Jump to content

Forsterkning av akterspeil for davit: løsningsverifikasjon og epoxyteknikk

VonSchnellfahrer

Recommended Posts

Planen er å montere en DV42 davit på en 2008 Bavaria 42 Cruiser. Skal henge opp en Highfield CL310 m/9.9hk = 120kg.  Har tatt noen designvalg, men er litt usikker på praktisk fremgangsmåte, selv etter mye lesing og søking på forumet og videoer på youtube samt seilmagasinets artikkel av 2009/4. 

Bakgrunn:

Har limt sammen to kryssfinerplater med epoxy, og benyttet et lag med biaxial 450g/m2 duk i mellom. Har da fått en plate på 25 mm formet som en Z som virker stiv. Ideen var å feste denne på innsiden av akterspeilet, slik at davitbrakett og div annet kan skrus i denne.

Spørsmål:

1. Overflaten jeg skal feste i er svakt kurvet i flere plan. Måler 6 mm max "dybde" over en avstand på ca 50 cm. Antar at jeg må få dette plant før jeg fester plata mi. Er det epoxy og duk i lag på lag som gjelder her? Eller kan man jobbe med epoxyfiller? Biltemas lamineringsepoxy?

2. Bør jeg vente til operasjonen i punkt 1 er tørr og gjennomherdet, eller epoxylimer jeg forsterkningsplata mi "våttivått" på og trekker den sammen med litt forsiktig skruekrefter.

3. Alternativt: etter det har blitt plant i punkt 1, fester plata med Tec7 mot akterspeil. 

Setter pris på litt hjelp da epoxy er relativt nytt for meg.

brakett.JPG

mont.JPG

plater.JPG

kurve.JPG

OK, takker for godt tips. Kan kanskje være enklere å jobbe med treplata enn glassfiberen ja.

Det kan jo også være et passende påskudd for å utvide håndverktøysamlingen med en batteridrevet vinkelsliper også, så slipper man dille med landstrøm. =)

Jeg hadde ikke slipt plata, blir jo ikke noe igjen av den. Mye jobb også. 

Jeg hadde tatt en god klædd med armert polyester glassfibersparkel, med lite herder så det ikke herder for raskt. Holder sikkert med vanlig finsparkel også, former seg lettere...

Trykk og skvis den på plass, og hold fast i 5 minutter til det herder.

Sparkle alle overgangene, og legg noen lag matte og polyester. Små biter om gangen, enklere å håndtere.

Epoxy er vanskeligere på vertikale flater, renner og kliner mer...

Redigert av larshans1 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...