Grand Banks jr Startet 19.Juli.2022 Del på Facebook Startet 19.Juli.2022 Jeg ble kontaktet av en venn som fikk alarm på motoren sin. Er en gammel VP fra midten av 1980, ca 7 hk mente han. Vanligvis så glødes motor, piper og starter. Men nå startet den, og fortsetter å pipe. Jeg tenker enten lavt oljetrykk eller ladefeil. Men vet ikke hva slags alarm det kan være. Hva kan slags alarm kan det være? Hvilken modell er denne motoren? (Så jeg evt kan finne manual.) Jeg vet ikke modell, men her er bilde av motor; Kommentar fra moderator: Er MD5, ukjent om A, B eller C. Tittel oppdatert. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lazyjack Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 (redigert) Mål batterispenningen mens motor går og uten landstrøm tilkoplet. Er den over 12,7V så vet du at generator lader. Da gjenstår oljetrykk, overledning eller andre ting. Redigert 19.Juli.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Takk, det var det jeg sa til ham: enten oljetrykk eller lading. Har bedt ham måle spenning over batteripolene når motoren sviver. Samt bedt ham sjekke at oljenivå er korrekt. Ikke fått svar ennå Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Takk til moderator for å identifisere modelltype. Da kan jeg finne rett manual også Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Kan det også være alarm for temperatur på denne? Hadde feil på en temperaturgiver en gang som ga en slik alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 @Kallethekid, så hvis giver er defekt så varsler den ved kald motor? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Min gjorde det. Det var riktignok en Vetus, men jeg vil tro at giverne er ganske like. På min båt var det tre kabler som gikk til alarmen på instrumentpanelet og de var fargemerket så jeg tok av en og en tils alarmen ga seg. Skiftet giver og så ble det stille. Sitér dette innlegget Link to post
bjorn.bjerke@online.no Svart 24.September.2023 Del på Facebook Svart 24.September.2023 Hva er forskjell på md5, A, B eller C? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2023 Bokstaven pleier å antyde undermodeller. Jeg vet ikke hva forskjellene på md5 er, men på andre modeller er det feks endret kjøling, endringer i oljekjøling, endringer i stempler etc. Altså forskjellige versjoner. På mange av undermodellene kan det være like deler på mye. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 25.September.2023 Del på Facebook Svart 25.September.2023 bjorn.bjerke@online.no skrev for 15 timer siden: Hva er forskjell på md5, A, B eller C? Det står litt i denne Microsoft Word - Skötsel av dieselklump MD5A 2009-11-15 _2_.doc (maximalt.dk) her er en fin side Alt om Teknik og vedligehold (maximalt.dk) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.