Jump to content

En reise - Bästkusten - Orca Core vs Raymarine Axiom med Navionics

BingoBonzo

Recommended Posts

Blåser bra på Tanumstrand/Grebbestad, masse båter og trangt om plassen.

Når det gjelder Orca så er detaljnivået litt mindre/anderledes enn hva jeg er vant med fra Navionics,

men du har satelitt-overlay. Mere en tilvenningssak enn noe annet.

Men er virkelig blitt glad i hastigheten med autorouting og værmelding langs ruten. Var jo fiffig at Raymarine
nektet å autoroute meg fra Engelsviken til Tanumstrand (eller til noe annet sted for den saks skyld i går, nå funker den igjen). 

Savner på både Orca og Raymarine muligheten til å re-kalkulere rute, veldig greit hvis du avviker fra forslaget.

Ellers vil min 2019 Ipad ikke være god nok hvis man står litt utsatt for sollys etc, den er ikke lyssterk nok (synes jeg). Duger greit for min del, sitter inne og navigerer/kjører, men vil nok evt gå for en enhet med bedre lysstyrke hvis jeg lar Orca være hovedenheten. 

Drømmen er å få lastet Orca på Axiomen.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Okkaby skrev On 25.7.2022 at 17.16:

@BingoBonzo Er du sikker på Axiom ikke vil rekalkulere ruten?

Bruker mest min Garmin til autorute, å den kan enkelt rekalkulere, ut ifra der du er der å da.

Kan ikke skjønne at ikke Axiom skal kunne det samme.

Skal sjekke dette på neste tur, hvor jeg bruker autorute.

Jeg har lett og lett igjen, men klarer ikke å finne dette på Axiom. På Garmin var det, som du nevner, veldig enkelt.

En annen ting som er ekstremt irriterende med Axiom er at den viser ikke distanse til destinasjon, kun til neste waypoint..

Joda 370 Sport - Solgt

BingoBonzo skrev 25 minutter siden:

Jeg har lett og lett igjen, men klarer ikke å finne dette på Axiom. På Garmin var det, som du nevner, veldig enkelt.

En annen ting som er ekstremt irriterende med Axiom er at den viser ikke distanse til destinasjon, kun til neste waypoint..

Skal prøve å huske sjekke ut dette, hvis jeg kommer meg på tur i helgen.

For det høres helt koko ut dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 2 uker senere...

Da har jeg brukt Orca Core med Ipad i 10 dager, Tønsberg-Göteborg-Bohus Malmön og synes den har fungert stort sett greit. Opplevde litt ustabilitet med WIFI tilkobling i starten, dette ble rettet i en update som det forøvrig har vært to av siden vi la ut. Tydelig at det jobbes produktet kontinuerlig og de virker ekstremt lydhøre for brukernes ønsker/behov.

Har mistet ruten et par ganger, en av gangene tror jeg det skyldtes varm ipad. Men, når det tar mindre enn to sekunder å generere ny rute så er det ikke noe problem. Lynkjapp autorouting + mulighet for å sende link med liveoppdateringer av ferden er ekstremt genialt. Før hver tur sender jeg en link til mamma som kan følge med, dette supplert med bilder gir henne en følelse av å være med :smiley:

Begynner å venne meg til kartene/symbolene og har ikke brukt Axiom/Navionics i det hele tatt på turen. Siste oppdatering ga meg også muligheten til å kontrollere autopiloten via appen, deilig å slippe pingelydene fra Raymarine. Den følger ikke, ennå, ruten automatisk, men det skal vistnok komme senere.

Joda 370 Sport - Solgt

Skulle forsøke å teste dette med å beregne autorute på nytt på Axiom andre dagen. Men ble ikke noe av dette, da den ikke ville generere noen autorute. Får beskjed om at ruten ikke kan genereres, da det ikke stemmer med båt detaljer. Uten broer å ingen dybde under 10m, så ble det likevel feil, sjøl om jeg satt min høyde til 2m å min dybde til 1m. Så må ha skjedd noe med kart/plotter 

Skal se om jeg husker å oppdatere til lighthouse4 en av dagene å prøve på nytt.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Siden sjefen i firmaet(meg sjøl) var i gavehumør å spanderte en Ipad 12,9 Pro på meg. Så måtte jeg jo laste ned Orca kartet til denne. Å ja må sku innrømme at det er utrolig hvor rask den legger opp autorute. Å da bedre rute enn Garmin, som ofte vil ha en ut på omveier. 

Så får krysse fingre for at de får integrert nyeste Garmin Autopilot. Da blir det å bytte ut garmin plotter med Ipad.

Men pr nå er det kun GHC10 de støtter, å jeg har den nye 20

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Siden sjefen i firmaet(meg sjøl) var i gavehumør å spanderte en Ipad 12,9 Pro på meg. Så måtte jeg jo laste ned Orca kartet til denne. Å ja må sku innrømme at det er utrolig hvor rask den legger opp autorute. Å da bedre rute enn Garmin, som ofte vil ha en ut på omveier. 

Så får krysse fingre for at de får integrert nyeste Garmin Autopilot. Da blir det å bytte ut garmin plotter med Ipad.

Men pr nå er det kun GHC10 de støtter, å jeg har den nye 20

Godt du har en bra sjef ?

Jeg har iPad 4th Gen og den er ikke god nok, men vil tro at en IPad PRO vil gjøre susen. Autoroute er gjort på 1-2 sekunder, helt herlig. I dag navigerte jeg rundt Syd-Koster med Orca, første ganger her for min del, urent farvann, fungerer ganske så bra ?

Joda 370 Sport - Solgt

Interessant tråd dette. Jeg landet på en Axiom 9 i stedet for min Samsung Galaxy A7 tab. Det er jo ikke i nærheten av en iPad Pro, men det som tippet vektskålen i favør Axiom var tilkobling av dybdemåler, bildekvalitet i sterkt sollys og at tableten vingler i festefoten sin når jeg betjener den i fart. Opplevde også at tableten skrudde seg av pga varmen og må/bør være tilkoblet lader hele tiden.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Kan jo nevne at jeg kjøre både Garmin å Axiom pr idag. Axiom blir nok å beholde, da radar går på denne.

Men var som sagt veldig overrasket over responsen på autorute. Spesielt siden ruten går mellom masse skjær/holmer.

Å ja klart sol/varme kan bli et problem. Men har jeg axiom i tillegg, så er ikke dette katastrofe. Er jo ikke så mye sommer vi har her på vestlandet ??

• 2 år senere...

Brukte Orca sist sommer - uten Orca core - men har nå kjøpt Orca Core 2 og kommer til å bytte til Orca som 'hovednavigasjon' sommer '25.
Seilte Stavanger - Fjällbacka - Grebbestad - Stavanger sist sommer. 

En av grunnene er stadig griskere abonnementsavtaler på Navionics / Garmin. 

Må betale to ganger for samme kart om man skal ha det på både plotter og tablet....For griskt for meg.

Seiler ofte en uke i middelhavet hver år også, så har behov for å ta med meg ting på tablet.

Bruker forøvrig en Ulefone rugged tablet. Ikke god nok i skarpt sollys, men jeg klarer nå som oftest å finne en skygge da....

IMG_20240601_122309.jpg

S/Y Surprise

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...