Jump to content

En reise - Bästkusten - Orca Core vs Raymarine Axiom med Navionics

BingoBonzo

Recommended Posts

Fikk oppfordring om en sammenligning/test og da er jeg ikke vond å be.

Har akkurat kjøpt Orca Core pga shitty kundebehandling fra Navionics når det gjelder fornyelse av kart/brikker.

Har et Raymarine oppsett i båten med radar, autopilot og alt annet. Relativt ny Axiom 12RV med siste versjon av Lighthouse 4.

Så hvorfor bytte ut dette sømløse og greie oppsettet, alt prater sammen via SeaTalkNG og ting fungerer??

Selv om Raymarine kjører V4 av Lighthouse er det fortsatt klønete og ikke veldig intuitivt, videre vil Navionics

at jeg skal betale 2000+kr for en oppdatering (pr år) og nesten 1K hvis du vil ha det på mobil også...

Så jeg snudde meg rundt og så at Orca var et norsk firma som hadde noe spennende på gang. Fikk kjapt kontakt og 23timer etter bestilling hadde jeg en Orca Core på dørstokken. Tok meg mindre enn 20min med installasjon, den er largjort for NMEA2000 og plugger rett inn der, jeg har SeatalkNG og fikk dermed en bruk for en overgang.

Orca Core plukker opp mesteparten av enheter som ligger i ditt NMEA2000/Seatalk nettverk og kan vise/agere på disse dataene.  Den er på størrelse med en liten router, jeg har bare plassert den oppned på dashboardet inntill videre. Har fortsatt 12 satelitter som dekning.

image.png.c02992fd6f101eb383628ee57410fbd8.png

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Okkaby skrev 55 minutter siden:

Å hva med autopilot?

Orca kan styre autopilot gjennom NMEA-nettverket, men foreløpig kan den kun holde kurs. Men det er knapper for track-mode, så det kommer nok snart. Det er samme funksjonalitet på «Display», telefon og iPad. 

Intressant.

Sitter også på nyere Raymarine utstyr, men kjører egentlig min kartnavigasjon på en Ipad.

Jeg prøver med jevne mellomrom ande apper enn Navionics, men havner tilbake til Navionics.

Noe er nok  vanesak, men har til nå ikke blitt veldig imponert av de andre appenene. 

Savner vel helst intergrasjoner til Navionics app på Ipad.

Dette krever vel "gullkunde status" for å ha ett håp om at det kan virke.

lr-80 skrev for 1 time siden:

Orca kan styre autopilot gjennom NMEA-nettverket, men foreløpig kan den kun holde kurs. Men det er knapper for track-mode, så det kommer nok snart. Det er samme funksjonalitet på «Display», telefon og iPad. 

At de skal få til full integrasjon med autopilot xra Raymarine å Garmin har jeg ikke store troen på. De to fungere jo ikke noe bra de i mellom heller.

Men å holde kurs er jo like enkelt å sette rett på autopilot display.

Et trykk å den holder kursen.

Men ja karter ser fint ut. Lastet det ned til mobil, da det er gratis.

Men kommer ikke til å bytte ut hverken Garmin eller Axiom på det første.

Har nye kart fra i fjor i begge. Disse ble kjøpt av en i Danmark til en hyggelig pris. 

Har ikke noe behov for daglige oppdateringer. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

chrisrik skrev for 12 timer siden:

Skjønte ikke helt, kommer det en test? ?

Og hiver du radaren på sjøen og seiler uten fremover?

Ja, det er planen, tjuvstarter bare litt for å skape interesse og morro :smiley:

Er usikker mtp på radar, dette er første båten min med radar, men jeg har ikke brukt denne ennå.
Er litt usikker på behovet, men ser helt klart nytten skulle tilfellet slå til. Kan også se for meg at jeg selger
Axiom og kjøper en billig/brukt plotter for å ha som beredskap. Tiden vil vise.

Joda 370 Sport - Solgt

Gew77 skrev for 4 timer siden:

Interessant med noe nytt i denne verdenen:thumbsup: Beskriv gjerne mer om hvordan dette fungerer.

Kjøpte du kun "antennen" og integrerte denne mot Raymarine skjermen eller kjøpte du hele pakken med display?

Jeg kjøpte kun antennen og vil bruke systemet via ipad/tlf. 

P.t. er det ikke mulig å integrere det mot Raymarine, de tillater ikke "ikke-godkjente-appen" på plotteren sin. Orca er i dialog med de rundt dette, men det spørs vel om Raymarine er interessert å slippe inn en konkurrent på plotterene sine.

PS: Hvis noen vet hva som må til for å komme seg rundt denne "godkjent-av-raymarine" sperren, så setter jeg pris på informasjon om dette. 

Joda 370 Sport - Solgt

trixie2 skrev for 3 timer siden:

Intressant.

Sitter også på nyere Raymarine utstyr, men kjører egentlig min kartnavigasjon på en Ipad.

Jeg prøver med jevne mellomrom ande apper enn Navionics, men havner tilbake til Navionics.

Noe er nok  vanesak, men har til nå ikke blitt veldig imponert av de andre appenene. 

Savner vel helst intergrasjoner til Navionics app på Ipad.

Dette krever vel "gullkunde status" for å ha ett håp om at det kan virke.

Appen til Orca er gratis, så du kan jo fritt teste ut den (gratisversjonen støtter ikke Sverige/Danmark).

Joda 370 Sport - Solgt

Okkaby skrev for 6 timer siden:

At de skal få til full integrasjon med autopilot xra Raymarine å Garmin har jeg ikke store troen på. De to fungere jo ikke noe bra de i mellom heller.

Men å holde kurs er jo like enkelt å sette rett på autopilot display.

Et trykk å den holder kursen.

Men ja karter ser fint ut. Lastet det ned til mobil, da det er gratis.

Men kommer ikke til å bytte ut hverken Garmin eller Axiom på det første

Jeg har Raymarine ST70 autopilot. Ifølge utvikleren er autopilot-algoritmene proprietære og de må derfor «kopiere» signalene til den enkelte autopilot. På min kjørte de trace av signalene, og på neste oppdatering var det på plass. Nå er det foreløpig bare kurs og windwane, men track-mode vil komme. Når jeg står ved styreposisjon er det lettere å trykke rett på autopiloten, men når jeg slapper av på dekk eller sitter i ly under sprayhood er det kjekt å kunne gjøre det fra plotter eller mobil f.eks. for å justere kurs etter vindskift eller styre unna ei bøye. 

På min båt er det en blanding av gammel SeaTalkNG og NMEA2000, så og jeg har foreløpig ikke fått vindinstrumentene inn på plotteren. Ambisjonen er algoritmer som bruker båtens historiske data til å gi forslag til optimal kurs/vindvinkel og timing av slag/jibb for aktuelle forhold. 

Orca er online med værmeldinger for valgt rute. Men det har sikkert de andre også? 

En annen online-funksjon er at jeg kan dele informasjon om turen min underveis. Det fungerer slik at jeg sender en lenke på sms, så er det live oppdatering på lenken. Ankeralarm vil også være online etterhvert.

9364A038-5F4B-48B2-BEC5-580568AF15CA.jpeg.cfcfea353ead7c48ed77a671c7f9f557.jpeg
Jeg er godt fornøyd og basisfunksjoner fungerer bra, men det er litt work in progress og alle funksjoner er ikke på plass. 
Displayet deres er ok, men jeg kunne ønske meg enda bedre lesbarhet i sterk sol, og det trengs fortsatt litt tweak på software for touch-sensitivitet da jeg har opplevd at regndråper leses som touch. Den har også noen fysiske knapper for viktige funksjoner som zoom, veksle mellom kurs- og nord-opp. 

lr-80 skrev On 22.7.2022 at 17.30:

Jeg har Raymarine ST70 autopilot. Ifølge utvikleren er autopilot-algoritmene proprietære og de må derfor «kopiere» signalene til den enkelte autopilot. På min kjørte de trace av signalene, og på neste oppdatering var det på plass. Nå er det foreløpig bare kurs og windwane, men track-mode vil komme. Når jeg står ved styreposisjon er det lettere å trykke rett på autopiloten, men når jeg slapper av på dekk eller sitter i ly under sprayhood er det kjekt å kunne gjøre det fra plotter eller mobil f.eks. for å justere kurs etter vindskift eller styre unna ei bøye. 

På min båt er det en blanding av gammel SeaTalkNG og NMEA2000, så og jeg har foreløpig ikke fått vindinstrumentene inn på plotteren. Ambisjonen er algoritmer som bruker båtens historiske data til å gi forslag til optimal kurs/vindvinkel og timing av slag/jibb for aktuelle forhold. 

Orca er online med værmeldinger for valgt rute. Men det har sikkert de andre også? 

En annen online-funksjon er at jeg kan dele informasjon om turen min underveis. Det fungerer slik at jeg sender en lenke på sms, så er det live oppdatering på lenken. Ankeralarm vil også være online etterhvert.

Jeg er godt fornøyd og basisfunksjoner fungerer bra, men det er litt work in progress og alle funksjoner er ikke på plass. 
Displayet deres er ok, men jeg kunne ønske meg enda bedre lesbarhet i sterk sol, og det trengs fortsatt litt tweak på software for touch-sensitivitet da jeg har opplevd at regndråper leses som touch. Den har også noen fysiske knapper for viktige funksjoner som zoom, veksle mellom kurs- og nord-opp. 

Nå er vel ST70 strengt tatt ikke selve autopiloten, men enheten du styrer autopiloten fra. Jeg har en ST70 + SPxCAN som er selve piloten. Og nå ser jeg at jeg også får opp Autopilot i Orca. Skal testes i morgen :-)

Jeg får heller ikke vind-data inn i Orca.

Min Raymarine/Navionics har ikke noe som helst kobling mellom ruten og været, vet ikke om andre har det heller.

Var ikke klar over rutedeling, det er jo helt konge :-)

Jeg skal bruke via iPad, så får vi se hvordan det fungerer, angående display så kan man jo velge mellom iPads og Android Pads, bør være mulig å finne et som også tåler litt ruskevær.

Joda 370 Sport - Solgt

Da er vi snart på vei, drar innom Engelsviken i morgen tidlig for å toppe opp tanken med Diesel før vi entrer Sverige.

Tok et par videoer for å sammenligne Autoroutingen mellom Orca og Raymarine/Navionics, en relativt enkel affære mtp enkel overfart..

Her er del 1 med Raymarine: https://1drv.ms/v/s!Akc8bURJmMxLmdIsobRfbi1sdlJrYA

Joda 370 Sport - Solgt

Her har vi samme rute, men med Orca via en Ipad (den er 2019 modell) så ikke spesielt rask eller noe annet.

https://1drv.ms/v/s!Akc8bURJmMxLmdI6X5RezyHX3gTH0Q

Her får jeg også distance to destination, det klarer fortsatt ikke Raymarine å vise, klarer heller ikke ETA før jeg har kjørt en stund.

Redigert av BingoBonzo
Nå med video i vater (see edit history)

Joda 370 Sport - Solgt

Målet i morgen er Tanumstrand, kjører dit etter fylling på Engelsviken da det ser ut som om det er ca 3kr ish billigere dielsel der enn de andre marinaene på veien.

Skal forsøke å ta litt mer film om hvordan de forskjellige systeme oppfører seg når båten er i bevegelse.

Joda 370 Sport - Solgt

BingoBonzo skrev for 17 timer siden:

@lr-80 Hva gjorde du får å få til denne delingen?

Joda 370 Sport - Solgt

lr-80 skrev 5 minutter siden:

Du har rett. Min autopilot heter EV100, mens ST70 er Tridata. Autopilot-kontrolleren heter ST6002 hos meg.

Er nok mulig det får enklere til å støtte de eldre autopiloter, kontra de nyere.

Å spesielt Raymarine er jo helt nasi på hva som skal fungere med e. Skulle jo tro en kunne få masse app'er til Axiom, men nei er veldig begrenset. Så å koble til trådløst kamera er jo håpløst. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...