Jump to content

Ankervinsj slipper kjetting og hever ikke anker


HiWard

Recommended Posts

Jeg har en Anchorlift ankervinsj med kjetting montert akter, tror den er fra 2008. Den er meget lik den på diagrammet under.

CC6F7EE9-6EF3-4DF8-A1D6-609343D9AFD4.jpeg.db88f25e6fecfbfd2824237c8ebd6794.jpegI det siste så har den sviktet litt i den forstand at den ikke hever ankeret eller slipper ut kjetting om jeg feks ligger fortøy med baugen inn mot land og drar den til meg.

 

Jeg kan stramme del 19 (gypsy top cap) og da går det greit en stund før jeg må til å stramme igjen. Vet lite om hvordan vinsjen virker, men kan det være del 17 (clutch cone) som er slitt? Hvorfor løsner del 19 til stadighet? Hva kan jeg reparere, eventuelt bytte for å fikse problemet?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ville plukket av 18 og de to clutch-konene 17 over/under og sett om flatene er blankslitte. Kanskje de kan røffes opp litt, og om de er smurt opp kan det sikkert lønne seg å rense de med aceton. Clutchfunksjonen er vel en sikring mot å rive vinsjen av fundamentet/i stykker og skal ikke slure med normaldrift. Har nesten identisk vinsj, og fikk meg en overraskelse første gang jeg ankret på litt dypt vann. Vekta av kjetting ble for stor og hele lørja rauste mens jeg sto der og så dum ut. Men det var bare å stramme clutch med tilsvarende håndtak så har den fønket feilfritt etterpå.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Jeg har forsøkt å stramme clutchen, men den må strammes hver gang jeg bruker vinsjen nå.
 

Skal inspisere clutch-konene slik @Fantino foreslår, rense og røffe dem opp litt. Jeg antar at det IKKE skal smøres der clutch-konene presser mot del 18 på tegningen? I verste fall får jeg bytte dem, ser de er å få tak i som reservedeler.

 

Det er forøvrig en Barracuda 900 har jeg funnet ut.

Link to post
Share on other sites

Var nede en tur i båten nå og fikk demontert de aktuelle delene. Det var ikke et milligram med grease igjen der og den øverste clutch-konen satt bom fast i kjettinghjulet. Måtte bryte den løs med en flattrekker. La også merke til at den ene clutch-konen var litt deformert på den ene siden så jeg pusset den plan med noe sandpapir jeg hadde liggende.

3D8CB2F7-222E-46A5-99A7-4E6A76AB6FC9.jpeg.8e69631ac551bb942dd412cc2dd69874.jpeg

 

Jeg tipper den øverste clutch-konen har dratt med seg topplokket rundt og dermed slakket på presset. Nå er alt smurt opp etter produsentens anbefalinger og topplokket strammet skikkelig til, så får vi se om det holder på neste tur. 
05DEF3DA-9E4E-4C4B-87B5-BD27C2C2C8DC.jpeg.838482f28c9e49aa3317a65aa60a0eb5.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har testet mer siden sist og problemet er ikke løst dessverre. Jeg må til stadighet frem med nøkkelen og stramme lokket for at vinsjen skal klare å trekke opp ankeret. På ett eller annet vis så løsner presset på clutchplatene ved at topplokket løsner nør kjetting går ut og/eller inn.

 

Planen videre er å bytte clutchplatene samt et par andre deler (12-16 på diagrammet) siden vinsjen er såpass gammel.

Link to post
Share on other sites

Bildet under viser at hvertfall den øverste clutchplata er såpass deformert at den er truandes til å ikke bli med akselen rundt når belastningen blir stor nok. I stedet står den og skrur løs topplokket som roterer med akselen. Må uansett byttes.

50F3ACE1-E3A9-4D6C-B1CC-D13400155A22.jpeg.2b4b12ac49fbc1e343bc93c319257c4e.jpegNoen som vet hvor i Norge man får reservedeler til Anchorlift?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Fantino skrev On 3.8.2022 at 13.59:

http://www.anchorlifttechnic.com/international_distributors.html

Men ser ikke bort fra at det går minst like kjapt å bestille de direkte her, så sant ikke norsk distributør har de på lager da: https://www.anchorliftdirect.com/product/clutch-cone/

Kom en liten pakke i dag med reservedeler direkte fra produsenten i USA. Tok bare en drøy uke fra jeg bestilte til de lå på postkontoret.

7D555152-9D8D-4FFD-BCB1-8F14CC93EEF6.jpeg.73902e28c85308f0078adafc7fa4183a.jpeg

Jeg bytter like greit litt flere deler når jeg først er i gang. Pakningen under nederste clutchplate så litt morken ut og da er like greit å bytte den og kulelageret som sitter under.

Link to post
Share on other sites

xGoRD skrev 13 minutter siden:

Fant ut at det bare slurret hos meg også for tre dager siden så følger denne posten. (har samme winch).

Setter pris på løsning og utfyllende forklaring :smiley:

Det skal du få så snart jeg vet om det funker.

 

Teorien min er at den øver clutchplaten antakelig har blitt så deformert at den slurer på akslingen og skrur løs topplokket (som strammer clutchplatene) når ankeret skal trekkes inn.

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg melde til @xGoRD at å bytte clutchplatene ser ut til å ha løst problemet. Den øverste plata sluret på akselen (kunne nesten vri den helt rundt med bare fingrene) så den var det bare å kaste.

 

Jeg pillet opp skiven under den nederste clutcplata (del 16) og under den var pakning og klips blitt til en porøs gjennomrustet masse som jeg måtte pirke ut med et flattjern. Anbefaler å bytte denne pakningen når man først er i gang. Bestilte et kulelager også (del 13), men fikk ikke løs det gamle uten egnet verktøy. Den snurrer forsåvidt slik den skal, men mistenker det er fordi det ikke er noen kuler igjen inni der. Får se på det etter opptak. Byttet både det store og lille klipset som holder kulelageret på plass og satte inn alt med fett slik at det ikke skal sitte helt fast neste gang.

 

Ellers skal jeg fra nå av benytte meg av en avlastningskrok ved oppankring lenger enn et par timer for å spare vinsjen og spesifikt clutchplatene. Jeg skal også gjøre til vane å smøre opp disse delene hver høst.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende kulelageret jeg ikke fikk byttet (del 13 på sprengdiagrammet), så har Anchorlift et dokument som beskriver hvordan man kan slå akslingen gjennom dekk uten å løsne noe på innsiden.

http://www.anchorlifttechnic.com/downloads/Diasassembly gear motor from deck side.pdf

 

Beskrivelsen suppleres med følgende bilder.

1.

762098525_Skjermbilde2022-08-16124304.png.167bfc86d5b20d7527171db7b71b51b1.png

2.

1093564963_Skjermbilde2022-08-16124332.png.e7c632db942b68e2b6bd9d975b5df500.png

3.

632424204_Skjermbilde2022-08-16124356.png.b1c898c2591ffdbe18eb1b65a89f3a99.png

Er det noen som har prøvd denne fremgangsmåten på Anchorlift eller andre ankervinsjer? Ramler akslingen bare rett gjennom girkassen? Den må jo nødvendigvis presses igjennom fra bunn når dette skal monteres igjen (pga del 9 i sprengdiagrammet)

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 8/14/2022 at 5:26 PM, HiWard said:

Da kan jeg melde til @xGoRD at å bytte clutchplatene ser ut til å ha løst problemet. Den øverste plata sluret på akselen (kunne nesten vri den helt rundt med bare fingrene) så den var det bare å kaste.

 

Jeg pillet opp skiven under den nederste clutcplata (del 16) og under den var pakning og klips blitt til en porøs gjennomrustet masse som jeg måtte pirke ut med et flattjern. Anbefaler å bytte denne pakningen når man først er i gang. Bestilte et kulelager også (del 13), men fikk ikke løs det gamle uten egnet verktøy. Den snurrer forsåvidt slik den skal, men mistenker det er fordi det ikke er noen kuler igjen inni der. Får se på det etter opptak. Byttet både det store og lille klipset som holder kulelageret på plass og satte inn alt med fett slik at det ikke skal sitte helt fast neste gang.

 

Ellers skal jeg fra nå av benytte meg av en avlastningskrok ved oppankring lenger enn et par timer for å spare vinsjen og spesifikt clutchplatene. Jeg skal også gjøre til vane å smøre opp disse delene hver høst.

 

Takk for utfyllende svar. Jeg ser på dette når båten taes opp. Inntil videre må jeg hjelpe den opp. Men den sitter så kronglete til... 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 16.8.2022 at 14.24:

Vedrørende kulelageret jeg ikke fikk byttet (del 13 på sprengdiagrammet), så har Anchorlift et dokument som beskriver hvordan man kan slå akslingen gjennom dekk uten å løsne noe på innsiden.

http://www.anchorlifttechnic.com/downloads/Diasassembly gear motor from deck side.pdf

 

Beskrivelsen suppleres med følgende bilder.

1.

762098525_Skjermbilde2022-08-16124304.png.167bfc86d5b20d7527171db7b71b51b1.png

2.

1093564963_Skjermbilde2022-08-16124332.png.e7c632db942b68e2b6bd9d975b5df500.png

3.

632424204_Skjermbilde2022-08-16124356.png.b1c898c2591ffdbe18eb1b65a89f3a99.png

Er det noen som har prøvd denne fremgangsmåten på Anchorlift eller andre ankervinsjer? Ramler akslingen bare rett gjennom girkassen? Den må jo nødvendigvis presses igjennom fra bunn når dette skal monteres igjen (pga del 9 i sprengdiagrammet)

Snodig at de ikke sier noe om hvordan montere da, men hva med å slå ut aksling og dermed få ut lageret, for så å montere aksling - evt støtte den opp fra undersida - varme kulelager i stekeovnen og slippe det ned over aksling og ‘tappe’ det på plass med et egnet plastrør/klubbe eller lignende?

 

Det slår meg at gåent lager kanskje kan være rotårsaken til at låsesporene i clutchskivene gikk heden?..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

Snodig at de ikke sier noe om hvordan montere da, men hva med å slå ut aksling og dermed få ut lageret, for så å montere aksling - evt støtte den opp fra undersida - varme kulelager i stekeovnen og slippe det ned over aksling og ‘tappe’ det på plass med et egnet plastrør/klubbe eller lignende?

 

Det slår meg at gåent lager kanskje kan være rotårsaken til at låsesporene i clutchskivene gikk heden?..

Det skal jeg teste når båten er kommet på land og er konservert for vinteren. 
 

Usikker på hvilken rolle kulelageret har spilt i denne årsakssammenhengen. Det snurrer som det skal, men stabiliserer neppe noe særlig siden det er lite igjen av kulene.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 39 minutter siden:

Usikker på hvilken rolle kulelageret har spilt i denne årsakssammenhengen. Det snurrer som det skal, men stabiliserer neppe noe særlig siden det er lite igjen av kulene.


Var det jeg funderte på. Dersom de blir vinkel på aksling mot kabular ved belastning blir det gjerne ‘gnag’ og bildene av nye og gamle clutchskiver indikerer gjerne det? (flater på de nye, som har blitt ‘gnagd’ fra sidene på de gamle). Gleder meg til neste kapittel 😁 Kjekt å vite når det en gang blir min tur..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, sagaen er enda ikke slutt. Jeg kan jo legge til at vinsjen besto ildprøven tidligere denne uka da jeg satte dreggen fast i et umerket vrak i Skinnerbukta i Oslo tidligere denne uka.

55C41843-9A08-40E6-ADE2-05480491DCC1.jpeg.a394abb4d9c46268f51258c2a6dcbb04.jpeg

Ivar Formo to the rescue. Hyggelig og proft mannskap med dykker som fikk dreggen løs på null komma nix.

11985CF1-5077-4CD9-8A5D-819569221CA1.jpeg.17739afde37bac203e58586e96876b54.jpeg

Her ser man vraket jeg hang fast i. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...