Jump to content

Hvor stort solpanel kan kobles til min ASC-regulator?


Frivakt

Recommended Posts

Jeg har i dag et 50w panel som jeg kobler til denne laderegulatoren.

 

20220721_183809.jpg.7afab40ce82593870addb0e16fe789e2.jpg

 

Skal nå bytte til et panel som gir mer strøm. Det står få data på boksen, og jeg er usikker på hvor kraftig panel jeg kan ha uten å bytte regulator. Er de noen her som kjenner denne regulatoren og vet hva den takler?

 

 

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var ukjente saker, men etter et raskt Google søk ser det ut til at det er denne regulatoren du har. http://www.specialtyconcepts.com/SPECIALTY_CONCEPTS_PDF_FILES/ASC_SPEC_SHEET.pdf

Jeg ville uansett kjøpt en MPPT regulator, anbefaler Victron.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det: (kan være feil)

 

Kort fortalt så vil en PWN regulator begrense volt inn til batteriene til 14,4V, og beholde samme A som solcellepanel leverer.

 

Men MPPT vil regulere ned V til 14,4 V, men øke A slik at effekt fra solcellepanel kommer inn på batteriet. (Forenklet sagt)

 

Litt matte:

 

Solcellepanel = 100W, og de leverer 20V til regulator. 100W/ 20V = 5A

 

PWN:

Vil levere 5A til batteri, ved 14,4V 

5A x 14,4V = 72W

 

Man mister altså ca 28W, og dermed 28% av solcellepanelets effekt.

 

MPPT:

Vil ta 100W fra panelet og levere 14,4V til batteri og justere A slik at man får maks effekt fra panelet. 

 

Altså:

100W/ 14,4V = 6,94A

 

Så med PWN får man da inn på batteriet 5A, men med MPPT nesten 7A. 

 

Dette er en forenklet utregning, men viser at MPPT stort sett leverer ca 20-25% mer lading til batteriet enn PWN. (Det er alltid litt tap i konverteringen i MPPT.)

 

Dette er slik jeg har forstått hovedforskjellen mellom PWN og MPPT.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Det var ukjente saker, men etter et raskt Google søk ser det ut til at det er denne regulatoren du har.

Ja, jeg har også funnet dokumentasjon på nettet. Der står det at denne boksen finnes i 4, 8, 12 og 16A versjoner. Problemet er at jeg finner ingen informasjon på boksen om hvilken versjon jeg har. La derfor ut bilde i tilfelle noen er i stand til å identifisere versjonen. 

 

Ellers takk for god info om PWN vs. MPPT @Grand Banks jr

Link to post
Share on other sites

Ser du nøye i dokumentet går det frem at den er 8A versjonen om den står i et 12Vanlegg.

 

asc_spec.jpg.9b9964db0d0334f1a09c8976ae9d7ce2.jpg

 

 

 

EDIT:

 

Men iht. utsnittet nedenfor, burde det være en merking, kanskje på baksiden?

 

asc_spec2.jpg.a3ae8cf84708f33a9488a67afcb0e921.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev On 21.7.2022 at 20.17:

Skal nå bytte til et panel som gir mer strøm. Det står få data på boksen, og jeg er usikker på hvor kraftig panel jeg kan ha uten å bytte regulator. Er de noen her som kjenner denne regulatoren og vet hva den takler?


Basert på lenken @Lars H. la ut, så kan dette være en 8A regulator (for 12V). I så fall takler den et 100W panel, i hvert fall. Men jeg ville heller satset på en MTTP-regulator om du har økonomi til det. Da får du mer ut av panelet enn med en PWM-regulator. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 22.7.2022 at 20.23:

Ser du nøye i dokumentet går det frem at den er 8A versjonen om den står i et 12Vanlegg.

Det gir mening. Skjønte ikke med de samme at disse to tabellene skulle leses som èn.

 

MPPT høres smart ut, men jeg vil ikke legge så mye penger i dette siden behovet for sollading er nokså lite. Ligger vanligvis ikke flere netter på rad i uthavn enn at batterikapasiteten holder. 

 

Har nå kjøpt et 100w panel på SEASEA. Det leverer 5,8A. Satser på at den gamle regulatoren funger med dette.

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev for 1 time siden:

Har nå kjøpt et 100w panel på SEASEA. Det leverer 5,8A. Satser på at den gamle regulatoren funger med dette.


Det skal gå greit. Med en MPPT-regulator kunne du fått opp mot 7A på en god dag, men 5,8A er jo greit det også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Skrudde løs regulatoren i dag, og fant fasit på baksiden :sad:

 

20220726_115333.jpg.95004e35df1c31289feeeabfad890e01.jpg

 

Så da må jeg ha ny likevel. 

Lars H. skrev On 21.7.2022 at 20.26:

Jeg ville uansett kjøpt en MPPT regulator, anbefaler Victron

 

Tenker å følge din anbefaling, @Lars H.. Ser at Victron har bokser med og uten bluetooth. Jeg har allerede installert batteriovervåkning (V/A/Ah). Har jeg da noen økt nytte av bluetooth-varianten?

Link to post
Share on other sites

Med bluetooth får du en grei måte for oversikt og oppsett. Jeg ser at hos Seatronic koster 75/15 regulatoren kun 200 kroner mer med enn uten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 1 time siden:

Skrudde løs regulatoren i dag, og fant fasit på baksiden :sad:

 

20220726_115333.jpg.95004e35df1c31289feeeabfad890e01.jpg

 

Så da må jeg ha ny likevel. 

 

Tenker å følge din anbefaling, @Lars H.. Ser at Victron har bokser med og uten bluetooth. Jeg har allerede installert batteriovervåkning (V/A/Ah). Har jeg da noen økt nytte av bluetooth-varianten?


Du vil kunne se ‘brutto produksjon’ fra solcellene i sann tid og historisk med Bluetooth. Med batterimonitor ser du vel bare ‘nettobalansen’. Det gir det utrolig mye informasjon om tilstanden til batteriene. I tillegg gir vel Bluetooth helt fri konfigurasjonsmulighet for ladespenninger osv mens du er låst til faste programmer uten mener jeg. Om det er verdt det kommer an på hvor duppedittinteressert du er antar jeg 😁

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...