Jump to content

Batterimonitor på hybridbank AGM/Lifepo4

Enzo

Recommended Posts

Om man kjører Lifepo4 og AGM hybrid parallel sammen  la oss si 50/50  si 200ah Lifepo4 og 200ah AGM, hvordan stiller man inn batterimonitoren da, f.eks BMV-712. Setter man den  til 400 som total kapasitet ? og CEF og Peukert er vel veldig ulik på de to og i realiteten så om man stiller inn for Lifepo4 så er monitoren rett så lenge man ikke beveger seg så langt ned at AGM begynner å spille en rolle eller er det helt feil tenkning ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Hvis du bruker ladeprofil til lifepo4 og blander inn agm, så vil ikke agm bli toppladet og da er det vel noe utfordringer der? 

Som du sier så blir det også problemer hvis du lader ut for mye også, da agm igjen ikke blir ladet skikkelig opp igjen. 

Jeg snakket en del om dette med batterieksperten i bergen (eller hva de nå heter).

Det er vel ingen som anbefaler denne løsningen. (En video på youtube viser noe om et blybatteri som "kondensator" i tilfelle bms låser seg.)

Men det er sikkert noen som har det slik og kan uttale seg. 

Jeg har 3 stk agm, 1 redtop og 3 stk lifepo4, men er skilt fra hverandre. 

Er vel ikke så enkelt å gi noe fasitsvar på men jeg har LiFePO4 bank på 48V/460Ah og bly på 48V/225Ah koblet parallelt.

Blybatteriene har stått i stand-by i 5 år før jeg fikk de og med en teoretisk kapasitet på ca. 11kWh så ser jeg at i praksis så får jeg bare ut ca 2.6kWh før spenningen blir for lav så da har jeg rundt 50Ah tilgjengelig der. Har stilt inn laderen på AGM og batterimonitoren (Victron SmartShunt 500) på LiFePO4/500Ah.

Slik dette fungerer i praksis blir at LiFePO4 batteriene utlades helt til BMSen kutter og deretter tas siste rest ut av blybatteriene. Når lading starter bil LiFePO4 lades først og når BMS kutter ladingen stiger spenningen slik at blybatteriene lades helt opp.

Helt nøyaktig blir dette ikke men greit nok for meg i alle fall.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinHa skrev On 20.7.2022 at 22.52:

Helt nøyaktig blir dette ikke men greit nok for meg i alle fall.

Interessant å høre, monitoren på Lifepo4 og altså ikke stilt inn på alt du har tilgjengelig begge bankene kombinert.

Du har 460+225 og har stilt inn monitoren på 500 og ikke 685.  Ka du si noe om grunnen til at den ikke er stilt på 685 ?

Enzo skrev 1 time siden:

Du har 460+225 og har stilt inn monitoren på 500 og ikke 685.  Ka du si noe om grunnen til at den ikke er stilt på 685 ?

Som jeg skrev så er blybatteriene ikke særlig gode så jeg får i praksis bare ut 2.6 av 11 kWh, bedre at monitoren stilles inn til reelle verdier enn teori.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...