HiWard Startet 21.Juli.2022 Del på Facebook Startet 21.Juli.2022 Jeg har en Anchorlift ankervinsj med kjetting montert akter, tror den er fra 2008. Den er meget lik den på diagrammet under. I det siste så har den sviktet litt i den forstand at den ikke hever ankeret eller slipper ut kjetting om jeg feks ligger fortøy med baugen inn mot land og drar den til meg. Jeg kan stramme del 19 (gypsy top cap) og da går det greit en stund før jeg må til å stramme igjen. Vet lite om hvordan vinsjen virker, men kan det være del 17 (clutch cone) som er slitt? Hvorfor løsner del 19 til stadighet? Hva kan jeg reparere, eventuelt bytte for å fikse problemet? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Steihy Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Jeg kjenner ikke merket ditt, men løsningen med koner i clutch er ganske vanlig. Det er hjelp å få på YouTube. Søk f eks "windlass maintenance". Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Fantino Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Ville plukket av 18 og de to clutch-konene 17 over/under og sett om flatene er blankslitte. Kanskje de kan røffes opp litt, og om de er smurt opp kan det sikkert lønne seg å rense de med aceton. Clutchfunksjonen er vel en sikring mot å rive vinsjen av fundamentet/i stykker og skal ikke slure med normaldrift. Har nesten identisk vinsj, og fikk meg en overraskelse første gang jeg ankret på litt dypt vann. Vekta av kjetting ble for stor og hele lørja rauste mens jeg sto der og så dum ut. Men det var bare å stramme clutch med tilsvarende håndtak så har den fønket feilfritt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Takk for tips. Jeg har forsøkt å stramme clutchen, men den må strammes hver gang jeg bruker vinsjen nå. Skal inspisere clutch-konene slik @Fantino foreslår, rense og røffe dem opp litt. Jeg antar at det IKKE skal smøres der clutch-konene presser mot del 18 på tegningen? I verste fall får jeg bytte dem, ser de er å få tak i som reservedeler. Det er forøvrig en Barracuda 900 har jeg funnet ut. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fantino Svart 22.Juli.2022 Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Det står faktisk lengre ned på sida at disse flatene skal smøres.. Fra tegningen kan du også se at flatene skal ha tydelige spor/serrateringer. Kan jo være at disse har blitt nesten blanke feks. Kan kanskje friskes opp med Dremel el. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Lenger ned på siden ja 🙄 Jeg får pille det fra hverandre og se. Nå vet jeg hvertfall hva jeg ser etter. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 22.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2022 Var nede en tur i båten nå og fikk demontert de aktuelle delene. Det var ikke et milligram med grease igjen der og den øverste clutch-konen satt bom fast i kjettinghjulet. Måtte bryte den løs med en flattrekker. La også merke til at den ene clutch-konen var litt deformert på den ene siden så jeg pusset den plan med noe sandpapir jeg hadde liggende. Jeg tipper den øverste clutch-konen har dratt med seg topplokket rundt og dermed slakket på presset. Nå er alt smurt opp etter produsentens anbefalinger og topplokket strammet skikkelig til, så får vi se om det holder på neste tur. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 2.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2022 Har testet mer siden sist og problemet er ikke løst dessverre. Jeg må til stadighet frem med nøkkelen og stramme lokket for at vinsjen skal klare å trekke opp ankeret. På ett eller annet vis så løsner presset på clutchplatene ved at topplokket løsner nør kjetting går ut og/eller inn. Planen videre er å bytte clutchplatene samt et par andre deler (12-16 på diagrammet) siden vinsjen er såpass gammel. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fantino Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Kan det være at låse-‘hakkene‘ på ene clutchplata er deformert slik at den roterer på aksling ved belastning? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 3.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2022 Fantino skrev for 3 timer siden: Kan det være at låse-‘hakkene‘ på ene clutchplata er deformert slik at den roterer på aksling ved belastning? Det kan veldig godt være årsaken, det er derfor jeg vil forsøke å bytte dem. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 3.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2022 Bildet under viser at hvertfall den øverste clutchplata er såpass deformert at den er truandes til å ikke bli med akselen rundt når belastningen blir stor nok. I stedet står den og skrur løs topplokket som roterer med akselen. Må uansett byttes. Noen som vet hvor i Norge man får reservedeler til Anchorlift? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fantino Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 http://www.anchorlifttechnic.com/international_distributors.html Men ser ikke bort fra at det går minst like kjapt å bestille de direkte her, så sant ikke norsk distributør har de på lager da: https://www.anchorliftdirect.com/product/clutch-cone/ Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Fantino skrev On 3.8.2022 at 13.59: http://www.anchorlifttechnic.com/international_distributors.html Men ser ikke bort fra at det går minst like kjapt å bestille de direkte her, så sant ikke norsk distributør har de på lager da: https://www.anchorliftdirect.com/product/clutch-cone/ Kom en liten pakke i dag med reservedeler direkte fra produsenten i USA. Tok bare en drøy uke fra jeg bestilte til de lå på postkontoret. Jeg bytter like greit litt flere deler når jeg først er i gang. Pakningen under nederste clutchplate så litt morken ut og da er like greit å bytte den og kulelageret som sitter under. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
xGoRD Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Fant ut at det bare slurret hos meg også for tre dager siden så følger denne posten. (har samme winch). Setter pris på løsning og utfyllende forklaring Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 xGoRD skrev 13 minutter siden: Fant ut at det bare slurret hos meg også for tre dager siden så følger denne posten. (har samme winch). Setter pris på løsning og utfyllende forklaring Det skal du få så snart jeg vet om det funker. Teorien min er at den øver clutchplaten antakelig har blitt så deformert at den slurer på akslingen og skrur løs topplokket (som strammer clutchplatene) når ankeret skal trekkes inn. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 14.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2022 Da kan jeg melde til @xGoRD at å bytte clutchplatene ser ut til å ha løst problemet. Den øverste plata sluret på akselen (kunne nesten vri den helt rundt med bare fingrene) så den var det bare å kaste. Jeg pillet opp skiven under den nederste clutcplata (del 16) og under den var pakning og klips blitt til en porøs gjennomrustet masse som jeg måtte pirke ut med et flattjern. Anbefaler å bytte denne pakningen når man først er i gang. Bestilte et kulelager også (del 13), men fikk ikke løs det gamle uten egnet verktøy. Den snurrer forsåvidt slik den skal, men mistenker det er fordi det ikke er noen kuler igjen inni der. Får se på det etter opptak. Byttet både det store og lille klipset som holder kulelageret på plass og satte inn alt med fett slik at det ikke skal sitte helt fast neste gang. Ellers skal jeg fra nå av benytte meg av en avlastningskrok ved oppankring lenger enn et par timer for å spare vinsjen og spesifikt clutchplatene. Jeg skal også gjøre til vane å smøre opp disse delene hver høst. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fantino Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 Så bra det ordnet seg og ikke minst at det fremdeles går an å reparere noe! Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 Fantino skrev 1 time siden: Så bra det ordnet seg og ikke minst at det fremdeles går an å reparere noe! Så enig !!! Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
HiWard Svart 15.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2022 Fantino skrev 1 time siden: Så bra det ordnet seg og ikke minst at det fremdeles går an å reparere noe! Ja, det føles bra og ikke minst var det en positiv overraskelse at det enda var reservedeler å oppdrive etter såpass mange år. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 16.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2022 (redigert) Vedrørende kulelageret jeg ikke fikk byttet (del 13 på sprengdiagrammet), så har Anchorlift et dokument som beskriver hvordan man kan slå akslingen gjennom dekk uten å løsne noe på innsiden. http://www.anchorlifttechnic.com/downloads/Diasassembly gear motor from deck side.pdf Beskrivelsen suppleres med følgende bilder. 1. 2. 3. Er det noen som har prøvd denne fremgangsmåten på Anchorlift eller andre ankervinsjer? Ramler akslingen bare rett gjennom girkassen? Den må jo nødvendigvis presses igjennom fra bunn når dette skal monteres igjen (pga del 9 i sprengdiagrammet) Redigert 16.August.2022 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
xGoRD Svart 27.August.2022 Del på Facebook Svart 27.August.2022 On 8/14/2022 at 5:26 PM, HiWard said: Da kan jeg melde til @xGoRD at å bytte clutchplatene ser ut til å ha løst problemet. Den øverste plata sluret på akselen (kunne nesten vri den helt rundt med bare fingrene) så den var det bare å kaste. Jeg pillet opp skiven under den nederste clutcplata (del 16) og under den var pakning og klips blitt til en porøs gjennomrustet masse som jeg måtte pirke ut med et flattjern. Anbefaler å bytte denne pakningen når man først er i gang. Bestilte et kulelager også (del 13), men fikk ikke løs det gamle uten egnet verktøy. Den snurrer forsåvidt slik den skal, men mistenker det er fordi det ikke er noen kuler igjen inni der. Får se på det etter opptak. Byttet både det store og lille klipset som holder kulelageret på plass og satte inn alt med fett slik at det ikke skal sitte helt fast neste gang. Ellers skal jeg fra nå av benytte meg av en avlastningskrok ved oppankring lenger enn et par timer for å spare vinsjen og spesifikt clutchplatene. Jeg skal også gjøre til vane å smøre opp disse delene hver høst. Takk for utfyllende svar. Jeg ser på dette når båten taes opp. Inntil videre må jeg hjelpe den opp. Men den sitter så kronglete til... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.August.2022 Del på Facebook Svart 27.August.2022 HiWard skrev On 16.8.2022 at 14.24: Vedrørende kulelageret jeg ikke fikk byttet (del 13 på sprengdiagrammet), så har Anchorlift et dokument som beskriver hvordan man kan slå akslingen gjennom dekk uten å løsne noe på innsiden. http://www.anchorlifttechnic.com/downloads/Diasassembly gear motor from deck side.pdf Beskrivelsen suppleres med følgende bilder. 1. 2. 3. Er det noen som har prøvd denne fremgangsmåten på Anchorlift eller andre ankervinsjer? Ramler akslingen bare rett gjennom girkassen? Den må jo nødvendigvis presses igjennom fra bunn når dette skal monteres igjen (pga del 9 i sprengdiagrammet) Snodig at de ikke sier noe om hvordan montere da, men hva med å slå ut aksling og dermed få ut lageret, for så å montere aksling - evt støtte den opp fra undersida - varme kulelager i stekeovnen og slippe det ned over aksling og ‘tappe’ det på plass med et egnet plastrør/klubbe eller lignende? Det slår meg at gåent lager kanskje kan være rotårsaken til at låsesporene i clutchskivene gikk heden?.. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2022 Fantino skrev for 1 time siden: Snodig at de ikke sier noe om hvordan montere da, men hva med å slå ut aksling og dermed få ut lageret, for så å montere aksling - evt støtte den opp fra undersida - varme kulelager i stekeovnen og slippe det ned over aksling og ‘tappe’ det på plass med et egnet plastrør/klubbe eller lignende? Det slår meg at gåent lager kanskje kan være rotårsaken til at låsesporene i clutchskivene gikk heden?.. Det skal jeg teste når båten er kommet på land og er konservert for vinteren. Usikker på hvilken rolle kulelageret har spilt i denne årsakssammenhengen. Det snurrer som det skal, men stabiliserer neppe noe særlig siden det er lite igjen av kulene. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fantino Svart 27.August.2022 Del på Facebook Svart 27.August.2022 (redigert) HiWard skrev 39 minutter siden: Usikker på hvilken rolle kulelageret har spilt i denne årsakssammenhengen. Det snurrer som det skal, men stabiliserer neppe noe særlig siden det er lite igjen av kulene. Var det jeg funderte på. Dersom de blir vinkel på aksling mot kabular ved belastning blir det gjerne ‘gnag’ og bildene av nye og gamle clutchskiver indikerer gjerne det? (flater på de nye, som har blitt ‘gnagd’ fra sidene på de gamle). Gleder meg til neste kapittel 😁 Kjekt å vite når det en gang blir min tur.. Redigert 27.August.2022 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2022 Ja, sagaen er enda ikke slutt. Jeg kan jo legge til at vinsjen besto ildprøven tidligere denne uka da jeg satte dreggen fast i et umerket vrak i Skinnerbukta i Oslo tidligere denne uka. Ivar Formo to the rescue. Hyggelig og proft mannskap med dykker som fikk dreggen løs på null komma nix. Her ser man vraket jeg hang fast i. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.