Jump to content

Hvor kan jeg dra på seiltur?


Skaaden

Recommended Posts

:sailing: Hei.

Jeg og en kamerat har satt av seks uker til våren for å dra på seiltur. Planen var å seile i europa. Vi har ikke helt bestemt oss for hvor vi vil dra enda, dermed lurte jeg på om noen kunne kommet med noen tips om hvor det er fint å dra. Båten vi skal dra med er ikke så stor. Vi har tenkt litt på Normandie, nord/øst tyskland og evt polen, må se hva tiden tillater.

Håper noen kan hjelpe oss!

 

Med vennlig hilsen

Håvard Christian

Link to post
Share on other sites

Vær i hvert fall klar over problematikken med tidevannforskjellen

Vær særlig oppmerksom på strømmene dette medfører. Når vannstanden endrer seg med 2 meter per time så er det en del vann som flytter seg. :crazy: For en liten båt kan tidevannsstrømmen bli større en båtens skrogfart. Det er moro når du vet hva du holder på med, og livsfarlig om du ikke har tatt hensyn til slikt i turplanleggingen. Her er det påkrevet med både tidevannstabeller og strømkart. I noen havner er det også såpass stor trafikk at det er veldig lurt å ha lest seilingsbeskrivelsene nøye.

 

Uansett, moroa med tidevann begynner mye lenger nord enn Normandie og Bretagne. Du har i det minste mulighet til å lære dette litt etter litt på veien sydover.

Link to post
Share on other sites

Båten er 23 fot. Den er en god og sjøsterk seiler. Var ute i tre uker med den i sommer, besøkte da bl.a. Skagen og Læsø, til tross for 10m/s på vei hjem fra Skagen gikk det veldig bra for den lille båten. Men er jo fullstendig klar over at en tur til Frankrike eller Tyskland byr på noe helt annet enn danmark! Vi har stor respekt for havet, dermed er vel kanskje tyskland mer aktuelt. men hvordan er det å færdes i nord Tyskland med båt? Er det i det hele tatt noe å se der?

 

Håvard og Christian

Link to post
Share on other sites

Østersjøen er interessant nok, men har du lyst til å oppleve litt skjærgård så vil jeg nok anbefale å seile langs svenskekysten. (Eller vil jeg egentlig det? En av de tingene jeg setter pris på med Österlän er at det god avstand mellom hver nordmann der.) En annen mulighet når du seiler denne veien er å "tyvstarte" ved å seile et stykke sydover, f.eks. til Göteborg eller Malmö, på forhånd. Det er ikke så dyrt å ta toget opp og ned.

 

Med hensyn til turforslag og reisebeskrivelser for østersjøen så passer det kanskje å foreslå et besøk på ELLENnet for å se hva en IF kan få til av turer i dette farvannet. Dessverre er det lite om den tyske kysten her, men via Danmark er det relativt grei seiling til f.eks. Heiligenhafen, Wismar eller Rostock. Seiler du østover kan du gå på innsiden av øya Rügen og da nærmer du deg Polen og Swinoujscie (som du kan lese mer om på ELLENnet).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I sommer var vi Søderhavet eller hva nå danskene kaller det (syd for Fyn). Vi har vært der en gang tidligere, og vi fant det vel verd å ta en tur til. Vi var også inne i Flensburg - inn Flensburgfjorden som er en trivelig fjord med flere små havner en kan besøke. Flensburg er en fin sommerby med vel tilrettlagt gjestehavn i sentrum.

Vi seilt ned Øresund fikk dermed noen hyggelige dager i København (Cristianhavn er idyll midt i byen) var også innom mange små haver i Øyhavet syd for Sjælland. Vi seilt hjem via Lillebelt. En fin tur :sailing:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar!

Vi reiser fra Kråkerøy(Fredrikstad). Så man kan si at vi i utganspunktet ikke er så velig langt unna f.eks. Danmark.

Det skal også nevnes at vi har i høy grad også vurdert vestlandet!

Svenskekysten er også utrolig fin! Har besøkt den hver sommer hele mitt liv, vil anbefalle svenskekysten til alle som ikke har vært der! Men derfor ville det vært spennende å sett noe nytt. Når det gjelder svenskekysten så er heller den ikke så lang, syd for Gøteborg er det langt mellom hver havn og lite skjærgård. Jeg vil anslå at man bruker ca 20 timer fra Strømstad til Gøteborg i god seile/kjørefart(6-7 knop).

 

Håvard og Christian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...