Jump to content

Tohatsu 9.9 EFI, yter den 18hk uten plombering?


Hangar

Recommended Posts

God kveld forumfolk!. Jeg var idag hos båtforhandler og snakket med selger angående en Tohatsu 20 hk.

Tohatsu 20 hk hadde dem ikke inne på lager.

Men selger sier at Tohatsu 9.9 EFI vil yte ca 18 hester uten plombering, stemmer dette ?.

 

Har søkt rundt på nett og finner ingen plasser dær dette blir nevnt. Bare at 9.9 vil yte ca 15 hk etter plomberingsfjærning. 

Link to post

Takk, Tohatsu er jo kjent for å ha sendt svært spreke 15 og 25hk 2T påhengere på markedet for mange år siden... den gang var regelverk og krav helt annerledes enn i dag.

I dag er det nøye regulert hvor mye en motor kan forbruke.

Det er ikke bare å selgen den som 15hk også yter den 18hk, da vil den forbruke som en 18hk også, og vil være klart utenfor forbrukskravet.

 

En produsent vil også være veldig utsatt for å bli saksøkt ved en potensiell ulykke...  

 

Nei, dette har jeg ikke lett for å tro på...

Link to post

Man får 15 hk ved enkelt å fjerne gassperre (ingen direkte plombering). Man får nemlig ikke fullt gassutslag med 9,9. Man kan ellers få den til 20 hk ved å fjerne restriktorplate i innsug og bytte ECU. 18 hk i en slik har jeg aldri hørt om.

 

Her er hvordan det ser ut og forklaring når det gjelder Mercury F10 EFI som er samme motor:

https://bakken-motor.no/faq/oppgrader-mercury-f-10-efi/

 

Tohatsu MFS 18 er en eldre motor med forgasser. Den er ukjent for meg, men mulig den også var 9,9 - 15 - 20, pluss 18. 

Link to post

Mulig han blander med Suzuki 9.9BS, den er vel sagt å skulle yte 17-18hk uten restrictor(er) og fullverdig 20hk ved å også bytte ECU(øke turtallsperre til 6300omd)

 

Ser at også Tohatsu 9,9 og 20hk er like motorer, begge har samme sylindervolum, så er det litt forskjellige måter å strupe dem på.

Link to post

Jeg spurte Tohatsu forhandleren om det samme før jul ifjor og fikk til svar at man måtte bytte ECU om man ville ha den som 20 hk. Bytte plombe til 15 var ok, men den ville visst bli slapp om man tok vekk plomben og satte på flame restrictor. Jeg kjøpte heller Suzuki som ble oppjustert til 18 hk fra forhandler med propellbytte.

Link to post
ko-stens skrev for 6 timer siden:

Man får 15 hk ved enkelt å fjerne gassperre (ingen direkte plombering). Man får nemlig ikke fullt gassutslag med 9,9.

Det sies så men jeg har en 9.9 med fjernet gassperre og tilsvarende båter med 9.9 2-takt kjører lett fra meg... Forhandler påstår likevel at den er 15 hk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Funderte litt på dette samme for litt siden og her er det jeg fant:

 

There are 3 different ECU modules (9.9, 15, and 20), and two restrictors (9.9 and 15 -- the 20 runs without one). You must run the appropriate restrictor with its matching ECU, or the airflow will be wrong, and the mixture will be off.
 
Paul
Certified Tohatsu TLDI Technician
Ny ECU er kostet ca 900 USD... Så jeg slo det fra meg... 
 
 
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...