Jump to content

Bavaria 35 sport på tur-får ikke start på høyre motor

Gabi

Recommended Posts

Som kjent for mange er vi på båtferie fr Tromsø til Tønsberg. De siste dager har høyre motor på D6-310 gått så sakte rundt at vi nesten ikke får start. I går kjørte vi til Sør-Gjæslingan og idag tidlig får vi ikke start overhodet. 

Jeg hører innslaget på startmotore  slår inn, så drar starteren rundt en gang eller to veeeldig sakte og dør så hen. Har prøvd flere ganger uten hell.

Vi er nå på vei tilbake mot Rørvik på en motor. Typisk-den vi ikke får start på har både servo og dynamo.

Vi kommer ikke videre på turen før starteren er fikset. Eller hva det ellers er.

Noen tips eller ideer?

Jeg ville begynt med å sjekke at det ikke er dårlig kontakt noe sted. Dvs demontert kabelsko, pusset rent og montert igjen. Samt sjekket spenning på det aktuelle startbatteriet om motorene har hver sitt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekk jordinga som sitter på starteren - rett under endelokket til intercooleren. Om lokket drypper så treffer det jordingskabelen.

Ellers er det vel batteri som er første tanken. Prøv å kryssbytte batterier  eller koble inn forbruksbanken på startbatteriet med startkabler

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har du endret orginalkoblingen til Bavaria? Fra fabrikk er det sånn at motorene har hvert sitt startbatteri. Den ene motoren lader heller ikke annet enn sitt startbatteri, mens den andre motoren lader sitt startbatteri og hele forbruksbanken via en skillediode. Med et defekt startbatteri (f.eks en kortsluttet celle, kjenn på batteriene om noen har varme felt) vil du jo oppleve det du gjør nå.

Takk for svar! Jeg har 3 stk batteri som alle er koplet sammen. 2stk 110Ah og 1 stk 260Ah. Alt som er koplet på disse fungerer topp. Den andre motoren starter lett, snurrer som bare det og 2 stk trustere samtidig har god effekt. 

Aggregat som også har startstrøm fra samme batterier starter også veldig lett. 

Jeg har 3 år gamle nye kvalitetsbrytere som erstatning for Bavarias originale.

Mulig spenningsfall på ledningsnettet inn mot starter tro? Hvordan merker jeg evnt at selve starteren er gåen?

Prøv å bank hardt på starteren med en hammer. Kan være innslaget har satt seg fast. Det er lagd slik at det først slår inn på svinghjulet når det har fått litt fart på seg.  Prøv først uten at starteren er aktivert - om det ikke hjelper - prøv når den er aktivert med tenning. 

Ellers sjekk alle kabler for  irr.

Du har vel ett eller annet som skiller disse tre batteriene slik at de ikke opptrer som en batteribank?

For meg høres det ut som typisk dårlig startbatteri.

Mål spenning på begge startbatteriene uten belastning.

Mål så spenning på batteriene når motorene startes.

Hvis spenningen er tilsvarende mellom batteriene på hver av de målingene så ville jeg gjort samme øvelsen, men målt ved starteren.

Har du startkabler kan du bruke de mellom de to 115 Ah batteriene etter å ha startet motoren som du får start på.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bitteliten skrev 9 minutter siden:

Prøv å bank hardt på starteren med en hammer. Kan være innslaget har satt seg fast.

TS skriver:

"hører innslaget på startmotore  slår inn, så drar starteren rundt en gang eller to veeeldig sakte og dør så hen"

Innslaget slår inn.

TS - det er ingen grunn til å slå på starteren så lenge innslaget slår inn.

Om starteren ikke når normalt turtall, og så dør ut har du 90% sikkert et strømproblem og ikke et problem med innslaget.

Har du multimeter om bord så mål spenning mellom + på starteren og jord på motoren mens du gjør et startforsøk.

Gabi skrev 1 time siden:

De siste dager har høyre motor på D6-310 gått så sakte rundt at vi nesten ikke får start. I går kjørte vi til Sør-Gjæslingan og idag tidlig får vi ikke start overhodet. 

Jeg hører innslaget på startmotore  slår inn, så drar starteren rundt en gang eller to veeeldig sakte og dør så hen. Har prøvd flere ganger uten hell.

Dette høres veldig ut som dårlig strømtilførsel til startmotor. Årsakene kan være flere. Jeg ville begynt med å måle polspenningen på startbatteriet før du vrir på nøkkelen. Deretter får du en til å vri på nøkkelen mens du måler spenningen på polene. Faller spenningen i bunn da, er mest sannsynlig det batteriet gåent. Hvis ikke har du en kortslutning i startmotoren som gjør at den sluker strøm uten å trekke rundt. Hvis spenningen ikke faller vesentlig måler du spenningen rett på startmotor mens du prøver å starte. Er spenningen bra på batteriet,  men ikke på startmotor, kan det være dårlig kontakt på en terminal. 

Bitteliten skrev 24 minutter siden:

Prøv å bank hardt på starteren med en hammer. Kan være innslaget har satt seg fast.

Det stemmer ikke med beskrivelsen til TS. 

Lagt til: 

Ser @dieselfan kom imellom med mye av det samme ? 

Og en ting til. Hvis du ikke har multimeter ombord må du skaffe deg det. Helst et amperemeter også. 

Gabi skrev for 1 time siden:

De siste dager har høyre motor på D6-310 gått så sakte rundt at vi nesten ikke får start. I går kjørte vi til Sør-Gjæslingan og idag tidlig får vi ikke start overhodet. 

Kjedelig med slike problemer på langtur. Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg for startmotor foreløpig, som så mange andre allerede har foreslått bør du sjekke strømtilførsel til startmotor; batteri, kabler og terminaler/koblinger. Gode tips for feilsøk har du allerede fått:smiley:. Avhenger naturligvis litt av hva du har tilgang til av verktøy/utstyr.

Gabi skrev 1 time siden:

Takk for svar! Jeg har 3 stk batteri som alle er koplet sammen. 2stk 110Ah og 1 stk 260Ah. Alt som er koplet på disse fungerer topp.  

Jeg synes det er merkelig hvis ikke startbatteri(er) er skilt fra forbruksbank på noe vis? Det første du bør få klarhet i er kanskje hva som eventuelt er startbatteri, og om det er felles - eller et for hver motor?

Lykke til med feilsøking, og hold oss oppdatert

Tusen takk for alle supre innspill og forslag. 

På min båt er alt det elektriske rundt strøm bygget om ift standarden fra 2007. 

Jeg har 560Ah forbruksbatterier og 480Ah startbatterier. Disse lades fra høyre motor via dynamoen inn til en enkel laderegulator som går til hhv forbruksbatteripakke og startbatteripakke. Jeg har et Victron steøm forbruksmåler og den lader typisk 60A under gange. 

Jeg har et Mastervolt 50A landstrømlader med 3 utganger hvorav 2 går til forbruksbatteri og 1 til startbatteri. Vi har ligget på landstrøm innimellom.

Jeg har to separate BEP hovedstrømsbrytere til motorene som jeg byttet til for ca 3 år siden.

På startbatteripakken er det koplet alle strømforbrukere unntatt vinsj foran. Truster foran og bak, generator og vinsj akter er koplet rett på batteripolene i tillegg til motorene.

Høyre motor har vært treg siden jeg kjøpte båten, og typisk treg om våren og kjappere om sommeren. Men er blitt gradvis tregere synes jeg. Hadde tenkt å se mer på det i vår men da fikk jeg turboproblemer som gjorde at den måtte skiftes, så ble ikke tid. 

For 3 år siden var motor ute, jeg pusset alle kontaktflater på kontakter til startmotor før sammensetting.  

Kan selvsagt være det har skjedd noe et sted. Det eneste stedet jeg ikke har rørt er kontaktene på batteriet da alt er koplet på batteripolene.

Så er det jo engang utrolig flaks at vi var 15nm fra Rørvik hvor de har Rørvik Marina viste det seg. Som er Volvo Penta forhandler og har reservedeler! Jeg ringte de på vei dit idag og de har en ny starter på lager og kan hjelpe meg i morgen!

Og tenk, den fineste og roligste dagen på de 3 ukene vi har vært på båtferie var idag....blikkstille vann....Tenker med gru om det hadde skjedd på Værøy eller Røst med masse bølger og med kun 1 motor i drift. Det hadde blitt gyngete! Idag 7knop, sole seg på vei i blikkstille vann var helt ok!

Så plan A er at de bytter startmotor i morgen. Virker det da så flott. Virker det ikke da så ikke like flott, da er det vel en annen feil. Så kunne jeg sikkert feilsøkt mer i dag men når verksted skal se på saken allerede i morgen så er det deilig. Kan hende de tar en kjapp sjekk først også for å luke ut feilkilder. 

Stor løftekran de har!

20220725_151141.jpg.e439e6d588b947af3ee5c7da2cb6b7a3.jpg

Redigert av Gabi (see edit history)

Når verksted skal skifte starter,  be dem om å sjekke spenning på skruen inn på starter. Ikke på kabler. En kamerat av meg byttet nettopp starter, å det ble ikke noe bedre. 

Men når de sjekket, så var kabelsko presset dårlig på selve kabelen. Dermed ble det for stor motstand mellom kabel og kabelsko. Altså en feil til ca 30 kroner ...tipper jeg.. for en ny kabelsko?

Endelig ble det Bobåt

Gabi skrev for 2 timer siden:

På min båt er alt det elektriske rundt strøm bygget om ift standarden fra 2007. 

Jeg har 560Ah forbruksbatterier og 480Ah startbatterier. Disse lades fra høyre motor via dynamoen inn til en enkel laderegulator som går til hhv forbruksbatteripakke og startbatteripakke.

Dette virker som en veldig rar løsning synes jeg. Mye av fordelen med to motorer er jo at omen stopper så har man en til og kan da fint komme seg frem med denne ene som fungerer. Hvis du får stopp på en motor (slik du har fått nå) og det er eneste med dynamo så betyr det jo at strømmen tappes ned samtidig som du ikke klarer å etterfylle, og da vil du jo kjapt få problemer kan det virke som. Men du nevnte jo noe om et aggregat, så kanskje du kan kjøre strømaggregat for å få strøm til båten og så bruke babord motor (som du vel ville kalt venstre) til fremdrift.

Har selv to motorer til min båt med helt uavhengige systemer. Må vel innrømme at det er kun en av dem som produserer strøm, men så kan jeg jo bare dra i snora for å starte da.

Selv synes jeg problemet ditt høres veldig ut som noe med strømtilførselen siden det går rundt, men går tregt. Det blir jo typisk sånn det er om et batteri er dårlig. Er du sikker på at det ikke er et startbatteri til styrbord motor som du ikke vet om og som er blitt dårlig?

Angående det med å bytte starter så kunne du jo som andre har nevnt bytte om de to (som antakelig er like) for å finne ut om det er feilen uten å måtte kjøpe inn ny for denne kontrollen. Er jo litt dumt å handle unødvendig.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Gabi skrev for 2 timer siden:

Jeg har 560Ah forbruksbatterier og 480Ah startbatterier. Disse lades fra høyre motor via dynamoen inn til en enkel laderegulator som går til hhv forbruksbatteripakke og startbatteripakke.

Har du ikke dynamo på babord (venstre) motor?

Hva viser voltmeteret ditt når du kun går på babord motor?

Motoren i min bil (2 liter common rail diesel) ble vanskeligere og vanskeligere å starte. Synes den drog motor rundt ok, men gikk tregere.

Når det var kaldt gikk det skikkelig tregt å få start. I varmt vær lettere.

Trodde batteriet var defekt.  Nytt batteri hjalp ikke. Byttet starter, og det ble skikkelig fart på starten igjen. Forhåpentligvis er det bare å få ny starter i morgen, så er det full fart igjen :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Når verksted skal skifte starter,  be dem om å sjekke spenning på skruen inn på starter. Ikke på kabler. En kamerat av meg byttet nettopp starter, å det ble ikke noe bedre. 

Ja helt klart kan være ala slikt. Skal sjekkes. Det er billig løsning hvis det er noe slikt. Jeg er kjempeglad for at det i det hele tatt var mulig å få hjelp midt i sommerferien, krysser fingrene for at jeg får hjelpen de snakket om i morgen. Dette er også en av grunnene til at jeg bad de konkret om å skifte starter med en gang når de først hadde en på lager. Bortkastet penger,kanskje, hvis det ikke er det som er problemet men det kunne også tenkes at hvis jeg bare bad om feilsøking og de skulle holde på en stund for så å finne ut at det sikkert er starteren så hadde det gått en dag eller noe til og vi har ikke så god tid til venting. Kanskje også de ikke hadde tid til å skifte starteren med en gang etc. Og dersom de begynner å skru og de finner en enkel feil som ikke er starter-relatert er det ikke sikkert jeg trenger å kjøpe den heller, da de hadde den på lager allerede.

@19 fotmye fornuftig selvsagt i det du skriver. Det er kun styrbord motor som er tilkoplet med dynamo. "Sikkerheten" i dette er at jeg har generator som kan lade inntil 50A, og jeg kan sikkert bytte dynamo fra babord, som er der men ikke i bruk, til styrbord, dersom styrbord tar kvelden. Styringen av ladingen er vha et enkelt skillerelé, dynamo inn og fordeling til begge banker. Styrken til det opplegget med startbatteri er at 480Ah batteribank sammenkoplet er at jeg kan kjøre 2 store trustere samtidig uten særlig effekttap. Og det skal mye til for at én celle i étt batteri gjør at alt parkerer. Men alt dette har vært forrige eiere som har bygs om slik, jeg har ikke rørt annet enn å bytte de skrøpelige original hovedbryterne.

19 fot skrev for 3 timer siden:

Er du sikker på at det ikke er et startbatteri til styrbord motor som du ikke vet om og som er blitt dårlig?

Jeg begynte å småsvette litt når dette kom opp, så måtte tenke og sjekke litt. Ladefordeler har kun 1 utgang til startbatteri, samme fra landstrømlader. Hvis de 3 batteriene ikke var koplet sammen på noe vis ville ett eller to av de aldri bli ladet og det høres usannsynlig ut. Skal dobbeltsjekke uansett i morgen.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Har du ikke dynamo på babord (venstre) motor?

Hva viser voltmeteret ditt når du kun går på babord motor?

Har uvirksom dynamo på babord, den er ikke koplet til på noe vis. Det første jeg gjorde når jeg fikk båten var å gå over de tykke ledningene, finne ut hvor de gikk hen og merke de. Alle kabler inn til batterier og ladefordeler ble gjort kjent med da, så er rimelig sikker på at den ikke er tilkoblet. 

Skulle kanskje ha sett på voltmeteret viste under gange bare babord motor, men gjorde ikke helt det.

Forøvrig har jeg multimeter med tangampermeter inntil 400A så hvis jeg ikke hadde fått hjelp i morgen, eller hvis jeg likevel ikke får hjelp kan jeg sjekke spenninger etc som dere alle foreslår.

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Byttet starter, og det ble skikkelig fart på starten igjen.

Takk for optimismen! Generelt, siden jwg synes starteren har blitt litt trengere over lang tid har jeg 90% tro på at starteren er defekt. Tar jeg feil og mekaniker finner ut at dette var en bagatell og fakturerer 1 times arbeid og en hundrings i materiell er jeg fullt villig til å innrømme feil!?

Om du har startbatteri som kun lades med landstrøm/generator så har forrige  eier en real kortslutning ?

kjør landstrømlader og se om du får start …

skjønner ikke hvordan det går an å koble en dynamo helt fra. Den bør jo i det minste lade eget startbatteri. Om ikke kan du jo aldri gå lenge på den motoren alene..

Bitteliten skrev 17 minutter siden:

kjør landstrømlader og se om du får start …

Ja, slik tenkte vi når vi begynte å slite med å få start på Myken. På Sør-Gjæslingan var vi tilkoplet landstrøm hele natta. Koplet fra strømkabelen, men ikke start likevel. Babord startmotor snurret rundt så fort som bare det, og hadde tydeligvis plenty strøm!

Bitteliten skrev 19 minutter siden:

skjønner ikke hvordan det går an å koble en dynamo helt fra. Den bør jo i det minste lade eget startbatteri. Om ikke kan du jo aldri gå lenge på den motoren alene..

Ja, si det. Mener jeg sjekket en gang og det var ingen ladekabel ut fra den. Kan sjekke en gang til!

Vi kjører alltid med begge motorer, så det har liksom aldri vært noe tema å tenke på enn så lenge! 

Har uvirksom dynamo på babord, den er ikke koplet til på noe vis. Det første jeg gjorde når jeg fikk båten var å gå over de tykke ledningene, finne ut hvor de gikk hen og merke de. Alle kabler inn til batterier og ladefordeler ble gjort kjent med da, så er rimelig sikker på at den ikke er tilkoblet. 

Det opplegget der hadde jeg koblet om. 

Når du er tilbake på tur anbefaler jeg deg å lese @Ingars eminente tråd om "dynamo og lading av flere batterier". Søk den opp, og les den fra å til å. Sikkert nye aspekter som har tilkommet også, men det opplegget du har høres ikke optimalt ut.

Skulle kanskje ha sett på voltmeteret viste under gange bare babord motor, men gjorde ikke helt det.

Ja, sjekk det!

Forøvrig har jeg multimeter med tangampermeter inntil 400A så hvis jeg ikke hadde fått hjelp i morgen, eller hvis jeg likevel ikke får hjelp kan jeg sjekke spenninger etc som dere alle foreslår.

?

Har uvirksom dynamo på babord, den er ikke koplet til på noe vis.

Dette synes jeg du burde revurdere.

Du har to motorer og en dynamo ??

Om du blåser den dynamoen i Nordsjøen, og begge motorene dør etter en stund.... håper du ser beredskapsverdien i dette.

Du ha har 

2 motorer

2 tanker

2 batterier

2 dieselfilter

og

1 dynamo

Synes også det er et merkelig oppsett hvis du ikke skal kunne gå på en motor, (babord), og fortsatt opprettholde lading.

Ville jo også tro at du fikk en feilmelding eller varsel om motoren som gikk ikke ladet, men dette er kanskje koblet ut?? Håper uansett at problemet med startmotor løses senere i dag:thumbsup:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Gabi skrev for 3 timer siden:

Vi kjører alltid med begge motorer, så det har liksom aldri vært noe tema å tenke på enn så lenge! 

Du hadde jo fått dobbelt så høy ladestrøm når du går for motor med begge dynamoer i bruk. Dette har jeg aldri vært borti ??‍♂️

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...