El barco de Sol Startet 23.Juli.2022 Del på Facebook Startet 23.Juli.2022 Jeg ser alltid på værmeldinger før båttur. For 2022 har jeg en følelse av mer vind enn normalt i Oslofjorden. Yr.no melder vindstyrke og vindkast, men jeg føler at meldingene i liten grad stemmer med været. Bruker andre meldingstjenester,men har en følelse av at også de har vært unøyaktige i år. Har derfor begynt å bruke "Kystvær" hvor man får værstatus når men søker i appen. Hvordan har andre sjøfarere opplevd sesongen så langt, og stemmer mine observasjoner eller er det bare jeg som er blitt gammel og pysete? Sitér dette innlegget Link to post
scardeep Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 prøvd windy.com? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 (redigert) Når det gjelder Yr så er det viktig å velge sted som ligger utsatt til vindmessig. Det kan være stor forskjell på om du velger f. eks. Horten eller Mefjordbåen når det gjelder meldt vind. Det samme gjelder hvor du setter værvelgeren i Windy. Forøvrig er det vel liten tvil om at det har blåst mye i Oslofjorden i år, gjennom hele våren og frem til midten av juni. Redigert 23.Juli.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Før sjekket jeg alltid værmeldingen, men bare der jeg var. Siste 3-4 årene har jeg blitt flinkere til å sjekke værmeldingen for fyrene som står ytterst på kysten. De stemmer ofte bedre enn de lokale YR meldingene inne ved land... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Faxen Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Jeg bruker Pent.no og Wether.com. Treffprosent ca 40% Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
S/Y Emma Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Bruker Windy. Tidligere brukte jeg Weather4D, men de har dessverre sluttet å oppdatere for Android. Tror uansett dataene kommer fra samme kilde. Meldingene stemmer i stor grad, men ikke alltid. Så vi tar utgangspunkt i og planlegger for gust (vindkast), men det blir som regel mindre vind. Det gjelder å være forberedt på både revet seil og diselkjøring. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Maika Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Yr syns jeg har erfaringsmessig vært dårlig i sommerferiene, tipper den manuelle redigeringen lider av ferieavvikling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Hvis det er Oslofjorden som er 'nedslagsfeltet', er det vanskelig å melde. Det kan være fallvind med kuling på Mølen, og blikkstlle i Son. Det kan være nattbris ut fjorden og solgangsbris inn fjorden. Og denne 'brisen' vil være mellom 5- og 13 m/s, med lokale variasjoner. Ellers, for å få litt større oversikt, bruker jeg Windy og danske 'sejl sikkert'. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Ja enig med flere her: De helt lokale værforholden er bortimot umulig å melde. Har opplevd båtvenner som ligger et stykke unna melder mer eller mindre vind enn der vi er. Meldes det for mye vind er det gale meldes det for lite er det og gale. Erfaring og føre var er ofte greit å ta med når man vurderer vær på "egen seilas". Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Sjekker vindkast i ECMWF og ICON-EU modellene i Windy, og forholder meg til den som melder verst for havseilas. Det stemmer ganske bra. For innskjærs så sjekker jeg vindkast på Yr for det mest vindusatte stedet jeg skal gå. Stemmer stort sett ganske bra det også. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Maika skrev 1 time siden: Yr syns jeg har erfaringsmessig vært dårlig i sommerferiene, tipper den manuelle redigeringen lider av ferieavvikling. Trodde ikke det var noen manuell redigering av meldingene i Yr? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Jeg synes meldingene stemmer alt for bra. Meldes det drittvær så blir det drittvær, uten unntak. Og det meldes drittvær hele tiden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Maika Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 (redigert) Lazyjack skrev for 2 timer siden: Trodde ikke det var noen manuell redigering av meldingene i Yr? Jeg mener at meterologene går normalt inn minst to ganger i døgnet og redigerer varslene til yr. Fraværet av det var svært merkbart da meteorologene streiket for noen år siden. Redigert 23.Juli.2022 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 (redigert) Følger man ned på været på yr et bestemt stef et gitt tidspunkt så varierer det ofte etterhvert. Feks Risør by på mandag skulle for få dager siden få 34 mm nedbør, så da dro jeg ikke dit, men tok heller en tur til blindleia. Nå skal det visst bli 3,5 mm nedbør den dagen i Risør. Hva fasiten til slutt blir finner sikkert noen ut om et par dager. En annen ting som er merkelig er at om man kikker på nedbør time for time og legger sammen 24 maksverdier så kommer man ofte ikke opp i nedbørsmengden som samtidig er meldt for hele dagen. Redigert 23.Juli.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Ang redigering av yr-varsler, så skrev NRK dette for 12 år siden. Det er jo godt mulig at mer har blitt automatisert siden da, så jeg har spurt og renger med å få svar:) https://www.yr.no/artikkel/streik-kan-gi-darligere-yr-varsler-1.7139399 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Brigg skrev for 2 timer siden: Jeg synes meldingene stemmer alt for bra. Meldes det drittvær så blir det drittvær, uten unntak. Og det meldes drittvær hele tiden. Nå har jeg hatt lokalferie i år, og da har YR faktisk vært ganske treffsikker. Også når det gjelder penvær. Men nå bor jeg i sør da. Dyr strømpris, men tørt vær Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Jeg synes værmeldingene har stemt ganske bra her in ytre Oslofjord/ Nordre Bohuslän i sommer. Det har jo vært en del vind, men er det ikke alltid det da? Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Meteorologisk institutt har jo egen værmelding for kysten, hvorfor ikke bruke den? Den er riktignok uten symboler, men lettlest! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Maika skrev for 7 timer siden: Jeg mener at meterologene går normalt inn minst to ganger i døgnet og redigerer varslene til yr. Fraværet av det var svært merkbart da meteorologene streiket for noen år siden. Du har sikkert rett 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 Her er et knippe linker. https://www.frihavne.com/?page_id=152 Det spriket enden mellom de forskjellige værprofetene før, nu er de mere samstemte og er stort sett , men Smhi.se.vaderet er en av favorittene. https://www.met.no/vaer-og-klima/tekstvarsel-for-kysten Meteorologene oppdaterer kystvarslene daglig i perioden fra klokken 07 til kl.18. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Maika Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Jeg spurte om det fortsatt ble gjort manuelle oppdateringer på værvarslene på Yr, og fikk følgende svar: »Nei, den muligheten finnes ikke lengre. I mellomtiden har jo andre ting endret seg. Temperaturvarslene oppdateres f.eks hver time, nå ved hjelp av kvalitetsikrede private målesasjoner i tillegg til våre egne. Skydekket i nåvarselet oppdateres også ved hjelp av netkamera rundt om i landet.» Kanskje de ikke burde sluttet med det, men det skal vel alltids spares penger. Det var jo forøvrig også tidligere store planer om videreutvikling av Yr, men det mener jeg ble stoppet av den daværende regjeringen som mente Yr allerede leverte mye mer enn det en ikke-privat tjeneste burde gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.