bære lister for innredning. Vi hadde akkurat da hatt en gjennomgang av laminatspesifikasjon for Polar 770 i samarbeide med Veritas å jeg valgte samme på min 29. I dekket ble det brukt mer diwinycell kontra kryssfiner. Også lettere. Hvor mye i vekt vet jeg ikke men kanskje 300 kg lettere skrog,dekk.

Ingen praktisk betydning bortsett I fra at man da får litt mindre våt flate å skroget går lettere igjennom vannet i forhold til motor valg. Spesielt over skrogfart som på den ligger på 7,5 knop. Jeg fikk 13 knop med 77hk.Yanmar. (vekt er også penger når man bygger)

Det betyr mer hva man senere drar ombord av saker og ting. Alt påvirker våt flate. 

Nå er ikke Polar 29 så tung i forhold til de kranene som står på spesialbygde biler for båttransport i dag. Var verre på 80 tallet hvor 29 fot var en stor båt.

Alt av vekt vil påvirke propellens evne til å drive båten igjennom vannet så det er mange som har en for stor stigning på propellen. En motor som har levd i 30/40 år vil ofte ikke oppnå den effekten som den hadde som ny å vil ikke oppnå korrekt turtall pga propellstigning. Ofte lurt åbytte propell til litt mindre stigning.

cheetah skrev On 1.8.2022 at 20.49:

Etter å ha gått igjennom papirer som forrige eier hadde liggende så ble det i 1990 satt i en overhalt Ford 2713e motor med 2,10 red gir. Propellen som er på er 4 blads 19x21. 

 

19/21 er mye stigning så her vil kanskje ikke motor få det turtallet som motorprodusenten anbefaler på fult turtall.  

En annen ting man bør være klar over er at oppgitte hester var før HK a giften ble innført satt utifra svinghjulet.  Så ble det forandret til hk på propell. Kan utgjøre 20% eller mer i forskjell.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

cheetah skrev for 19 timer siden:

Så i papirene at min er 80 mod og ikke 83 som jeg trodde .

Hmm... Min er som nevnt fra 81, og den er grå i overbygget. Jeg har tidligere blitt fortalt at man gikk over til hvitt overbygg fra ca 82, noe jeg så langt har fått til å stemme med de bilder/annonser jeg av og til har sett innom. Ditt overbygg er hvitt, ser jeg på bildet, og ut fra mitt resonnement er den da 82 eller nyere. Men min "huskeregel" kan selvsagt være feil, kanskje man allerede fra 80 kunne velge mellom hvitt og grått på overbygget? Eller kanskje ditt overbygg har vært lakkert opp? (Men ser også at du har sorte vindusrammer, slik det alltid(?) er på de med hvite overbygg, så jeg vil tro den er hvit original.)

 

Kanskje @Knude kan avklare om min fargeregel har noe for seg når det gjelder før/etter 1982?

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var før min tid på fabrikken så det kan jeg ikke bekrefte. Vet at det ble byttet litt på fargene i den perioden. Det jeg derimot vet er at den siste av en serie på fire med hvit farge og blå stripe ble innredet og solgt våren 1985. Jeg bygget min etter at det var slutt i produksjonen av P 29. 

Min var den eneste i helt hvit (Ral 10000) og sort HT. Og blå stripe som var riktig den gangen.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei, jeg har en sånn Polar 29 som Stybord Babord ha lagt inn bilde av lenger opp. Min er 81-modell. Jeg ønsker å friske opp overbygget (har nå delvis gjennomslag til gulaktig glassfiber på enkelte områder på dekk og dolbord).

 

To spørsmål:

1. Tenker ikke å sprøyte, men bruke rulle og fordriver. Hva bør jeg påføre? Topcoat? Jeg bør kanskje bruke noe som jeg kan fargeblande etter "oppskrift"/skanning, hvis jeg ikke finner ut fargekode (se neste spørsmål).

 

2. Noen som har peiling på fargekoden som er på overbygget på det bildet? Jeg vet at også Polar 25 fra denne tiden har samme farge, hvis det er til noe hjelp...?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...