Jump to content

Hva er dette lokket på septiktank?

Skrukken

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva det nederste firkantede lokket på septiktanken er (se bildet). Den svarte ringen i plast begynner å bli litt morken. Er dette giveren? Er koblet på en gardena-ende som også så vidt vises. Regner med at det er for å kunne spyle inn ferskvann, men det kan jeg vel bare gjøre fra waste-lokket på dekk? Måleren for septiknivå virker ikke, derfor lurer jeg på om denne svarte ringen i plast har noe med saken å gjøre. Må innrømme at jeg ikke er sikker på om det er aluminium eller syrefast tank heller, så hvis noen med peiling kan fortelle det utifra bildet så blir jeg glad.

55A223B1-1A60-4F15-809A-B10991B4DA9A.png

Metallet minner veldig om den tanken jeg hadde i aluminium. Sies at de har en levetid på ca 15 år. Min var 38 år da jeg byttet den ut...

@Komodo og @Hulda kan sikkert avkrefte eller bekrefte om det er aluminium. De har bedre trente øye for slikt :smiley:

Jeg antar at den svarte og blå saken er giver. Det hander slike givere, spesielt de mekaniske, henger seg. Da må det rengjøres.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det blir mest tipping å skulle si sikkert ut fra bildet om det er alu eller syrefast. For å finne ut om det er det ene eller andre kan du ta en skarp kniv (type Mora el.l) og forsøke å skjære forsiktig i overflaten. Aluminium kan du skjære forholdsvis lett i, det kan du ikke i syrefast.

Tanken ser ut til å være alu.den sorte ringen er eldre type måler med en kule i er perforert plastrør med mulighet for å spyle måleren når den henger seg opp,noe som trengs ofte hvis tanken ikke blir tømt etter bruk men blir stående med kloakken på tanken

Jeg ville tippet at den gardenasaken er der for å spyle ren målekula. Noe annet virker ikke logisk, for tanken kan jo enkelt fylles med vann fra dekksåpningen som du sier. 

Et tips til deg kan også være å tømme septiken før du går til hjemmehavn, og fylle septiktank med ferskvann slik at den står med ferskvann til neste gang du skal bruke den. Vann løser opp mye når det bare får stått en stund. 

Vær forsiktig med syrebehandling. 

Vær også klar over at septik tærer på alu og lager grop korrosjon. Dermed kan det når som helst gå hull på en tank. Det var derfor jeg byttet min til plastiktank for noen år siden.

Hvor gammel er båten din?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg monterte en septikmåler for noen år siden. Den hadde et slags "gitter" runt flotøren. Et plastikrør med mange hull i.

Denne giveren hadde tilkobling for å spyle med vann, i tilfelle man fikk for store "klumper" innenfor gitteret.

Jeg gjetter på at det er en sånn du har.

Det firkantede blå lokket med plastkondom på toppen på er wema septikmåler. Utgått modell. Kan spyles gjennom røret om du tar av plastkondomen og trer på en slange. 

Sorte plastringen rundt med 6 mm skruer er innfestingen av måleren. 
det finnes overgangsløsninger til ny modell. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...