Jump to content

Batteribank - inverter/charger - monitor - efoy

beatspin

Recommended Posts

Hei,

Ny båt på brygga, og siden jeg var ‘smart nok’ til å holde igjen på å kjøpe drømmebåten ny/nesten ny og isteden gikk for en mye rimeligere brukt båt, er det noe behov for diverse oppgraderinger. Spesielt når det kommer til strøm. 

Båten idag har for liten batteribank.

(2 x GEL forbruk + 2 nye AGM start)

Tenker:

- en ny stor forbruksbank (litium)

- inverter/charger

- batterimonitor

- Bonus: Efoy

- litium bank på hvor mye? 600? 1000?

ønsker ‘fritt’ forbruk.
- Victron Energy Multiplus lader/inverter 12V/2000W/80A

- Victron smartshunt + GX touch 50

- Efoy (vil teste uthavn behovet litt først)

All hjelp og input tas imot med stor takk!

Er noob når det kommer til dette. Sikkert mye jeg ikke har tenkt på her. 

Bonus: Båten har dieselvarmer idag, men skulle gjerne hatt aircondition. Hvor heftig system må jeg opp i for å kunne drifte noe sånt? 

Bårdp skrev for 3 timer siden:

20 stykk Efoy så er du der.

Uten å ha sjekket hvordan du kom fram til 20 stk (antar du mener kontinuerlig drift fra Efoy) så stemmer nok det, men hvis man er i Norge så er det vel neppe behov for luftkjøling mer enn halve døgnet (dessverre :worry:). Med en batteribank så kan vel den brukes på dagtid sammen med Efoy og så lader Efoyen når det ikke trengs kjøling. Da kommer man jo ned på "bare" 10 Efoyer og det er jo mye mer overkommelig :giggle:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Jeg har lite erfaring med å trenge og kjøle ned ting, motsatt problem her, så jeg holder meg unna det. Heftig blir det uansett om du har tenkt å kjøle ned eller varme opp med strøm.

Du kan få mine erfaringer etter noen år med 560Ah bly-batteribank. Vi tapper den ned til maks 50% før vi lader igjen så vi har 280Ah tilgjengelig. Inverter er på 1600W.

Vi kjører normalt hjemmebruk på elektronisk utstyr. Tenk 5-10 smådingser som lades til enhver tid, tre PC-er og noen småmaskiner(RPi, ODroid, ESP32). Av og til koker vi vann med en 1000W vannkoker, men prøver å bruke gass mest mulig til matlaging. Kjøleskap går på 12V strøm. Varmvanntank som trekker 500W når den varmes elektrisk.

Når familien vil dusje kombinerer vi det med lading og starter opp motor og får den varm med både kjølevann fra motor og de 500W den bruker elektrisk. I løpet av de timene motoren går prøver vi å ta unna all "storbruk" av varmtvann slik at vi kan avslutte med tanken fullt oppvarmet og uten planer om å umiddelbart bruke opp varmtvannet igjen. 

I uthavn på vinteren i Nord-Norge må jeg gjerne kjøre motor mellom 2 og 4 timer hver dag for å lade, eller aggregat 4 til 8 timer. Vi gjør det stort sett i to økter.  En økt på tidlig formiddagen og en økt på kvelden. Dette kan vi gjøre da ingen andre ligger sammen med oss siden vi bor i ingenmannsland. Og dersom det for en gangs skyld er noen rundt oss, så fryser de også til slutt og fyrer opp selv.

Konklusjon:

• Batteribanken er for liten.
  • Inverteren er for liten.

Jeg tenker jeg trenger ca. 1000Ah litium batterier, og sikkert mer, men det har jeg ikke en gang råd til å fantasere om.

Jeg ville i dag gått for 3000W inverter.

Redigert av Midtpinne (see edit history)

Jeg har ikke fanatasert om AC, så det vet jeg ikke hva trekker.

Jeg vet en kar med samme båt som meg i florida som satt opp 800ah lifepo4 i stede for generator. 

Men jeg anbefaler solceller og ikke eføy. Eføy er vel 20kr kw/h? 

Ellers har jeg akkurat fått innstallert victron MP2 3000. Var ikke mange kr i forskjell på den og 2000. Og 3000 kan kjøre 2400w kontinuerlig ved 25 grader. Så 2000 klarer ikke 2000 kontinuerlig. 

20220711_140825.jpg.4d2bf56dd4e79fd16359eb302dda9812.jpg

Redigert av Thomas_h (see edit history)

Takk for veldig mange gode innspill her!

@Hulda: Beneteau Gran Turismo 38, 2012, 2 x VP D4. 

@Midtpinne: Takk for veldig informativt innlegg. Det satt jeg pris på!

@Thomas_h: Kul setup! Og 3000w gir mening, ja.

Ref, størrelsen på batteribanken er det vell her veldig enkelt jo større jo bedre. Tenker å starte med 800ah og så se an derfra. Slike batterier er jo ikke det billigste som fins.

2 TV’r, diverse lading, 2 kjøl/frys, stereo, lys, varmt vann mm. drar fort endel.

Har kikket på manuell Nespresso kapsel maskin man fyller med varmt vann som kan kokes på gass, men hadde foretrukket en vanlig elektrisk Nespresso maskin. Samme med litt støvsuging osv.

Ang. Air condition: Jeg har lest litt om en Marine AirConditioner fra Mabru, som virker å ha gode stats/mulig å kunne kjøre på strøm. Uniten(e) er 12V, her modeller 5000, 7000 og 12000 BTU, hvor 5000 modellen oppgir 17-27 amp draw på cooling mode, avhengig av setting low/mid/high. En slags ‘auto on/off mode er ganske vanlig her. Denne er kostbar, men var noe slikt jeg håpet kanskje kunne bli mulig. Nedsiden ved en slik unit er at de er dyre. Ser de andre 12V Aircon jeg fant også var dyre, men virker mulig(?).

Har blitt ganske avhengig av aircon hjemme på sommerhalvåret, det er vell årene i USA som har ødelagt meg her.

Tanken/drømmen er ikke å kjøre aircon 24t i døgnet, men litt her og der ved behov. Har vært ombord noen båter som har hatt aircon, og det er ganske fantastisk. Om dette blir en realitet får vi se på. Jeg trodde helt ærlig at dette kunne være mulig med en Efoy 2800 og stor nok batteribank.

Efoy har fått et litt dårlig rykte her inne som kanskje er ufortjent. Jeg tror det er på grunn av pris, at de er dyre i drift og at de blir fort dårlige og tenger en del vedlikehold.

En Efoy 2800 gir jo ganske mye strøm og er nok endel større en de vi er vant med her. Dersom du kjører aircondition nå og da vil du tappe batteribanken mens du kjøler, men lade innimellom.

For meg blir denne løsningen rett og slett for dyr, men har man penger så er det jo greit. Jeg er ganske enig i å ha det komfortabelt om bord, har man det komfortbelt ender man opp med å bruke båten mer. Hadde jeg hatt råd til en slik løsning ville jeg gått for den.

Med efoy til noe over 90' kr og metanol til 900 kr for 10 liter (ca 1 liter per kw) så ville jeg gått for 200 ah extra med batterier extra og 500w med solceller. Da er det "ikke mulig å gå tom". ?

Det koster ca 6000 kr for panelet og 2500 for mppt. Og ca 6000 kr per 100ah med lifepo4. 

Tror jeg ville gjort som jeg har planlagt og stort sett gjennomført:

Dieselaggregat (har vært montert om bord i minst 15 år), funker knallbra.

Voksen 220 V lader.

Funderer på LiFePO4, har ikke landet. Har forbruk 450 Ah startbatterier, trege å lade over 80 %.

Ankerwinch og baugpropell med eget 175 Ah startbatteri, har vært slik i borti 20 år.

220 A dynamo på motor (umulig å montere hos meg). Har nå 75 A.

Solcelle: Ligger i boden.

Aircon.: Nyter de to dagene i året det er +30 inne i båten. Uaktuelt, aner ikke hva det koster.

Efoy, sikkert morsomt.

Inverter: På kjøreplanen, det kommer, 3000 W.

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Med efoy til noe over 90' kr og metanol til 900 kr for 10 liter (ca 1 liter per kw) så ville jeg gått for 200 ah extra med batterier extra og 500w med solceller. Da er det "ikke mulig å gå tom". ?

Det koster ca 6000 kr for panelet og 2500 for mppt. Og ca 6000 kr per 100ah med lifepo4. 

Støttes. Efoy virker å være et dyrt blindspor. Ville kledd takluka på Beneteauen med solceller (og en liten patent med ledningene som tillater at den kjøres, strikker feks). Har 2 x 310W på taket selv og båten er ‘autonom’ mhp strøm, inkl drifting av 270 liters kjøl/frys i sesongen (230V via inverter). Dog har jeg ikke AC og skjønner ikke helt behovet heller. Måtte vært for å hente varme ut av sjøvannet i så fall. Men disse systemene et sykt dyre og sultne på strøm.

beatspin skrev for 16 timer siden:

Tenker å starte med 800ah og så se an derfra.

Har du gjort deg opp noen tanker om hvordan du skal lade? Tenker både på motorgange og landstrøm.

Midtpinne skrev for 8 timer siden:

Efoy har fått et litt dårlig rykte her inne som kanskje er ufortjent. Jeg tror det er på grunn av pris, at de er dyre i drift og at de blir fort dårlige og tenger en del vedlikehold.

Det høres vel egentlig ut som om det dårlige ryktet er ganske fortjent...

Redigert av Komodo (see edit history)
Swingswong skrev 4 minutter siden:

En Victron MP2 3000 lader med opptil 120A. Normalt sett ligger man på landstrøm lenge nok til at batteriene fylles. 

Så driter du i eføy og monterer en sinna Balmar dynamo. 

Anbefaler du en ekstra dynamo i tillegg til eksisterende? Hvordan gjøres dette på Volvo D4 / D6 motorer? Det er vel komplette kit med dynamobrakett og remhjul å få tak i?

Med 2 stk D4 i kjelleren har en 2 dynamoer med 2 x 115A merkestrøm. Gi de god kjøling og sørg for at de jobber i tandem (og at den ene ikke går arbeidsledig kun tilkoplet startbatteri) så får du lett 120A av disse også. Kombinert med 2-3 m2 solceller så er det plenty.

Swingswong skrev Just now:

Problemet med noen dynamoer er at de ikke får nok kjøling når motor går på lavt turtall og batteriene er sultne. Mulig Volvo sine klarer det. 

Disse regulerer dette selv har jeg erfart, så de tåler det fint. Men ekstra kjøling vil gi forbedret lading. Om det er bryet verdt da. Kjøretid på planende båt er jo ofte liten så om en kommer fra landstrøm med 100% SOC er det solcellearealet som er saliggjørende..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...