Jump to content

Kona nærmer seg admiralinne....


Sabeltann

Recommended Posts

Hei alle,

 

Vi skal lage julekort med børnene... undertegnede liker særs godt og kjøre til byen og slippe ungene inn hos nærmeste fotograf og bli ferdig med plikten. Men i år har sjefen bestem at vi skal ta bilder i båten, da kalesjen matcher det grønne på hennes utvalgte julekort :crazy:

 

Jaja eg får ihvertfall startet gamle gode perkinsens i dag og da! :smiley:

 

 

 

Har forøvrig lagt store avanserte strategiske planer for fremtiden, jobber nå mot to alternativer...

 

1. ny motor i Trass. (koster skjorta og halve huset)

 

2. Selge Trofaste Trass til beviselig skikkelige folk med referanser. Og så følge etter Astor i en NW900 eller Hui.... Det koster "nesten" hele huset det men drid i!

 

Har fått henne såpass på gli at hun vil ha en nyere bil først, (en gammel 940 holder faktisk!)

(jeg kjører fremeles rundt i gamle 240èn!)

 

Så får vi se...kansje kommer kranbilen til vårt hus i år!? lovt og håpe på at julenissen fins!

Link to post
Share on other sites

ja, si hva som er smart, er ikke lett for meg. Men - å bytte båten, om det er motoren det er noe galt med, synes litt overkill. Man ønsker seg jo alltid bedre plass, større fart, bedre faciliteter mv, men in the end, er det jo snakk om penger.

 

Og - det har desverre litt lett for å bli til at man kjøper en ANNEN gammel båt, med akkurat de samme problemene ( gammal motor, slitte puter, dårlig skrogtrekk ) som den gamle hadde. Og da kan man kanskje heller beholde den man har, og koste på seg ny motor ? Da kjenner man iallefall båten, med alle sine fordeler og ulemper. ?

 

Jeg kjenner ingen, som har kjøpt bruktbåt der det ikke har dukket opp ting man gjerne ville vært foruten, i ettertid.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg leser stadig at dere har et svært underlig forhold til barn og hustru . De blir ofte omtalt som ukjente personer i huset, som tillegges spesielle kallenavn, og må behandles på en sær måte. Får inntrykk av at kone og barn er en bremsekloss i båtlivet, som hele tiden setter begrensninger for den frie utfoldelsen. Menn higer etter større båter, høyere fart og kraftigere motorer. Kvinnene er ofte mer balanserte og forstår ikke nytteverdien for å trives.

 

 

C27

Link to post
Share on other sites

Jeg leser stadig at dere har et svært underlig forhold til barn og hustru . De blir ofte omtalt som ukjente personer i huset, som tillegges spesielle kallenavn, og må behandles på en sær måte. Får inntrykk av at kone og barn er en bremsekloss i båtlivet, som hele tiden setter begrensninger for den frie utfoldelsen. Menn higer etter større båter, høyere fart og kraftigere motorer. Kvinnene er ofte mer balanserte og forstår ikke nytteverdien for å trives.

C27

:crazy::confused:

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg leser stadig at dere har et svært underlig forhold til barn og hustru . De blir ofte omtalt som ukjente personer i huset, som tillegges spesielle kallenavn, og må behandles på en sær måte. Får inntrykk av at kone og barn er en bremsekloss i båtlivet, som hele tiden setter begrensninger for den frie utfoldelsen. Menn higer etter større båter, høyere fart og kraftigere motorer. Kvinnene er ofte mer balanserte og forstår ikke nytteverdien for å trives.

C27

Coronet - dette kan jeg helt motbevise i vårt vakre, båtelskende hjem :yesnod: Her er det Admiralinnen som har sørget for at utviklingen har gått videre.

 

Om valget står mellom ny bil og ny båt eller ny motor til gammel båt - da ville jeg valgt det første. Men om dere skal låne mer enn dere er vant til - sørg for en bra sikkerhetsprofil mot renteutviklingen. Jeg pleier å anbefale folk å binde renten på halvparten av lånene - eller kanskje mer om det ikke er så mye rom i husholdningen til økte renter. Rentene er historisk sett svært lave i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ingen, som har kjøpt bruktbåt der det ikke har dukket opp ting man gjerne ville vært foruten, i ettertid.

Står for alt hva Suzuki skriver i sitt innlegg, og kan tilføye at jeg heller ikke har møtt noen båteiere som er 100% fornøyd med ny-båten. Enten det i seg være utstyr, tank-kapasiteter, propeller eller hva det nå måtte være, slik at nyanskaffelsen alltid er dyrere enn det man forventer.

 

En annen ting er at om du selger motoren med rep-behov oppnår du ikke maksimalpris, mao man "selger seg billig" ut av problemer, og kjøper "seg dyrt inn i eventuelle problemer". Den filosofien er det mange som har brent fingrene sine på.

 

Et velmenende tips fra min side.

 

Forøvrig Coronet27, du har gode poenger mht. ektefeller og barn, noen ganger kan jeg selv lure, men er jo klart inneforstått med at de aller fleste mener det kun humoristisk :wink: Når det er sagt, må jeg legge til at jeg er svært glad for at min ektefelle er ganske så mye selv inne på dette forum, prøver å delta i forskjellige gjøremål med båt, og er derav selvsagt med i alle prosesser for eventuell handling av båt etc. Hadde det kun vært opp til meg, hadde vi nok hatt en veteranbåt, klassiske linjer, rundt 60 fot, men harmonien og solidariteten er for meg viktigere og skaper større trivsel for alle sammen. Kort og godt.......

Link to post
Share on other sites

Coronet - dette kan jeg helt motbevise i vårt vakre, båtelskende hjem :yesnod: Her er det Admiralinnen som har sørget for at utviklingen har gått videre. Om valget står mellom ny bil og ny båt eller ny motor til gammel båt - da ville jeg valgt det første.

Det var noe kjent over dette. Kan det stemme at du har vært inne på dette i et innlegg eller to før?? :lol::lol:
Link to post
Share on other sites

Coronet - dette kan jeg helt motbevise i vårt vakre, båtelskende hjem Her er det Admiralinnen som har sørget for at utviklingen har gått videre. Om valget står mellom ny bil og ny båt eller ny motor til gammel båt - da ville jeg valgt det første.

 

 

Det var noe kjent over dette. Kan det stemme at du har vært inne på dette i et innlegg eller to før??

Dette var en interessant redigering av innlegget mitt.
Link to post
Share on other sites

Støtter Suzuki`s synspunkter og var jeg deg ville jeg byttet motor. Om båten føles litt trang så går det kort tid og så vil ikke ungene være med . Og når ungene skyr båt tur så er den mere enn stor nok antagelig.

Bytt motor og sett inn en større motor så slår du to fluer i ett smekk. En båt du kjenner og med ny motor.

Link to post
Share on other sites

Coronet - dette kan jeg helt motbevise i vårt vakre, båtelskende hjem :yesnod: Her er det Admiralinnen som har sørget for at utviklingen har gått videre.

 

Samme her ... hadde jeg hatt diktatoriske fullmakter, så hadde båtlivet blitt utøvd i en Viksund 31 Goldfish. Jeg takker derfor Bilde Quindebestet for hennes pådrivende forlangender mht. båtstørrelse. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hadde gjor som Suzuki og en del av de andre sier. Bytt motor! Gjorde det samme i år. Har ikke angret ett sekund. Grunnen til at vi valgte å ikke selge båten, var tanken på all den tiden vi hadde brukt for å få den i en grei stand. En annen grunn var selvsagt at man ved å kjøpe brukt båt, risikerer akuratt like mange problemer med en annen, ukjent motor.

 

Lykke til med valget!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Er litt uenig med deg Sigurd. Var gjennom samme prosessen selv og hadde mange av samme tankene som Sabeltann. Båten var OK men den manglet litt fart og tusenlappene flagret ned i motorrommet i stadig akselererende fart. En total overhaling kom nærmere for hver gang time og usikkerthet var stor rundt teknisk tilstand generellt.

Hvis det hadde vært å bare fikse det som var tilsynelatende galt så hadde det ikke vært så galt. Men med en18 år gammel motor kan jo hva som helst skje nesten når som helst så det beste hadde nok vært full heloverhaling. Dessuten ville motoren like fullt være 18 år og farten ville ha vært den samme. Prisforskjellen fra heloverhaling til ny større motor som tilfredsstilte krav til drifts sikkerhet og fart var ikke skremmende stor så valget var lett. Men gjør en det så må en beholde båten i X antall år etterpå ellers blir regnestykket i disfavør for eieren.

Å bytte motor var som å få ny båt.

Link to post
Share on other sites

Jada, skjønner godt tankegangen din Thor, men jeg forutsetter at han gjør jobben selv og er fornøyd med farta han har. At en ikke kan stole på en 18-20 år gammel dieselmotor er jeg ikke helt enig i, det kommer litt an på typen kanskje? Min Ford er 23 år gammel, og jeg skal ta full overhaling neste vinter. Ikke fordi jeg må (gått kun snaue 4000t), men jeg må ha den ut for å komme til å få røska opp litt i "potetkjelleren" rundt og under. Da er det like greit å ta full sjau og garantere for de neste 23 åra. Pris ca 20.000 +/- i deler.

Link to post
Share on other sites

Ja nu er vi endelig hjemme fra bildertagning og fra hjorte steken til bestemor!

 

Ble litt forundret over alle innleggene.... :crazy:

 

For og ta det første først, gamle Trass kjenner jeg meget bra, er kjempe fornøyd med den. Motoren er i GOD stand. Dog er orginal motoren litt for liten for båten. Dette er jo kjent problematikk på gamle havlplanere. Båten spiser ei heller kapital der den ligger. (ca 8000,- pr år i TOTAL utgifter(inkl diesel)

 

Men det er vel trefots syken som begynner og gjøre seg gjeldende. Ønsker og ha større aksjons radius når overnattningssted skal velges. I dag er 2 timers gange grensa vår og i 7knop kontra 15knop så er det endel ekstra havner og velge i.....

 

Vet at postbanken gjerne stiller et pent antall 1000lapper til rådighet. Enig med det og ha god økonomi. Velger og tro at vi har rimelig ryddig økonomi, begge i jobb, kun normalt huslån innen for 60% av lånetakst.

 

Ellers er det i dag og bevist igjenn at fotografer er til for og ta bilder... ble mye mas både voksne og unger stresset litt! ble dog et fint bilde som vi trolig vil bruke.

Link to post
Share on other sites

Slutt å kalle damene for Quindebestet, og andre mer eller mindre gode tilnavn.

 

Det er faktisk noen av oss som setter stor pris på hva våre kjære koner/samboere/kjærester utfører av praktisk arbeid ombord på skuta, eksemplevis så er det min kjæreste som stort sett tar hele vårpussen alene, det eneste jeg gjør er å skifte sinkanoder, eller så tar hun alt det andre.

 

Jeg er så heldig at jeg får kommentarer fra andre i havna og på slippen i disse baner:

 

tenk om kona mi kunne være like dyktig som din.

 

Det er ikke få av mannfolka som kommer å spør om hun har tid til å ta seg av deres båter også.

 

Det eneste kjæresten min unngår er nødvendig vedlikehold av VP'n. Den slags service overlater hun til meg.

 

Stor takk til min kjære for hennes alltid tilstedeværende entusiasme.

 

 

Bilde

 

mvh Charente

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slutt å kalle damene for Quindebestet, og andre mer eller mindre gode tilnavn.

 

Det er faktisk noen av oss som setter stor pris på hva våre kjære koner/samboere/kjærester utfører av praktisk arbeid ombord på skuta, eksemplevis så er det min kjæreste som stort sett tar hele vårpussen alene, det eneste jeg gjør er å skifte sinkanoder, eller så tar hun alt det andre.

 

Jeg er så heldig at jeg får kommentarer fra andre i havna og på slippen i disse baner:

 

tenk om kona mi kunne være like dyktig som din.

 

Det er ikke få av mannfolka som kommer å spør om hun har tid til å ta seg av deres båter også.

 

Det eneste kjæresten min unngår er nødvendig vedlikehold av VP'n. Den slags service overlater hun til meg.

 

Stor takk til min kjære for hennes alltid tilstedeværende entusiasme.

 

mvh Charente

 

 

Drømmetilværelse.

Link to post
Share on other sites

Slutt å kalle damene for Quindebestet, og andre mer eller mindre gode tilnavn.

 

 

Er enig om at det du har må være i en drømmetilværelse.

Men jeg oppfatter Hr. Worse sin omtale av sin helt sikkert bedre halvdel som en kjærlig spøk over en kvinne som evner å bo sammen med en cigarrrøkende og conjac drikkende fører av et hangaskip.

Jeg har i alle fall ikke oppfattet de forskjellige omtalene av flere brukere sine samboere med mere, som noe annet en kallenavn med en stor grad av kjærlighet :flag:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Tror ikke alle har skjønt dette helt, men for og ta ting i klar tekst. Min kone(om det er korrekt ordbruk :wink: ) hadde ikke satt sin fot i en småbåt før hun kom ombord i vår nye gamle mørebas for nå noen år siden. Det at hun nå mer og mer liker og dra på tur, selv på vinteren! tar jeg som et godt og kjekt tegn... Derfor skrev jeg i headingen. "snart admiralinne". Nettopp for og vise at kona mer og mer vil bruke båten.

 

Igjen dette var fra min side ment som noe positivt. Hun liker seg bedre og bedre på sjøen.

Ser ikke at dette uttrykket er negativt, viste innlegget til kona, hun ristet bare på hode hun!

 

Eller er det kjempe kjekt at kona di og liker seg i båten!

Link to post
Share on other sites

"At en ikke kan stole på en 18-20 år gammel dieselmotor er jeg ikke helt enig i, det kommer litt an på typen kanskje?"

 

Der er vi online Sigurd. Men med konstant trøbbel i varierende grad fra 1997 til 2004 så sier det seg selv at en blir litt skeptisk til hva annet som kan foregå i JernGenoaens skjulte indre. Ihvertfall var det sånn for meg.

Link to post
Share on other sites

Slutt å kalle damene for Quindebestet, og andre mer eller mindre gode tilnavn.

Men jeg oppfatter Hr. Worse sin omtale av sin helt sikkert bedre halvdel som en kjærlig spøk over en kvinne som evner å bo sammen med en cigarrrøkende og conjac drikkende fører av et hangaskip.

Jeg har i alle fall ikke oppfattet de forskjellige omtalene av flere brukere sine samboere med mere, som noe annet en kallenavn med en stor grad av kjærlighet :flag:

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Helt korrekt. Forøvrig vil jeg helst ha meg frabedt at andre legger seg opp i hvilke kallenavn jeg til enhver tid anvender for å beskrive mitt livs kjærlighet. Om det er "båten" eller "Hangarskibet" eller annet ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...