Nybyggeren Startet 24.Juli.2022 Del på Facebook Startet 24.Juli.2022 Hei, jeg er i planleggingsfasen av å bygge en ro/seilbåt på ca 14 fot. Dette er nytt for meg så har noen spørsmål ang materialvalg. Spantene samt forstavn skal bygges av lameller som limes med epoxy til riktig form. Hva er anbefalt tresort å bruke til dette? Eik har jo gode egenskaper mot fukt, men har forstått at det kan være vanskelig å lime pga kjemiske reaksjoner? («internett» forteller meg at det riktignok skal være fullt mulig med riktig forarbeid). Også skjønt at furu og ask kan være gode alternativer. Noen som har noen tanker om dette? Båten skal også ha ror og kjøl som bygges av laminerte emner, kommer til samme problemstilling med materialvalg her som for spantene. Til skroget er planen å bruke furuplank, dette skal for øvrig klinkbygges og senere «males». Innspill mottas med stor takk! For de ekstra interessert så er det denne båten jeg planlegger å bygge: https://www.vivierboats.com/produit/mesker/ Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juli.2022 Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Kjekt prosjekt Så lenge alt skal lamineres; kjør på med furu, og da ideelt sett kantskårne lameller. Eik er motstandsdyktig og trykkfast, greit til kjøl/stevn/spant, men da helst i vokst form. Ask er et tungt og meget strekkfast material, men det er ikke så råtebestandig, og langt dyrere enn furu, så hadde gått for det siste var jeg deg. Sitér dette innlegget Link to post
Nybyggeren Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Takk for svar Hakkannan! Er det noe spesielt jeg bør tenke på/se etter når jeg kjøper planken? Jeg skal kutte til lameller etc selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Det er en fordel med mest mulig kvistfri material. Små perlekvist er ikke krise, men begynner kvisten å nærme seg centimeteren tar den såpass mye av bredden med null styrke. Kan også være en fordel å unngå for feit furu, kjerneved er fint altså, men av og til finner man plank der deler av kjerneveden har «blødd ut» og er svært feit. Selv med grundig avfetting først limer det dårlig, det virket er heller egnet til å lage motstandsdyktige ting i heltre. Med ei god bordsag er det ikke nødvendig å høvle lamellene i etterkant. Ideelt sett sager du til lamellene samme dag som du skal lime, da oppnås størst styrke, men hvis ikke dette går og du må vente noen dager, bør du røffe over overflatene med sandpapir rett før du limer. Går det flere uker etter kløyving bør du ideelt sett høvle overflatene, da det er så viktig (for styrkens del) at disse er ferskt bearbeidet. Lamellene bør være litt breiere enn du tenker ferdige spant og stevner skal bli, da lamellene ikke nødvendigvis er 100% beine og de kan også skli litt under selve lamineringen. Selv pleier jeg sage lamellene om lag 20% breiere enn planen er ferdig laminert og bearbeidet emne skal bli. Når det gjelder tykkelsen må naturlig nok lamellene være tynnere jo mindre radius du skal lime, men det er ikke nødvendig å lage dem for tynne heller. Prøv deg gjerne litt fram, sag ut en lamell og se om du kan bøye denne tilsvarende radiusen du tenker laminere. For din del tenker jeg, ut fra erfaring i forhold til størrelsen båt du tenker bygge at du kan begynne med å tenke 3-5mm tykkelse for spantene (3mm ved liten radius, og opp mot 5mm ved mindre radius), og 4-6mm tykkelse i stevnen. Så gjelder det å stable lamellene slik du ønsker ha dem, gjerne prøve å forebygge framtidig vridning. Kantskåret materiale er det mest stabile. Dessverre er det ikke alltid like lett å få kun kantskåren material, men hvis du får til å veksle årringenes retning når du stabler sørger du likevel for at laminatet blir mest mulig stabilt. Som du ser på bildet er lamellene stablet slik at årringene går hver sin vei. Da vil disse utligne hverandre etter liming, og laminatet blir stabilt. Etter stabling til en passende «lamineringspakke» kan lamellene legges ut på plast/papp (i rekkefølgen som du stablet) og du kan avfette med aceton på ei fille. Så smøre på et tynt, men vætende/fuktende, lag med lim på begge sidene av lamellene. Gå gjerne over flere ganger, men la det være et tynt lag, poenget er å sørge for en god binding/priming mellom treet og det neste strøket med lim som kommer. Når så alle flatene er «primet» kan du rulle på lim fortykket med mikrofiber (til en konsistens tilsvarende en mellomting av vaniljesaus og majones) på den ene siden av lamellene, disse legges så oppå hverandre i tidligere nevnte rekkefølge slik at de ender opp til en pakke klar for limejiggen. Epoksy fortykket med mikrofiber er gapfyllende og beholder styrken selv flere millimeter, dermed tilgis eventuelle unøyaktigheter (bruk mikrofiber til fortykking, det er det produsenten anbefaler og garanterer. Å bruke sagstøv svekker limfugen, i motsetning til hva enkelte tror). Når det gjelder epoksylim, den er allergifremkallende, du bør bruke hansker og ha godt med friskluft i lokalet. Det finnes flere metoder og framgangsmåter for å sørge for at man klarer laminere tre til ønsket form, men en enkel og grei en er å ta utgangspunkt i å lage en jigg av ei stor og solid plate. Denne kan både tegnes på og skrus i. Her et eksempel der vannlinjene og et par av spantene fra linjetegningen er tegnet på (laminering av en stevn på gang). Mothold ble skrudd fast etter tegningen, noe som sørger for at laminatet får ønsket bue. Maskeres med plast, og klar for bruk. Det kreves en del tvinger for å laminere. Mesteparten brukes til å dra til lamellene inn i buen, men det må også settes av et par tvinger til å holde lamellene nede slik at det ikke sklir opp (kaldflyt). Etter herding er det tid for bearbeiding, saging og høvling av emnene. Da er det svært greit med elektrisk høvel, helst en planhøvel og så tykkelseshøvel, men også håndholdt elektrisk høvel fungerer greit. Så kan faser og vinkler høvles til for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Nybyggeren Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Takk for fyldig svar og mange nyttige tips - det setter jeg stor pris på!! Jobber nå med å tegne opp og gjør klar "spantjiggen". Blir gøy å komme ordentlig i gang med prosjektet (og ikke bare planlegging) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Spennende prosjekt! Jeg har ikke noe faglig å bidra med, men håper vi får følge med i prosjektet her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Nybyggeren skrev for 2 timer siden: Takk for fyldig svar og mange nyttige tips - det setter jeg stor pris på! Bare hyggelig😀 Blir spennende å følge med hvordan det går med byggeprosessen din😊 Sitér dette innlegget Link to post
Nybyggeren Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Kommer til å legge ut litt bilder underveis når jeg kommer ordentlig i gang! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.