Jump to content

Våtroms-sponplate til bruk i dørk With Vital

With Winth

Recommended Posts

Heisann, skal snart gjøre klart til støping og forsterking av dørken etter å ha fjernet gammelt skum.

Lurte litt på hvilke material folk anbefaler til bruk sammen med glassfiber når man skal støpe forsterkninger langs dørken?
Har liggende 22mm sponplater til bruk  våtrom, og vil gjerne bruke dette om det anbefales..?

Vil gjerne ha tips på plate til akterspeil. Hvilken type og hvor får man kjøpt det?

Behøver strengt tatt ikke å være kokfast. Holder greit med den fra div.bygg utsalg som er beregnet som undertak.

Spør etter gran.kryssfiner som er med vannfast lim.  Det som derimot er viktig er å laminere inne kryssfineren (begge sider og kantene )før den støpes fast. Da kommer det ikke fukt i plata uansett:smiley:

Der det blir skader er når vann kommer inn i plata å blir stående der. Lett for vann å komme inn i et 5mm hull. Derimot kan det ikke tørke igjen gjennom samme hullet. Da vik til slutt trefiberen gå i oppløsning å da hjelper det lite hvor høy kvalitet det er på limet. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Man bør skille mellom vannfast og kokfast kryssfiner. 

En kryssfiner i 12 mm bestående av 4 til 5 lag  vil ikke tåle koking over lengre tid da den er limt for lite trykk. 

En kokfast marine playwood  ( Amerikansk playwood  var betegnelsen da jeg jobbet med sånt) har mange flere lag å er limt med epoxy under mye høyere trykk så limet går igjennom fiberen I treet i lagene.

Den kan du koke så lenge du gidder.

Et eksempel på betegnelse som jeg mener er mer enn god for dørk innstøpt i åpen båt

Screenshot_20220718-131442_Photos.jpg.cb4dee2304a5a99ab9c50dc69f6c0f37.jpg

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 1 time siden:

Man bør skille mellom vannfast og kokfast kryssfiner. 

Nå snakker du om kryssfineren i sin helhet, og ja du får "Marine plywood" til det tredoble? av prisen, og den er både "kokfast" og "vannfast".

Jeg snakker om kryssfiner som er vannfast limt, dvs limt med vannfast lim. Dette limet gjør ikke at kryssfinerplata blir "vannfast", da treverket fortsatt er rent treverk, men det er slik kryssfiner som i dagligtale og hos trelasthandleren blir kalt "vannfast" kryssfiner.

Nå er det imidlertid slik at denne "vannfaste" kryssfineren man får hos trelasthandleren er limt med lim som har betegnelsen WBP (Weather and Boil Proof). Denne betegnelsen gjelder altså limet, og ikke kryssfinerplata i sin helhet.

Det at Marine plywood/amerikansk plywood kan kalles kokfast er produksjonsmetoden, (som gjør at limet/epoxyen går gjennom fiberen i treverket, som også du skriver).

Den plata du viser på bildet er limt med WBP (Weather and boilproof) lim.

Det var en slik (WBP limt plate) jeg anbefalte TS i mitt første innlegg.

Redigert av Jannmar (see edit history)
aileenll skrev 1 time siden:

Vel, du skrev:" Det at Marine plywood/amerikansk plywood kan kalles kokfast er produksjonsmetoden, (som gjør at limet/epoxyen går gjennom fiberen i treverket, som også du skriver)."!

Akkurat.

I marine finer fungere epoxyen som "lim". Dette i følge @Knude, som jeg stoler på har greie på dette.

Wbp limt finer er limt med wbp - lim.

Jeg har aldri skrevet at wbp limt finer er limt med epoxy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...