Tørstemaskinist Startet 20.Juli.2022 Del på Facebook Startet 20.Juli.2022 Har 2 forbruksbatterier, hvert på 105ah, og 1 startbatteri i min båt. Batteribankene har hver sin vedlikeholdslader på hhv 30A og 4,5A, og lading fra dynamo går via rele. I tillegg er det koblet opp et 200W solcellepanel direkte på forbruksbanken, med MPPT regulator av denne typen (beklager dårlig bilde): Når jeg kobler regulatoren fra batteriet får jeg ladespenning på ca 14,4V på lader, og ca 14,2V når jeg lader med motor, og det virker som om batteriet faktisk tar til seg lading. Med regulator tilkoblet batteriet får jeg maks 13,8V på lader og dynamo, men det virker ikke som batteriet tar til seg lading? Kan solcelleanlegget krølle til noe slik at forbruksbatteriene ikke blir ladet? Leser at hvis en kobler fra batteriet når solcellepanelet er tilkoblet kan regulator ryke.. Kan det være det som har skjedd? Kan jeg koble fra solcellepanelet fra regulator, og regulator bra batteriet (men da vil det være spenning på ledningene fra solcellepanelet)? Har ingen problemer med startbatteriet, det er kun forbruksbatteriet som trøbler. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Juli.2022 Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 (redigert) Aldri hørt om at en regulator kan krølle det til. I utgangspunkter har du 3 ladekilder med hver sin regulator og den som lader med høyest spenning er sjef. Ladespenningene du refererer til virker helt normale. Laderen din er på 30 A Det vil si 420 watt. Om batteriet er dårlig eller bare halvfullt klarer ikke ditt 200 W panel og løfte spenningen. En annen forklaring kan være at solceller3gulatiren senser at batteriet er fullt og derfor regulere4 ned ladespenningen til vedlikehold Normalt skal alltid regulator kobles til batteriet først, så solcellepanel til regulator. Dette er fordi batteriet må sense hvilken spenning batteriet har 12/24/48 volt alt etter hvordan anlegget er. Panelet kan koblet til og fra som du vil. Redigert 20.Juli.2022 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2022 Takk for svar. Er det jeg trodde også.. men likevel er det solcellepanelets spenning (den laveste) som regjerer både med landstrøm og med motor igang. Kanskje det rett og slett er batteriene som er dårlige.. Prøver å koble fra solcellene og ser om batteriene kommer seg når det er koblet fra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.