Jump to content

Prisnivå på Scand Baltic med ugunstig motor?


Splitteminebrams

Recommended Posts

Vi kikker på Balticer av gammel type, og lurer på om noen kan dele tankene sine rundt prisnivået på følgende båt:

86 Mod. TAMD 40b, veldig godt vedlikeholdt og greit utstyrt med ankervinsj, baugpropell, landstrøm etc. Prisforlangende 335,000kr.

 

For vår del er ikke motorstørrelsen et problem, men vi er engstelige for å tape mye penger ved evt. videresalg. Jeg ser at de fleste med motor under 200hk ligger under 300,000kr.... 

 

Hva tenker dere om prisen? Er den overpriset eller ikke?

Link to post

Du betaler vel for båt her. Motor er museums gjenstand, og har lite/ingen verdi.

Motor er i tillegg veldig liten for denne båten. Så vil mene det er for dyrt. 

 

Men så spørs hvordan resten av båten er 

 

Er du bange for å miste penger ved videresalg, så bør du kanskje revurdere kjøp av båt.

 

Du kjøper en båt og motor som er nesten 40 år gammel. Å tro du vil få pengene igjen for denne om x antall år, er et lotteri jeg ikke ville spilt på. Spesielt med de tider vi ser ut å få fremover. 

 

Finn heller en som har fått oppgradert motor og betal litt mer. Evt fn med Yanmar 270. Så har du motor som passer båten bra 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 1 time siden:

Du betaler vel for båt her. Motor er museums gjenstand, og har lite/ingen verdi.

Motor er i tillegg veldig liten for denne båten. Så vil mene det er for dyrt.

Enig med Okkaby i dette. En så gammel motor er i prinsippet verdiløs, og kan dø når som helst. Jeg ville sett etter en båt med nyere motor dersom de ikke senker prisen drastisk. 

Link to post

Med en familie ombord å alt en trenger til ferie, så er fort båten oppe i nærme 5ton. Da blir 165hk ALT for lite til en båt med aksel. 

Å vil du gå noe mer enn kose fart(8-10knop) så vil motor bli tungt belastet. Å da oppstår fort de kjente kjøle problemer med 40 motor.

 

Er det grunnet økonomi at dere ønsker å holde dere nede i pris. Så husk at skjær motor seg, så blir det fort veldig dyrt å måtte bytte motor. Å må en da igjen tenke økonomi å må handle billidst mulig brukt motor, så ender en fort opp i en kostbar spiral.  

Så anbefales å se på båt med nyere å større motor som passer båten.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Splitteminebrams skrev for 4 timer siden:

86 Mod. TAMD 40b, veldig godt vedlikeholdt og greit utstyrt med ankervinsj, baugpropell, landstrøm etc. Prisforlangende 335,000kr.

 

For vår del er ikke motorstørrelsen et problem, men vi er engstelige for å tape mye penger ved evt. videresalg.

Om du kjøper en VP 40b som har hatt et godt liv så er det fullt mulig å ha den til den har passert 5-6000 timer. 

Er du kar om å gjøre rene kjølerane, følge med på tempmåler og ikke la deg påvirke av FB tøffinger som hardnakket påstår at alle turer skal avsluttes med 30min full gass, og lar motoren få bli gradvis varm så varer denne motoren lenge.. Veldig lenge. 

 

Rengjøring av kjølere er ikke å bruke Systemrens to ganger i året. 

 

Om du virkelig kan kose deg på sjøen så gjør det i denne båtens fart, og glem båtrace, Yanmar 270 og 26 knop...

 

Link to post

Hadde gått for den med 4 cyl Yanmar, da har man god plass til sevice etc. Motorrommet er jo ikke for stort på disse båtene.

Båten marsjer da i ok fart.

Enhver som kan ørlite om motorer vil ikke kjøpe noe med en 40a/b motor, selv om den kan fungere noen år så er båten grovt undermotoisert og deletilgang til motoren blir dårligere og dårligere.

Forunder meg ikke om man kun får ca 200K for en Baltic med slik motor. Bytte til annen kurant brukt motor kommer på ca 150-300 000 alt ettersom type og hvor mye som må bygges om, samt evt egeninnsats.

 

Folk har jo visse fartsforventninger til Baltic, om båten kun går i deplasementfart blir verdien sterkt nedskrevet. Velg heller båt noe alla Skarpnes  30 om man kan greie seg med lav fart.

Link to post

Nå leser jeg at en bergenser solgte båten i gjestehavna i Arendal  , pakket sakene og reiste hjem med fly. Det ble for dyrt. Tiden er kanskje forbi da man rådes til å kjøpe båter med 300 hk eller mer som kan marsje 24 mil fra og til og brenne 30-50 liter diesel i timen? Det kan være tapsbomber som få tør  innrømme.

 

Og det finnes fortsatt  mange som synes det er  fornuftig å legge på et par hundre tusen ekstra for å øke farten med 10 mil og 3 doble dieselforbruket. Etter å ha lest erfaringer med motorer her på bp er vel 40 motoren en av de beste  og lever i beste velgående etter 40 år og opp mot 7000 timer hvis de får nødvendig stell. Men fort går det ikke hvis det er viktig. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...