Jump to content

Batteribank - inverter/charger - monitor - efoy

beatspin

Recommended Posts

Redigert - ser nå at du har 38 fot m/2xD4

Ble en del ulike synspunkter her og hvor deler av det var litt utenfor spørsmålet ditt. Du oppgir en del ønsker som i hovedsak virker veldig fornuftig. Her er noen flere tips og råd basert på egen erfaring – med særlig vekt på god bo-komfort under opphold om bord over lengre tid.

Utgangspunktet ditt er at du har et tilnærmet uendelig behov for strøm hvis du tidvis skal kjøle ned luft samt holde et par kjøleskap i gang (kanskje i tropiske farvann ?) samt lys, kartplottere, VHF, AIS, radar++, lading av telefoner, pc’er, ipader, se på tv, spille musikk, varme opp vann, pumpe vann, støvsuge, vaskemaskin, ismaskin, hårføner, varme opp mat i mikrobølgeovnen, evt el-komfyr/kokeplate, kaffetrakter/kaffemaskin, vannkoker, osv, osv. I en 38fots båt har du brukbart med plass og uansett behov for et ordentlig el-anlegg. Har selv «bare» 50 fot, men strømopplegget i båten er selve kjernen i komfort og trivsel om bord – i tillegg til at alt innen VVS må virke ordentlig.

Antar du har 12 volt anlegg og du bør starte med å designe type og størrelse på forbruksbank – alt annet kan du så tilpasse denne. 

LiFePO/litiumbank: For god utholdenhet anbefaler jeg en romslig LiFePO/litiumbank. Jo mer, jo bedre – Har du råd så gå gjerne for 800-1000 Ah . Kjøp «ferdige» litiumbatterier for båt/fritid som har innebygget BMS. Komfort, kvalitet og pris over tid (ladesykluser) tilsier soleklar seier for litium over alt annet. Disse er plug’n play, krever ikke ventilasjon osv. Skal du bruke båten om vinteren så kjøp batterier med heat-funksjon. Sørg for at batterilader stilles inn korrekt for litiumbatterier. En kraftig litiumbank kan enkelt dra alt du har av store strømbrukere som thruster og vinsj – så kan du klare deg med et mer nøkternt startbatteri.

Lader og inverter: Neste punkt er lader og inverter. Du trenger en kombiutgave og bør ha minst 120 Ampere lader (ved 12 volt) og 3 eller 5 kW inverter. For både lader- og inverterdel så gjelder jo større – jo bedre. 

NB, NB: Ser du ønsker Victron Multiplus II (MP II). Dette er et svært bra produkt og modellen 12/3000/120-32 vil passe meget bra. 

Dynamo: 2 x 115 amp dynamo følger med dine D4.; husk at dynamoen kun leverer de timene du går for motor. Man bør derved ikke overdrive betydningen av den.

.

Dieselgenerator Jeg anbefaler sterkt å installere en dieselgenerator – minimum 16 amp (3,5-4 kW) – helst mer hvis du har plass. Det gir en utrolig komfort og gir deg strøm når du trenger den. I.

Solceller: Så mange som fysisk mulig slik at du kan holde mange nytte- og komfortfunksjoner i gang når du seiler samt gi størst mulig bidrag til strømforbruk om bord når du ligger for anker eller ved land uten tilgang til landstrøm.

Vindgenerator: Har ikke hatt det selv men ser jo at enkelte seilere har dette. Vet ikke hvor mye de gir.

Batterimonitor: Alfa og omega for et godt liv på batteristrøm. Ser du vurderer Victron GX Touch 50. Alternativt er Victron 712 med Bluetooth mot telefon også genial i et batteribasert anlegg. Det følger med shunt som kobles på minusuttak på forbruksbank. Kjøper du litiumbatterier fra Farco så får du også med bluetooth-overvåking av hvert enkelt batteri via en app på telefonen.

Med monitoren lærer du veldig fort hva de ulike enhetene trekker og kan enkelt kalkulere nedtapping av banken mot planlagt tilførsel ved senere lading etc.

Bryter/vender for 230-strøm (2- eller 3-veis): Med Multiplus II så har du automatisk vender mellom to strømkilder på 230 volt – typisk Pri 1 på landstrøminntak og Pri 2 på batteribank (via inverteren). Hvis du i tillegg velger en generator, så må du kunne veksle mellom denne og MP II som kilde for 230-nettet om bord. Du trenger da kun en manuell 2-veis vender.

Ha ellers lykke til med prosjektet. Strøm om bord er nøkkelen til et godt båtliv.

Redigert av HansH (see edit history)
HansH skrev 14 minutter siden:

Stod det ikke 56? Da må jeg ha blingset.

Det var vel bare en gjetning fra Hulda.

Bitteliten skrev 9 minutter siden:

Og da har ts et plassproblem..

Mulig. Men alt er relativt. Når TS skriver nok strøm til fritt bruk så er vel det et utsagn ut fra eget perspektiv. 

Komodo skrev for 1 time siden:

Det var vel bare en gjetning fra Hulda.

Mulig. Men alt er relativt. Når TS skriver nok strøm til fritt bruk så er vel det et utsagn ut fra eget perspektiv. 

Når ingenting blir oppgitt, må man jo ha et eller annet utgangspunkt :-)

• 2 uker senere...

Takk for et svært utfyllende svar @HansH! Med svaret ditt, samt de andre, har jeg nå en klar plan på hvordan jeg skal oppgradere båten over vinteren.

1000 litium batterier

Victron batterinonitor 

Victorn multiplum inverter/lader 3kwh/120a

Generator og efoy: foreløpig på vent/mer research. 

Dette blir gøy! Takk alle sammen.

HansH skrev On 24.7.2022 at 12.46:

Dynamo: 2 x 115 amp dynamo følger med dine D4.; husk at dynamoen kun leverer de timene du går for motor. Man bør derved ikke overdrive betydningen av den.

Hei @beatspin Spennende prosjekt: Bare en heads-up på potensiell belastning på dynamoer ved installasjon av litiumbank. Rådet fra de som selger litiumbatterier er oftest å følge litt godt med på temperaturen på dynamo i tiden etter at du har installert litiumbank. Med 1000 Ah vil belastning på dynamoer bli nokså høy under lading. Litiumbatteriene er svært "ladevillige" og vil i praksis trekke opp mot maksimal ladestrøm fra dynamoer inntil de når 100 %. 

NB, NB: Viktig å sjekke at oppsettet i båten gjør at begge dynamoer leverer ladestrøm til begge batterier samtidig. Dette bør fortrinnsvis være styrt slik at hver dynamo leverer inn til hver sin skillediode som igjen leverer til hhv startbatteri og forbruksbatteri. Se eks her.

image.png.9bfad1d201a3f66c68802c3e4693c98c.png

Startbatteriet vil veldig raskt bli fylt opp 100 % og all ledig ladekapasitet vil deretter rutes inn i forbruksbanken fra hver av dynamoene med opp mot 115 A fra hver. I teorien skal du da kunne fullade litiumbanken på 4-5 timer hvis du har tappet den langt ned - forutsatt at du går på et turtall hvor dynaomen leverer 100 %. 

Det kan tenkes at båten er levert med to separate startbatterier som starter hver sin motor. Personlig ville jeg da anbefale å heller ha begge startbatterier i èn felles parallellkoblet startbank som samlet har høyere kapasitet i Ah. Argumentet om sikkerhet og backup etc vil uansett være ivaretatt ved en kjempestor litiumbank. I nøden vil den være mer enn kraftig nok til å starte en motor eller to. Oppsettet med ett felles startbatteri er også enklere å håndtere mht lading fra 230 volt batterilader (Multiplus etc.)

Til slutt er det viktig at du får opp en felles minus/jord for alt dette mot en shunt slik at du kan følge med på ladestatus og forbruk. Lykke til.

Tips du kanskje ikke trenger; Når du skal samle alle batteriene anbefaler jeg deg "Victron Lynx power in" samleskinne. Når du skal ha så mange batterier, så bør hvert batteri gå direkte til en samleskinne med like lange kabler.

Denne tåler 1000ah, og har både - og + , og koster mindre enn 2 stk løse samleskinner som tåler litt. Du kan også koble samme flere om du trenger det, og kan koble på Victron Shunt rett på enden.

Du kan også installere MEGA sikringer på hver positiv pol om det skulle være ønskelig. 

@HansHog @Thomas_h:

helt rått. Definitivt ting jeg ikke hadde tenkt på.

ang installasjonsbiten, noen dere ville anbefalt i Oslo(Asker) området til en slik jobb? (Elektrisk setup + litt småtweaks som Daviter, Baugspyd etc) Godt mulig jeg hadde fått til dette selv men hadde følt meg mer komf med proff hjelp.

Jeg holder ikke til i det området, så kan desverre ikke hjelpe til der. 

Men vil uansett anbefale å få hjelp av noen proffe (installatør/skipselektro). 

Her er det store laster med 1000Ah litium plus inverter som har 220v.

Jeg trakk alt av kabler, skrudde opp alt på veggen og gjorde klart til elektiker skulle komme. Han var innom en gang før vi begynte i 30 min, så 2 timer ene dagen og 30 min for å måle jording, papirer etc. 

Jeg hadde litt flax på AC siden i min båt, da jeg bare måtte plugge ut en eller 2 wago 770 koblinger, så var det nye klart til å koble til det "gamle". 

Redigert av Thomas_h (see edit history)

beatspin skrev 1 time siden:

ang installasjonsbiten, noen dere ville anbefalt i Oslo(Asker) området til en slik jobb? (Elektrisk setup + litt småtweaks som Daviter, Baugspyd etc) Godt mulig jeg hadde fått til dette selv men hadde følt meg mer komf med proff hjelp.

@Farco tar vel slike jobber. Tenker da på det elektriske, ikke baugspyd osv. Burde jo også være et trygt sted å handle batterier, lader, inverter osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...