Jump to content

Kan ikke tilte drev

Koli

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Fjord 24 Weekender som jeg kjøpte nylig. Det er første gang jeg har en slik båt så jeg kjenner ikke så mye til den båten. Har fått en del utfordringer med den båten, bla den ene dreven vil ikke tiltes opp, og den bruker lang tid for å komme i gir. Er det noen som kan gi meg noen råd om hva som kan være feilen, så er jeg veldig takknemlig for det.

Kommentar fra moderator: Du må opplyse om type drev. I tittelen.

Drev tiltes opp kun når båt skal opp på vogn så nåke krise er det vel ikkje. Det er abre å ta ei stropp rundt og løfte det sjøl. Om det er 280 med eletrisk tilt så står sikkert motoren, eller skruen fast. Båten må opp for utbedring. 

At det går lang tid før den kobler inn forover men ikkje bakover er typisk og da må drev til overhaling av øvre del eller byttes. Det er slitasje. 

Cerberus skrev for 9 timer siden:

Drev tiltes opp kun når båt skal opp på vogn så nåke krise er det vel ikkje.

Er det ikke lurt å tilte opp drev når man kjører der det er grunt også? Det gjør jeg med påhengsmotorer min hvertfall, feks da jeg for noen timer siden tok en tur inn og ut Ulevågkilen (nordvest for Gjesøya mellom Tvedestrand og Lyngør) og ikke var helt sikker på dybdeforholdene der og jeg muligens ikke hadde kjørt der med 19-foteren før. Det var endel tidevannsstrøm som gikk innover, men jeg unngikk å komme borti noe. 

Screenshot_20220716-174450_Seaber.jpg

20220716_180540.jpg

Om det er en AQ140A og originalt oppsett så er det 280 drev. Om man må over ei grunne så kan man tilte opp og passere med motor på tomgang, men det må gjøres med forsiktighet da det blir mye belastning på skruen. Og den tiltmekanismen er ikke veldig grovt bygget. Man må også være oppmerksom på at revers ikke vil virke, da det ikke er noe som holder drevet nede. Haken som holder drevet nede løses ut av samme «skrue» som løfter drevet. Det skal være ei rød lampe ved bryteren som lyser om ikke drevet er helt nede.

19 fot skrev for 15 timer siden:

Er det ikke lurt å tilte opp drev når man kjører der det er grunt også? Det gjør jeg med påhengsmotorer min hvertfall, feks da jeg for noen timer siden tok en tur inn og ut Ulevågkilen (nordvest for Gjesøya mellom Tvedestrand og Lyngør) og ikke var helt sikker på dybdeforholdene der og jeg muligens ikke hadde kjørt der med 19-foteren før. Det var endel tidevannsstrøm som gikk innover, men jeg unngikk å komme borti noe. 

Screenshot_20220716-174450_Seaber.jpg

20220716_180540.jpg

Det er nemlig derfor jeg også trenger å tilte den, fordi det er ganske grunt.

Huth skrev for 14 timer siden:

Om det er en AQ140A og originalt oppsett så er det 280 drev. Om man må over ei grunne så kan man tilte opp og passere med motor på tomgang, men det må gjøres med forsiktighet da det blir mye belastning på skruen. Og den tiltmekanismen er ikke veldig grovt bygget. Man må også være oppmerksom på at revers ikke vil virke, da det ikke er noe som holder drevet nede. Haken som holder drevet nede løses ut av samme «skrue» som løfter drevet. Det skal være ei rød lampe ved bryteren som lyser om ikke drevet er helt nede.

Tusen takk for forklaringen. Det er ganske grunt der jeg parkerer derfor må jeg tilte opp når jeg kjører inn og ut. Jeg bare lurer om det kan være noe hydraulisk problem eller elektrisk 😏

Om det er 280 drev så er feilen enten elektrisk eller mekanisk. Det er ingen hydraulikk der:) Tiltemekanikken sitter bak motoren på babord side. Kan beskrives som ei stang med en elektrisk motor på siden, og en svart boks på toppen. Motoren virker på en skrue som skyver ei stang nedover på utsiden av transom. Denne igjen løfter drevet. Når du ser hvordan dette virker så ser du også viktigheten av å aldri bruke noe særlig motorkraft når drevet er tiltet ;) Du kan ha flaks og at det bare er dårlig kontakt et sted. Google 280 drev så finnes det beskrivelser. Men godt mulig at motoren er defekt, eller at noe har rustet fast inni der. Jeg ville startet med å sjekke om det kommer noen lyd fra motoren / mekanikken når noen trykker på bryteren. Og om ikke det kommer noen lyd, sjekket kontaktene og målt om den får strøm.

Huth skrev for 23 timer siden:

Om det er 280 drev så er feilen enten elektrisk eller mekanisk. Det er ingen hydraulikk der:) Tiltemekanikken sitter bak motoren på babord side. Kan beskrives som ei stang med en elektrisk motor på siden, og en svart boks på toppen. Motoren virker på en skrue som skyver ei stang nedover på utsiden av transom. Denne igjen løfter drevet. Når du ser hvordan dette virker så ser du også viktigheten av å aldri bruke noe særlig motorkraft når drevet er tiltet ;) Du kan ha flaks og at det bare er dårlig kontakt et sted. Google 280 drev så finnes det beskrivelser. Men godt mulig at motoren er defekt, eller at noe har rustet fast inni der. Jeg ville startet med å sjekke om det kommer noen lyd fra motoren / mekanikken når noen trykker på bryteren. Og om ikke det kommer noen lyd, sjekket kontaktene og målt om den får strøm.

Tusen takk for forklaring og kommentar. Veldig hyggelig :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...