bellen Startet 17.Juli.2022 Del på Facebook Startet 17.Juli.2022 Jeg er nødt til å lage ny badeplattform på min båt, da den som er der ikke er brukende. Dette er nok noe hjemmemekk der den gamle eieren ikke fikk gjort seg ferdig, så det er bare et tynt lag med glassfiber som har sprukket opp, så vann har komt inn i divinycellkjernen så glassfiber og kjerne har separert seg. "Sidevangene" virker derimot ganske så solid, så jeg tenkte å la desse få være igjen, så kapper jeg bort kun selve plattformdekket. Tenkte da å kappe til skru sammen to plater 10mm kryssfiner som kjerne og plaste utenpå denne med glassfiber og polyester rundt hele. Da får jeg også muligheten å forlenge plattformen, kansje med så mye som en meter. På "sidevangene" har jeg en plan om å skrue og støpe fast aluminiumsvinkler som plattformdekket deretter skrues fast i. Høres dette ut som en grei plan? Er kryssfiner godt egnet som kjernemateriale, eller vil polyesteren løsne fra fineren? Hvor mange lag glassfiber og hvor mange kilo polyester må jeg regne med å bruke på denne? Beklager dårlig bilde, men dette er det eneste jeg har som viser hele plattformen slik den er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 Ingen som har innspill til en nybegynner innen polyesterstøping? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2022 Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 bellen skrev On 17.7.2022 at 15.30: Høres dette ut som en grei plan? Er kryssfiner godt egnet som kjernemateriale, eller vil polyesteren løsne fra fineren? Jeg ville helle valgt divinycell som kjernemateriale. En badeplattform ligger rett over vannlinja på utsiden av båten, og hvis du punkterer laminatet på et eneste punkt, vil kryssfineren fungere som ei veke og trekke vann helt til den er mettet. Ellers så er det ingenting i veien for å støpe på kryssfiner. Polyester binder seg bra. Men glatte plater, type forskalingsplater, egner seg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bellen Svart 18.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 Takk for svar. Nei, det er vanlige kryssfinerplater jeg tenker på. Skjønner det med vanninntrenging. Vannfast kryssfiner egner seg vel kanskje heller ikke? Polyesteren kan vel lett slippe fra di platene? Har vurdert divinycell, men ser for meg at platene blir stivere med to lag 10mm kryssfiner, eller tar jeg feil? Men jeg sparer vel en del vekt igjen om jeg velger divinycell? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 18.Juli.2022 Del på Facebook Svart 18.Juli.2022 bellen skrev 22 minutter siden: .. ser for meg at platene blir stivere med to lag 10mm kryssfiner, eller tar jeg feil? Ja, du tar litt feil. Stivheten bestemmes av avstanden mellom ytterlaminatene, altså tykkelsen på "distansematerialet", som det kalles. Om du bruker divinycell eller kryssfiner, stivt blir det uansett, så lenge distansematerialet er støpt fast i laminatene. Divinycell har den fordelen at det ikke trekker vann, dermed er det mindre kritisk om det oppstår en skade i laminatet. Og som du nevner, er lettere. Men skal du feste noe på badeplattformen bør du erstatte divinycellen med kryssfiner der skrufestet kommer. Skruer sitter bedre i kryssfiner enn i divinycell. Og om du skal feste noe med gjennomgående bolter bør du fjerne distansematerialet i en liten radius rundt bolten, og erstatte det med massivt laminat tvers gjennom, slik at kreftene fra bolt og mutter ikke klemmer sammen distansematerialet når du strammer til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 bellen skrev for 8 timer siden: Vannfast kryssfiner egner seg vel kanskje heller ikke? Polyesteren kan vel lett slippe fra di platene? Har vurdert divinycell, men ser for meg at platene blir stivere med to lag 10mm kryssfiner, eller tar jeg feil? Men jeg sparer vel en del vekt igjen om jeg velger divinycell? Det er veldig mange aspekter som spiller inn. Jeg vil anbefale deg å lese "Dracotråden" om min ombygde jolle. Der finner du mange betraktninger om hvordan du bygger med divinycell, antall lag, vedheft, vekt, beregning av polyester i forhold til glass, hva du må gjøre der du skal skru, radier, hjørner, avslutninger, kritiske steder, overflater, osv osv. Blir for mye å gjengi alt dette i en kort tråd, for det er uhorvelig mange detaljer å ta hensyn til for å få et premium resultat. Les også REM sin tråd om badeplatting til en Princess 35. Der får du masse gode tips, men ikke fullt så mange detaljer, og ikke diskusjonen rundt kryssfiner kontra divinycell. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havarita Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Plattformen sef ut for å være litt 'lurvete' i støpen ja. Om det er divinycell der, ville jeg beholdt dette, og kun fjernet det lurvete laminatet oppå. Da kan du lime på en forlengelse også av divinycell, og støpt noen lag over. Det er lurt å støpe på undersiden før du limer på. Da kan du gjøre det på et bord med undersida opp. Å støpe under - opp kan være vanskelig. Spesielt med store flater. Jeg ville ikke vurdert noe treverk som kjernemateriale om det var min båt. Divinycell H80 i 30- 40mm. Spør Diab om egnet lim også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.