Jump to content

Hvor mange kg/m er 110 kpm?


Okkaby

Recommended Posts

Som tittel sier, så lure jeg på hvor mange kg/m, 110 kpm er.

Klare ikke helt å finne noen omregnings kalkulator for dette. Virker som kpm er en stein gammel benevnelse.

Er Bosvik som bruker kpm på deres styresylinder, hvor feks sleipner bruker kg/m på deres, å formel for beregning av størrelse baseres på kg/m.

 

Så om noen har en formel, eller vet hva resultatet er, så hyl ut hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Så da vil 110 kpm bli 1078 newton meter, som da vil bli ca 110 kg/m

I følge denne kalkulator

https://www.convertunits.com/from/N-m/to/kg-m

Å alså er kpm egentlig samme som kg/m

 

Grunn for spørsmål, er at jeg må ha ny styresylinder, å hvis denne hos Bosvik på 110 kpm er samme som 110 kg/m, så er den kraftige nok til meg, å den koster omtrent en 1/3 av Sleipner sin. Sleipner operere jo med syke priser på utstyr nå.

Å servicen hos Sleipner er omtrent totalt fraværende mot privat kunder. Hvor i mot Bosvik har ytet fantastisk service.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Det skal nok være kg m  og ikke kg/m. Ellers stemmer det at tallverdiene blir den samme. kp er en litt gammel betegnelse for 1 kg kraft, da kg er masse og ikke kraft. 1 kp er da lik tyngdekraften av 1 kg masse. Dette var pensum på 50- og 60-tallet før man definerte Newton som standard kraftenhet i det metriske systemet. Jeg kan trøste alle med at vi elever stort sett var forvirrete alle sammen .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Var nu godt å høre at dere også var forvirrete @NilsPils

For jeg hadde aldri hørt om denne kpm hehe

Men er sleipner som skriver kg/m å ikke kg m.

Men ja er vel samme det.

Å da er jeg faktisk i så godt humør, at jeg kan gå å hente en klade sommer box i kjøleskapet.

 

Å så legge inn bestilling på ny syslinder hos Bosvik. Så blir det penger til overs til litt ekstra diesel også hehe

 

Gamle sylinder, er for svak, samt nok sliten, da den ser ut for å være fra byggeår. Ble jo en del mer kraft mot ror nu med større propell å mye kraftigere motor med høy fart. 

Så sliter med at sylinder ikke klare å holde/vri ror når en kommer i 20knop å der over.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...