Jump to content

Eldre Hallberg Rassy, sprekker i gelcoat over hele båten


sjøge69

Recommended Posts

Dette er såpass jevnt fordelt at jeg mistenker alder (skiftende temperatur over tid, sollys, mm) er årsaken til sprekkene. Det er, som du skriver, en eldre Hallberg Rassy, selv dem kan få slitasje etter noen år. Er mest av kosmetisk betydning for din del (blir noe annet ved sprekkdannelse rundt kryssholt, beslag og lignende som gjerne har fått seg en trøkk og to, da kan skaden gjerne være mer strukturell).
 

Dekket på min Oceanis (1992-modell) så ut som et månelandskap da jeg kjøpte båten. Det var krakeleringer og til dels dypere sprekker over alt, spesielt foran masta og fram til baugen. Enkelte områder var så løse at gelcoat brakk av hver gang jeg tråkket på området, den var skikkelig porøs og hadde nok ikke sett noen form for forsegling på mange år (var opprinnelig charterbåt i mer solrike strøk, sola tar knekken på det meste over tid). Tok for meg de mest alvorlige kraterne med Dremel-fres med kulefres frampå, rensket opp skikkelig og sparklet med gelcoatsparkel. Men skulle jeg ha tatt tak i absolutt alle småsprekkene hadde jeg holdt på ennå. Derfor endte det opp med at jeg rullet på polyuretanlakk i samme farge som gelcoaten. To strøk, det første noe fortynnet til å «impregnere» den porøse gelcoaten og fylle mikrosprekkene, og et toppstrøk (med antiskliperler iblandet lakken). Resultatet ble ikke så verst, mye bedre enn det var i alle fall. Lakken fylte sprekkene godt og overflaten ble merkbart jevnere.
 

Nå er det i ditt tilfelle snakk om gelcoat mellom teakdekk og detaljer, så ikke sikkert metoden min vil være riktig for din del, men med såpass mange sprekker som du viser på bildene hadde jeg nok heller gått for lakkeringsmetoden framfor å frese opp og sparkle hver bidige sprekk. En skikkelig vask først, så tørking og maskering av treverket, røffing av overflaten og litt avfetting, og på med dekkende lakk. Med noen strøk med lakk (påført med rulle for jevnt resultat) og venting en god måneds tid i etterkant er lakken våtslipbar og poleringsvennlig, om ønskelig (kommer an på hvor fint resultat du har fått til med rullinga, ikke sikkert det er nødvendig med våtsliping og polering da lakken blir blank og holdbar i seg selv). Skulle du likevel gå for våtsliping og polering bør lakken ikke stresses for mye før det har gått minst en måned. Det at den skal være gjennomherdet etter et døgn og to (som typisk står bakpå boksen) er bare tøys, det tar litt tid før ting setter seg skikkelig.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Takk for svar 😄 noen av sprekkene som er forbundet med skrudd teak dekk er ganske store og gaper ca 1 mm, tror det muligens er vannintrenging her, kan dette vannet gå forbi glassfiber og ned til isolasjonen? (er sandwich struktur). Har tittet litt på innsiden av båten, båten er vinterisolert og ingen visuell indikasjon på lekkasje fra utsiden men rundt taklukene fant jeg noe som minner om vanngjennomtrengning/mugg i noen sprekker (en med fukt en uten, bilde nedenfor) 

Er dette et dårlig tegn? Er lysten på et prosjekt innenfor et rimelig budsjett. 

IMG_20220723_210631.jpg.37253ca3120633bf1c6bc054be976960.jpgIMG_20220723_210556.jpg.e8525b102f986d5132806bd2680dd180.jpg

Redigert av Snorre1 (see edit history)
Link to post
Snorre1 skrev 1 time siden:

noen av sprekkene som er forbundet med skrudd teak dekk er ganske store og gaper ca 1 mm, tror det muligens er vannintrenging her, kan dette vannet gå forbi glassfiber og ned til isolasjonen? (er sandwich struktur)

Er det snakk om opp mot millimeteren med sprekker kan det nok være en fordel frese opp og sparkle akkurat disse ja. Rett under gelcoaten er det glassfiber, skal i utgangspunktet ikke trekke vann av betydning, men hvis ikke glassfibrene er helt mettet med polyester kan likevel vann trenge inn og skape problemer. Hadde det enkeltlaminat hadde jeg vært mindre bekymret, men når du sier det er sandwich kan det by på mer utfordringer.
 

Vet du om det er brukt balsa (superporøst og lettråtnende tre), eller divinycell (eller lignende ikke-råtnende distansemateriale)? I og med at du skriver du har lyst på et prosjekt innenfor rimelig budsjett (noe båt dessverre sjeldent er😅) får jeg kanskje inntrykket av at du enda ikke har kjøpt båten? I så fall ville jeg ha forsikret meg om at det ikke er brukt balsa som distansemateriale. Som Festina_Lente over antyder kan det bli uhorvelig mye arbeid når du har skrudd dekk og hvis du er uheldig og vann har fått trukket inn i balsaen. I så tilfelle er balsaen nesten garantert myk der dette har skjedd. Joda, det går an å gjøre noe med det, men spørsmålet er om du ønsker bruke masse tid og penger på akkurat den jobben.

Link to post
Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Dette er såpass jevnt fordelt at jeg mistenker alder (skiftende temperatur over tid, sollys, mm) er årsaken til sprekkene. Det er, som du skriver, en eldre Hallberg Rassy, selv dem kan få slitasje etter noen år.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tenker ikke aldring og slitasje når jeg ser disse sprekkene. Jeg tenker spenninger eller bevegelse i laminatet som har fått gelcoaten til å krakilere. 

 

Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Nå er det i ditt tilfelle snakk om gelcoat mellom teakdekk og detaljer, så ikke sikkert metoden min vil være riktig for din del, men med såpass mange sprekker som du viser på bildene hadde jeg nok heller gått for lakkeringsmetoden framfor å frese opp og sparkle hver bidige sprekk. En skikkelig vask først, så tørking og maskering av treverket, røffing av overflaten og litt avfetting, og på med dekkende lakk.

Skeptisk til å lakkere over dette. Ser for meg at den eneste måten å få dette bra er å ta av teaken og reparere sprekkene.

 

Snorre1 skrev for 1 time siden:

...  noen av sprekkene som er forbundet med skrudd teak dekk er ganske store og gaper ca 1 mm, tror det muligens er vannintrenging her, kan dette vannet gå forbi glassfiber og ned til isolasjonen? (er sandwich struktur).

Du bør ikke lure på om det kommer inn vann i en 1mm sprekk. 

Er det balsakjerne i sandwichen? Med skrudd teak og sprekker i gelcoat og laminat hadde jeg skygget unna. 

 

Link to post
Komodo skrev 44 minutter siden:

Jeg tenker spenninger eller bevegelse i laminatet som har fått gelcoaten til å krakilere. 

I uenig sånn sett, men tenkte gjerne kombinasjonen sollys og vekslende temperaturer kan ha en innvirkning, mest siden sprekkene virker så jevnt fordelt? Hos meg var det som nevnt et månelandskap av hull og sprekker, spesielt i framdekket, men ikke noe som i mitt hode tydet på at disse kom fra bevegelser utenom det «vanlige» man har i et dekk man tråkker på. Altså ikke punktbelastning, men flere år i tropisk sol virket ikke som var direkte gunstig på gelcoaten. Noe annet var rundt noen av rekkestøttene, der var det mer tydelige bevegelsessprekker, disse ble da frest opp og sparklet og jevnslipt før lakkeringen av dekket.

Link to post

Hmmm ja Blir min første båt i såfall og skyr unna om det blir meget omfattende da jeg ikke har mye kunnskap om båt. Har rundt 150 000 kr og masse tid jeg kan svi av for å fikse dekket og etter det blir båten i såfall påspandert luft og kjærlighet samtidig som jeg blir uteligger 😅 finnes det en type takstmann tjeneste man kan få tak i for å gjøre en vurdering så jeg ikke er helt naken her? Evt noen med peiling på plast/glassfiber og denne isoleringen som er et mysterium

Link to post

Var det ikke vanlig med balsakjerne på de gamle svenskene? Kjenner jeg grøsser på ryggen av balasandwich og skrudd teak :ghost:

 

Snorre1 skrev 11 minutter siden:

Hmmm ja Blir min første båt i såfall og skyr unna om det blir meget omfattende da jeg ikke har mye kunnskap om båt.

Da tror jeg ikke dette er noen båt for deg.

 

 

Snorre1 skrev 11 minutter siden:

finnes det en type takstmann tjeneste man kan få tak i for å gjøre en vurdering så jeg ikke er helt naken her? Evt noen med peiling på plast/glassfiber og denne isoleringen som er et mysterium

Har du sjekket ut tipset til @Festina_Lente?

 

Link to post

Ikke unormalt med mye krakeleringer i gelcoat. King Cruiser 34 er kanskje et av de verste eksemplene der, og det er en anerkjent solid bygd finsk båt. Meg fortalt av folk i bransjen, er at gelcoaten benyttet er hardere enn polyesteren, og ved bevegelser og spenninger gir gelcoaten etter mens polyesteren er like fin bak. I prinsippet null praktisk betydning.

Om det er balsa tre eller divinylcell bak laminatet spiller liten rolle for sprekkene, men i skrudd teakdekk utgjør det forskjell på etterarbeid ved fuktansamling mellom laminatet . Tror HR sluttet med balsa en gang på 90 tallet. God voksbehandling er tilstrekkelig for gelcoatoverflater.

Link to post

Har råtten balsa noe å si eller går det an å leve med? Muligheten ville jo vert å fjerne teaken, behandle dekket og få på noen sklimatter. Dekke kjentes foreløpig hardt og solid ut. 

 

På den andre siden, teak dekket på båten er ikke behandlet på mange mange år og er 100% gåent. Jeg har en teori hvor vann har trengt gjennom skruehullene i teakenog fryst over mange ganger (is har større volum enn vann) og ført til frostsprengning mellom laminat lagene, dette kan jo forklare hvorfor krakeleringen er så jevn, og at de har oppstått i profilene med radius da materialet er mer utsatt for spenninger her. Er dette noe som kan skje eller er hørt om i båtverden? 

Redigert av Snorre1 (see edit history)
Link to post
Guest Thostr

Gelcoat er polyester, som er nokså stivt og sprøtt og lett sprekker ved spenninger. Det både kan være en indikasjon på at laminatet under har beveget seg mye og kan ha skade, og det kan være forholdsvis liten bevegelse  og kun kosmetisk skade. For meg så framstår de fleste av krakelleringene her som kosmetiske. Utbedring er ikke verre enn at man sliper opp en v-form og erstatter gelcoat her. En forsterkning av laminat under (på innsiden av båten, luker osv) kan forhindre at problemet oppstår igjen.

 

Skrudd teak-dekk kan være en særdeles omfattende renovering å ta på seg, og type distansemateriale er  faktor. Personlig så skyr jeg slike båter som pesten. 

Link to post
Hulda skrev 6 minutter siden:

Ta en titt på de siste YouTube-videoene fra:

Sailing Magic Carpet,

og de tidlige videoene fra:

Sail Life.

 

Da får du en idé om hva som kan ventes rundt neste sving. 

Om en ikke er særlig båtkyndig eller viderekommende for den saks skyld, burde disse YT kanalene vært pliktig pensum FØR en kjøper seg et prosjekt. For svært ofte blir en enkel oppgradering eller oppussing til et omfattende prosjekt som enten krever ufattelig mye kunnskap og/eller svært mye penger å gjennomføre.

Link to post

Jeg skjønner, noen med et godt tips til førstebåt? Er ganske oppegående rørlegger og sivilingeniør i materialer og produktutvikling, så jeg klarer å bytte en lyspære mm. frykten blir jo å starte med et lite prosjekt hvor man ender opp med en kjempejobb som koster det hvite ut av øya. Tror jeg styrer unna båten jeg så på nå men er fortsatt gira på en HR eller Najad pga bokomfår, god planløsning og stor akter kabin med dobbeltseng til en rimelig pris

Redigert av Snorre1 (see edit history)
Link to post

Om dekket er lekk og kjernemateriellet må byttes så må du kutte opp glassfiber under teakdekket, sette inn nytt kjernemateriell og legge dekket på,plass igjen. Mye timer. 
 

ta med fuktmåler med sonde. Skru ut skruene som er synlige i dekket, ta fukttest. Våt balsa lukter råttent tre. 
 

Finner du mye fukt i dekket så kjøp deg en nyere, like stor Bavaria uten teakdekk i stedet. Skjønner at du liker HR/Najad. Jeg har selv en Regina af Vindö 43. 


 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 11 minutter siden:

Om dekket er lekk og kjernemateriellet må byttes så må du kutte opp glassfiber under teakdekket, sette inn nytt kjernemateriell og legge dekket på,plass igjen. Mye timer. 
 

ta med fuktmåler med sonde. Skru ut skruene som er synlige i dekket, ta fukttest. Våt balsa lukter råttent tre. 
 

Finner du mye fukt i dekket så kjøp deg en nyere, like stor Bavaria uten teakdekk i stedet. Skjønner at du liker HR/Najad. Jeg har selv en Regina af Vindö 43. 


 

 

 

Båten hadde ingen lukt over eller under dekk men måten den er bygget på og hvordan dekket er behandlet etterpå gir vel en grei indikasjon på hva man kan forvente og jeg er ikke veldig lysten på å gamble. Skal få tak i en fuktmåler og komme tilbake til båten om den ikke blir solgt, takk for tips :) 

Link to post
Snorre1 skrev for 2 timer siden:

Jeg skjønner, noen med et godt tips til førstebåt?

...

er fortsatt gira på en HR eller Najad ...

Har ikke noen konkrete tips på seilbåt, men det er to ting som gjør meg skeptisk: Skrudd teakdekk (ytterste laminat i sandwichen er nødvendigvis punktert) og sandwich med balsakjerne.

 

Sandwich med divinycellkjerne derimot er jeg ikke så skeptisk til, men jeg er skeptisk til de som ukritisk skrur og lager hull i det ene laminatet. 

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Om dekket er lekk og kjernemateriellet må byttes så må du kutte opp glassfiber under teakdekket, sette inn nytt kjernemateriell og legge dekket på,plass igjen. Mye timer. 

Ikke bare det, men de kan vel umulig få dette helt bra uten å vaccumere?

 

Link to post
Snorre1 skrev for 4 timer siden:

frykten blir jo å starte med et lite prosjekt hvor man ender opp med en kjempejobb som koster det hvite ut av øya.

Jeg restaurerer min båt (Flipper 640 HT), det startet med at selger sa at han visste om en liten vanninntrenging i hard-toptaket - som burde være lett match - mente han :rolleyes: :lol:. Det har blitt et MYE større prosjekt enn jeg trodde :crazy:, men så blir det bra - til slutt. Jeg hadde noe kunnskap om glassfiber og båter - så det har hjulpet meg et godt stykke på veien. Dette forumet er proppfullt av båtfolk med masser av erfaring og kunnskap som jeg har høstet godt av. Mitt prosjekt har helt klart tatt lengre tid enn jeg trodde (dette er andre året båten ikke har vært på vannet), den blir ferdig til sesongen 2023 og den har helt klart kostet mer enn jeg først kalkulerte med. Men så blir det en båt jeg kjenner fra innerst til ytterst - og som jeg vil være stolt av å være ombord i. Lykke til med båtkjøp etc.

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...