Jump to content

HR 470 glassfiber robåt - borre drenshull i rom for bensintank?

Tigre

Recommended Posts

Takk  gode svar i min tidligere post vedr borre drenshull fra hekken for å få ut vann mellom dekk og kjøl.  Skjønner hullsag 25 mm, kjøre sagen motsatt vei i starten og sette inn drensplugg godt innsmurt i tettemiddel er tingen.  Men- som sikkert alle som skal bore gjennomføring under vannlinja første gang er jeg litt usikker.
Så derfor:  Er et alternativ å bore hull i rommet for bensintank  foran påhengsmotoren(se bildet), og drenere med håndpumpe /hevert ved behov når båten ligger på skrått i båtopptrekk?  Vil gulvet i dette bensintankrommet tåle et hull?  (virker tynt)  Eller bore hull i den lille forsenkningen foran motor (se bilde 2) og drenere derfra med hevert?   

Rom for bensintank.jpg

bensinrom, forsenkning og motor.jpg

Redigert av Tigre (see edit history)

Bunnen i båten er normalt såpass tykk/solid at et hull medfører null svekkelse.

Jeg hadde i mange år en båt hvor det var en plugg på det stedet du viser til, hvor jeg kunne sjekke om det var vann mellom dekket og kjølen, og eventuelt suge det ut. 

På min båt var det aldri noe vann. Tro det, eller ikke tro det, den som vil.

Jeg hadde ingen drensplugg nederst i akterspeilet, og hadde heller aldri behov for å sette inn en drensplugg der.

Det må legges til at på min båt var det kun luft mellom dekket (dørkplata) og kjølen, i hele båtens lengde.

Er du sikker på at det ikke er skum under dørkplata i din båt? det bør du finne ut.

Om du velger å sette inn en drensplugg i akterspeilet, så unngå  å bruke de billige hvite nylonpluggene med et "håndtak" som stikker ut.

Disse knekker for et godt ord, og vil sitte svært utsatt til der på akterspeilet.

Bruk heller en plugg i messing, som er slett, hvor ingen ting stikker nevneverdig ut.

Lenseplugg.JPG

Kunne det kanskje vært en idé å finne ut hborforcdet kommer vann inn og gjøre noe med dette.

La vannet være neste gang du tar opp båten og sett den et tørt sted og se hvor det renner ut eller hvor det er fuktig når resten er tørt.

Denne metoden fungere kun om hullet er under vannnivået, men det er gjerne nederst det lettest blir slitasje og hull.

Ene båten min fikk en liten dam under seg i garasjen. Det lune være vannet utapå fra siste båttur, men dette ble eliminert ved å tørke av det lille området som var vått og legge noe oppå det våte feltet. Det ble på nytt vått, så da var det vann i skummet.

Jeg ville ha ut mest mulig van før tetting, men ønsket å bruke båten mye. Hullet var langt fremme, så neste vinteropplag ble med nedstøvet nesehjul så jeg fikk baugen lavt. Til våren tettet jeg med epoxy/polyester og glassfiberduk. Problem løst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...