Jump to content

Ms2b full av vann.

Dallerman

Recommended Posts

Vanligvis kan man løsne klemflens som kopler sammen den lille akseltappen som kommer fra giret med akslingen til båten. Deretter kople gir fra motor og løfte ut.

Akslingen bør stå xa slik den står opprinnelig. Vanntettingen er i en pakkboks som sitter på hylsen til akslingen. 

Post gjerne bilder fra din motor/ giroppsett.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dallerman skrev 44 minutter siden:

Har fylt opp med olje og diesel etter å ha vasket ut 2 ganger først med olje og diesel

Det er bra! Sitter det fortsatt fast?

Du løser de fire unbracoskruene som holder flensene sammen. Dytter akslingen baover så langt det går. Løser giret fra motor. Hvis det er for trangt forå få giret ut må du løse motorfestene og løfte bakkant av motoren høyt nok til at giret går klar av akslingen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvilken del er det som er ødelagt?

Finnes noen som har spesialisert seg på rep av gamle VP kasser til en vettug pris.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Dallerman skrev for 21 timer siden:

Etter å ha fått ut girkassen å tatt den delvis fra hverandre så får jeg den fortsatt ikke ut av revers.

For et år eller to siden så tauet jeg ei eldre tresnekke. De fikk også bare kjørt i revers (og da er jo ikke styringa så veldig god). Så det er nok flere som har samme problem, uten at jeg vet noe om hva årsaken var der.

Men selg hvertfall ikke giret ditt før du har et som er testet og fungerer som det skal. Det kan jo hende du får fikset det og det er veldig dumt å ha en båt som er komplett bortsett fra en del du har solgt som gjør den ubrukelig. Men det beste er vel om du finner noen som overhaler slikt og lar dem ta jobben hvis du ikke klarer det selv og de tar en overkommelig pris.

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Håper folk legger merke til hvor mye bedre hjelp andre får når de tar med bilde (eller god info om det de trenger hjelp til).

Denne hjelpen med link til disse girkassene hadde neppe kommet om ingen visste hva slags girkasse det stod i den gamle snekka til trådstarter.

Alt for mange tror at andre på magisk vis vet hva slags girkasse / båt / motor osv de har og at folk kan komme med hjelp uten å få noe info om hva de trenger hjelp til. Nå er det jo feks en tråd om en som har en båt som lekker og lurer på hvor det kan lekke, men uten bilde, og jeg tror ikke han har fått noe hjelp enda (naturligvis da svært få kjenner akkurat denen båten, men mange nok kan se mulige lekkasjekilder på et bilde).

19 fot skrev for 5 timer siden:

Håper folk legger merke til hvor mye bedre hjelp andre får når de tar med bilde (eller god info om det de trenger hjelp til).

Er imponert over att du og noen andre gidder å påpeke det gang på gang.
Jeg har gitt opp og gidder ikke å lese tråder med mangel full overskrift av typen "hjelp,båten min har stoppet".

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev for 4 timer siden:

Jeg har gitt opp og gidder ikke å lese tråder med mangel full overskrift av typen "hjelp,båten min har stoppet".

Hvilket understreker behovet for å påpeke viktigheten av gode beskrivende titler, som også kreves av forumreglene. Og bilder hjelper alltid. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 37 minutter siden:

Hvilket understreker behovet for å påpeke viktigheten av gode beskrivende titler, som også kreves av forumreglene. Og bilder hjelper alltid. 

Nettopp. Mange leser nok endel her før de poster egen tråd med spørsmål om hjelp, og da er det fint om de har fått med seg hva som skal til. Sikkert mange som spør om ting og tenker at Båtplassen er et dårlig forum, for man får jo ingen hjelp der (mens det er kun fordi ingen har peiling på hvordan båt/motor trådstarterne har). Her i denne tråden fikk vi nå et godt (og ganske vanlig) eksempel på en som tok med bilde og dermed fikk flott hjelp og slipper dermed sannsynligvis å betale 8000 kr for ny girkasse.

det finnes veldig mye kunnskap her på Båtplassen og de fleste er villige til å dele av kunnskapene sine til andre som trenger hjelp. Men ingen kan alt om alle motorer og rådene vil jo også bli ulike ettersom hva slags båt/motor/annet det er snakk om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...