DossY Startet 19.Juli.2022 Del på Facebook Startet 19.Juli.2022 Hei Har en Scand Baltic som jeg kjøpte i vår, det har vært en super båt så langt, men nå har det oppstått en krengning som er der uavhengig om båten ligger stille eller er i fart. Den krenger til barbord side. Både vann og dieseltanker er fulle og den krenger fremdeles. Både septik og varmtvann ligger på barbord side, men septik er tom og varmtvanstanken kan umulig gjøre dette alene. selv med to voksne på styrbord side av båten krenger den fortsatt til barbord. Noen som har noe formening om hva i alle dager som kan forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Hvis den lå rett tidligere må det nødvendigvis være noe vekt som har flyttet seg mot babord, eller blitt fjernet på styrbord. Er du sikker på at septiktanken er tom og at alle tanker på styrbord side er fulle? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Vil sjekke alle hulrom i bunn av båten. Har det oppstått lekkasje fra feks vinduer, eller gjennomføringer. så kan det fort bli en del vann som ligger under dekk, hvor du ikke nødvendigvis kommer til så enkelt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
DossY Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Takk for svar. Ja jeg har knapp på at det må være noe vann en vei, men kjølen er helt fri for vann, så jeg forstår ikke helt hvor det skal ligge. Angående tanker så vet jeg at diesel og vann er fulle. Jeg vet jo ikke med sikkerhet septik, men måleren har i alle fall beveget seg fra full til tom når den blir tømt. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Noen båter har 2 tanker, med ventil mellom så du kan bruke fra SB tank, BB tank eller begge. Når du fyller, må ventilen stå på 'begge', om du ikke har fylling på begge sider. Om det er flere dieseltanker på Baltic kan dette være en forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Er begge dieseltanker fulle? Er det ikke Baltic som har muligheten til å styre tank den skal drikke fra, og tank for returdiesel? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Grand Banks jr skrev 31 minutter siden: Er begge dieseltanker fulle? Er det ikke Baltic som har muligheten til å styre tank den skal drikke fra, og tank for returdiesel? Det er helt korrekt!👍 Dette bør absolutt sjekkes! 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 19.Juli.2022 Del på Facebook Svart 19.Juli.2022 Hei, vi opplever det samme på vår 2008-modell. Båten er nok i utgangspunktet tyngre på babord side og varmtvannstank er en viktig grunn til dette. Merker betydelig forskjell når jeg tømmer denne før vinteren. Under gange brukes flaps på styrbord side for å korrigere krengningen. Har vurdert å kjøre på bare styrbord dieseltank for å kompensere, men syns det er dumt å halvere dieselkapasiteten. Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
tilplan Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Vi brukte alltid diesel fra babord tank først. Mår det begynner å bli lite byttet vi over til styrbord. Reduserer ikke kapasiteten, men krever jo at en følger med. Tanken er å alltid ha mest diesel på styrbord. Unntaket er selvfølgelig når begge er fulle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.