Jump to content

Lett rask 13-14 foter til 9,9/15hk tips

Antidiesel

Recommended Posts

Hva anbefales av båt på ca 13-15 fot?. 

Styrekonsoll, enkelt vedlikehold og lett å dra på land. 

Har en god kortstammet -05 9,9/15 2t 284 ccm, med kontrollboks , så hadde jo vært greit å bruke den , istedenfor nykjøp på 30-40 K.

Ser terhi 400c veier 130kg og tåler 42kg motor , til 36500kr , men finnes kanskje bedre alternativer? Alu?

Hva slags bruk? Kjøring på flatt vann, eller mye ut i frisk bris der havet står på? 

Generelt er jo en ganske flatbunnet mer økonomisk og lettdrevet, men slår mye i bølger rett på. Mens en V-bunnsbåt krever mer krefter men bedre i bølger.

Vil du ha lettest mulig, eller vil du ha selvlensende?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 34 minutter siden:

Hva slags bruk? Kjøring på flatt vann, eller mye ut i frisk bris der havet står på? 

Generelt er jo en ganske flatbunnet mer økonomisk og lettdrevet, men slår mye i bølger rett på. Mens en V-bunnsbåt krever mer krefter men bedre i bølger.

Vil du ha lettest mulig, eller vil du ha selvlensende?

Selvlensende

Konsoll

Moderat V bunn ,. Helst ikke så flat at den slår ryggskade i små bølger og ikke så V bunn at den blir ubehagelig rank :) 

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Da forsvant alle de gode alternativene... 

for å få en såpass liten båt selvlensende, så må dørken heves slik at den er over vann også med full last.  Og da gjøres gjerne sidene høyere.  Mer vindfang og mer vekt...  
Jeg hadde en selvlensende 14,5 foter med styrekonsoll, Bella 440R. Den veide 315 kg tom.

Fins også en mellomting - selvdrenerende. Disse er beregnet til å lense seg selv uten last og så må man stenge dreneringen med last i båten for å ikke få vann inn.

Så med trådstarters krav/ønsker så må det nok endel kompromisser til... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skal man ned i størrelse så fungerer Wester 360 topp også. Vi har en med 9,9 og styrekonsoll. 140 kg for tom båt + vekt av påhenger.

Den har heller ikke skum i dobbeltbunn,  og kan enkelt dreneres. Er selvdrenerende i følge over her.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Skal man ned i størrelse så fungerer Wester 360 topp også. Vi har en med 9,9 og styrekonsoll. 140 kg for tom båt + vekt av påhenger.

Den har heller ikke skum i dobbeltbunn,  og kan enkelt dreneres. Er selvdrenerende i følge over her.

Ungene har 350 båt 

ivar skrev for 3 timer siden:

for å få en såpass liten båt selvlensende, så må dørken heves slik at den er over vann også med full last.  Og da gjøres gjerne sidene høyere.  Mer vindfang og mer vekt...  
Jeg hadde en selvlensende 14,5 foter med styrekonsoll, Bella 440R. Den veide 315 kg tom.

Fins også en mellomting - selvdrenerende. Disse er beregnet til å lense seg selv uten last og så må man stenge dreneringen med last i båten for å ikke få vann inn.

Så med trådstarters krav/ønsker så må det nok endel kompromisser til... 

Ja mener nok selvdrenerende. Regnvann automatisk ut .  terhi 400c 130kg Max 42kg motor leder foreløpig:) 

denne 13 foteren fins også i endel eldre modeller om det kan være aktuelt , men vet ikke hvor mange av de som har slik drenering.
405 Fun, Sea Fun, 406 mfl

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 12 timer siden:

denne 13 foteren fins også i endel eldre modeller om det kan være aktuelt , men vet ikke hvor mange av de som har slik drenering.
405 Fun, Sea Fun, 406 mfl

Takk for info, mener å ha "hørt" eldre terhi kan være rank og noen problemer med laminering , skal se hva jeg kommer over 

du nevnte alu i 1.post , der har man jo Linder 400 sportman på 125 kg,  og en rekke nye merker med lettvektsbåter som er enda lettere. Da blir det iallefall lett å dra på land :giggle:

Theri er kjent for å ha brukt skum mellom plastlagene, og når det blir vannlekkasje gjennom sprekker eller skruehull så fylles skummet med vann. Da blir de båtene veldig tunge og umulige å reparere.

Hvordan 2022 modeller er vet jeg ikke. Mulig noen andre her vet det.

Enkeltskrog alu båter er stort sett veldig lette, og de jeg har kjørt er lettdrevne. De jeg har kjørt har vært ganske flatbunnede, så de har slått en del i motbølger.  Men raske, og enkle å bære opp på land. De er ikke selvdrenerende. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...