Maika
Jeg har to VP MD2030, begge koblet til samme batteribank. Tre 105Ah blybatterier fra Maritim som jeg også bruker til forbruk. Ikke den ideelle løsning, og det skal jeg endre på snart, men de skal ha mer enn nok kraft til å starte disse 28-hesterne.
Babord motor har alltid startet ved første forsøk, men styrdbord har jeg i et par år måttet gjøre flere forsøk på å starte. Dvs. at det har kommet en klikke-lyd som vel er fra startmotoren uten at den har startet, men etter 2-15 forsøk har den startet.
Nå har babord begynt på samme måte, og det passer dårlig midt i ferien.
Jeg leser at mange mener slikt kan skyldes dårlig kontakt/irring et sted, men hvordan kan det stemme når de starter etter noen forsøk? Blir kontakt-flatene bedre etter å ha prøvd noen ganger?
Noen mener problemet er i rele-boksen (sort boks på siden); at releene kommer litt ut av stilling når motoren rister, og kombinert med irring får man dårlig kontakt der. Løsningen kan være å pusse litt, og legge en plastbit mellom releene og lokket, slik at disse blir holdt på plass av presset. Jeg testet dette nå med babord, men måtte igjen prøve noen ganger før jeg fikk start, så igjen har jeg vanskelig for å skjønne at det er årsaken da motoren vel burde starte på første forsøk.
Batteribanken ble kraftig utladet før ferien, så jeg har vært litt spent på hvordan den ville oppføre seg, men det har så langt sett ut som den har klart seg fint. (Jeg har 2x190W solcellepanel, så de får toppladet seg skikkelig.) Jeg kan uansett ikke skjønne at de heller er problemet; For hver gang jeg prøver å starte, så trekkes det jo endel strøm, så da burde det fungere på første forsøk og ikke på et senere forsøk med lavere kapasitet?
(Jeg har planer om å bytte til to startbatterier og en lithium-bank, men det skal planlegges og gjennomføres skikkelig, og jeg har derfor ikke veldig lyst til å kjøpe noen nye random batterier underveis her i Danmark.)
Jeg leste her at det ble bra når innslaget (solenoid?) ble byttet: https://baatplassen.no/i/topic/122198-klikking-i-startmotor-ved-oppstart-vp-md5/
Er det faktisk sånn at innslaget kan fungerer noen ganger, og andre ganger ikke? I så fall, hvorfor?
Er det enkelt og vil det kanskje fungere å skru disse opp og pusse litt på noe der?
Får man kjøpt et passende innslag enkelt og til en ok pris? (Her koster innslaget 3600,-, mens hele startmotoren 4600,-. I så fall kjøper jeg vel heller nye startmotorer, men det koster såpass mye at jeg vil være sikker på at det er årsaken. Hadde jeg vært litt mer frampå, så hadde jeg testet med å bytte om på de to jeg har da bare den ene hadde problemer.) https://marinepartseurope.com/nb/dealer/defaultno/category/Marine Diesel Engines/product/MD2030B/explodedview/54159148?catalog=M-D1-F&img=48412.png&header=Starter Motor, Components: 3580295