Jump to content

Scand Baltic krenger mot babord


DossY

Recommended Posts

Hei

 

Har en Scand Baltic som jeg kjøpte i vår, det har vært en super båt så langt, men nå har det oppstått en krengning som er der uavhengig om båten ligger stille eller er i fart. 
Den krenger til barbord side. Både vann og dieseltanker er fulle og den krenger fremdeles. Både septik og varmtvann ligger på barbord side, men septik er tom og varmtvanstanken kan umulig gjøre dette alene. 
selv med to voksne på styrbord side av båten krenger den fortsatt til barbord. 
 

Noen som har noe formening om hva i alle dager som kan forårsake dette?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja jeg har knapp på at det må være noe vann en vei, men kjølen er helt fri for vann, så jeg forstår ikke helt hvor det skal ligge.

 

Angående tanker så vet jeg at diesel og vann er fulle. Jeg vet jo ikke med sikkerhet septik, men måleren har i alle fall beveget seg fra full til tom når den blir tømt. 

Link to post
Share on other sites

Er begge dieseltanker fulle? Er det ikke Baltic som har muligheten til å styre tank den skal drikke fra, og tank for returdiesel?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei, vi opplever det samme på vår 2008-modell. Båten er nok i utgangspunktet tyngre på babord side og varmtvannstank er en viktig grunn til dette. Merker betydelig forskjell når jeg tømmer denne før vinteren. Under gange brukes flaps på styrbord side for å korrigere krengningen. Har vurdert å kjøre på bare styrbord dieseltank for å kompensere, men syns det er dumt å halvere dieselkapasiteten.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...