With Winth Startet 16.Juli.2022 Del på Facebook Startet 16.Juli.2022 Heisann, skal snart gjøre klart til støping og forsterking av dørken etter å ha fjernet gammelt skum. Lurte litt på hvilke material folk anbefaler til bruk sammen med glassfiber når man skal støpe forsterkninger langs dørken? Har liggende 22mm sponplater til bruk våtrom, og vil gjerne bruke dette om det anbefales..? Vil gjerne ha tips på plate til akterspeil. Hvilken type og hvor får man kjøpt det? Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 Mener du fibotrespo-panelplate(finer) eller sponplate? Sponplate vil jeg si er helt uegnet uansett om den heter for våtrom eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 vanlig spon for våtrom. Men da styrer jeg unna og går for kryssfiner istedet =) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 lurt. kryssfiner + glassfiber blir nok også endel lettere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jannmar Svart 16.Juli.2022 Del på Facebook Svart 16.Juli.2022 With Winth skrev for 4 timer siden: Men da styrer jeg unna og går for kryssfiner istedet =) Pass på at du kjøper/bruker kryssfiner som er limt med vannfast lim. WBP (Weather and Boil Proof). Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.Juli.2022 Del på Facebook Svart 17.Juli.2022 (redigert) Behøver strengt tatt ikke å være kokfast. Holder greit med den fra div.bygg utsalg som er beregnet som undertak. Spør etter gran.kryssfiner som er med vannfast lim. Det som derimot er viktig er å laminere inne kryssfineren (begge sider og kantene )før den støpes fast. Da kommer det ikke fukt i plata uansett Der det blir skader er når vann kommer inn i plata å blir stående der. Lett for vann å komme inn i et 5mm hull. Derimot kan det ikke tørke igjen gjennom samme hullet. Da vik til slutt trefiberen gå i oppløsning å da hjelper det lite hvor høy kvalitet det er på limet. Redigert 17.Juli.2022 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jannmar Svart 17.Juli.2022 Del på Facebook Svart 17.Juli.2022 Knude skrev 10 minutter siden: Behøver strengt tatt ikke å være kokfast. Spør etter gran.kryssfiner som er med vannfast lim. Er kryssfineren limt med vannfast lim så er den WBO (Weather and Boil proof). Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Juli.2022 Del på Facebook Svart 17.Juli.2022 Ingen vits med kokfast lim! Følg Knute råd. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Jannmar Svart 17.Juli.2022 Del på Facebook Svart 17.Juli.2022 (redigert) aileenll skrev for 2 timer siden: Ingen vits med kokfast lim! Følg Knute råd. Er det mulig å få kjøpt annet enn WBP om du skal ha vannfast limt kryssfiner hos trelasthandler? Redigert 17.Juli.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 18.Juli.2022 Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 Jeg støpte spanter med drenering, og monterte den gamle glassfiberdørken oppå. Slapp dermed en tung tredørk som før eller senere trekker vann og blir enda tyngre. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 18.Juli.2022 Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 Man bør skille mellom vannfast og kokfast kryssfiner. En kryssfiner i 12 mm bestående av 4 til 5 lag vil ikke tåle koking over lengre tid da den er limt for lite trykk. En kokfast marine playwood ( Amerikansk playwood var betegnelsen da jeg jobbet med sånt) har mange flere lag å er limt med epoxy under mye høyere trykk så limet går igjennom fiberen I treet i lagene. Den kan du koke så lenge du gidder. Et eksempel på betegnelse som jeg mener er mer enn god for dørk innstøpt i åpen båt Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jannmar Svart 18.Juli.2022 Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 (redigert) Knude skrev 1 time siden: Man bør skille mellom vannfast og kokfast kryssfiner. Nå snakker du om kryssfineren i sin helhet, og ja du får "Marine plywood" til det tredoble? av prisen, og den er både "kokfast" og "vannfast". Jeg snakker om kryssfiner som er vannfast limt, dvs limt med vannfast lim. Dette limet gjør ikke at kryssfinerplata blir "vannfast", da treverket fortsatt er rent treverk, men det er slik kryssfiner som i dagligtale og hos trelasthandleren blir kalt "vannfast" kryssfiner. Nå er det imidlertid slik at denne "vannfaste" kryssfineren man får hos trelasthandleren er limt med lim som har betegnelsen WBP (Weather and Boil Proof). Denne betegnelsen gjelder altså limet, og ikke kryssfinerplata i sin helhet. Det at Marine plywood/amerikansk plywood kan kalles kokfast er produksjonsmetoden, (som gjør at limet/epoxyen går gjennom fiberen i treverket, som også du skriver). Den plata du viser på bildet er limt med WBP (Weather and boilproof) lim. Det var en slik (WBP limt plate) jeg anbefalte TS i mitt første innlegg. Redigert 18.Juli.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 18.Juli.2022 Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 Wbp limt finer er ikke limt med epoxy! Epoxy tåler ikke varme så godt. Wbp limt finer er limt med resorcinlim. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Jannmar Svart 18.Juli.2022 Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 aileenll skrev for 2 timer siden: Wbp limt finer er ikke limt med epoxy! Det er det da heller ingen som har påstått. Sitér dette innlegget Link to post
With Winth Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 (redigert) Hva med å støpe med Mycell PVC plater, glassfiber og polyester? Og bruke epoxy der man skal lime gammel glassfiber og ny glassfiber sammen? Eventuelt, har biltema, jula eller noen andre lett tilgjengelige kjeder lette pvc plater som anbefales? Redigert 19.Juli.2022 av With Winth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Jannmar skrev On 18.7.2022 at 20.06: Det er det da heller ingen som har påstått. Vel, du skrev:" Det at Marine plywood/amerikansk plywood kan kalles kokfast er produksjonsmetoden, (som gjør at limet/epoxyen går gjennom fiberen i treverket, som også du skriver)."! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Jannmar Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 aileenll skrev 1 time siden: Vel, du skrev:" Det at Marine plywood/amerikansk plywood kan kalles kokfast er produksjonsmetoden, (som gjør at limet/epoxyen går gjennom fiberen i treverket, som også du skriver)."! Akkurat. I marine finer fungere epoxyen som "lim". Dette i følge @Knude, som jeg stoler på har greie på dette. Wbp limt finer er limt med wbp - lim. Jeg har aldri skrevet at wbp limt finer er limt med epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Vel en oppklaring. I marine fineren er finerlagene limt med et vann og kokfast lim og betegnes derfor Wbp ( epoxy er ikke kokfast). Plater av Wbp- finer kan limes sammen med epoxy men epoxyfugen er ikke kokfast. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.