Jump to content

Bavaria 35 sport på tur-får ikke start på høyre motor

Gabi

Recommended Posts

Vi møtte opp litt over kl 0700 når de åpnet. En meget hyggelig person på verksted sa at han kommer ned etter litt papirarbeid. Litt før kl 0800 kom han og hadde mest tro på dårlig starter siden den hadde blitt gradvis dårligere. 

Etter kort tid hadde han demontert starteren. Som så slik ut:

20220726_082805.jpg.8d721648ecbed14e1e82c6ac6a155701.jpg

Etter kort tid til var den nye på plass:

20220726_080506.jpg.81fdceef3abbc15909d22a49b85df338.jpg

Vred om nøkkelen og vipps! Den gikk like fort rundt som på babord motor! Moro!

Så da er vi igang igjen! Tusen takk til Rørvik Marina!??

Skal si det var deilig med en startmotor i form! Denne har vært på lista over tiltak, men kom ikke så langt. Men da ble det løst nå, så da har jeg jo tid til andre prosjekter! Ser ut som det er noe saltvannsdryss over den som har tatt knekken på den. Den har vært ganske treg siden vi kjøpte båten så sikkert vært noe fra tidligere kanskje? Bør følges opp fremover uansett i tilfelle det er noe som drypper.

Jeg har lurt på den andre dynamoen om hvorfor den ikke lader. Men det har ikke vært noe prioritert enda, da jeg har 480Ah startbatterier, 520Ah forbruksbatteri samt generator og solcellepanel. Så det er en ganske stor buffer ift forbruk. Men jeg ser jo absolutt poenget med to dynamoer, og hvorfor har jeg to hvis bare en er i bruk....? Som det blir kommentert her så kanskje den på babord ikke er i orden en gang? 

Får bli et vinterprosjekt å studere nærmere om hva som bør gjøres.?

Komodo skrev for 12 timer siden:

Ta vare på den gamle og lever den inn på Fredrikstad Vikleverksted. Kan den renoveres har du en i reserve ? 

Tok den ikke med dessverre. Hjelpeinnslaget var også litt løent og jeg mener at det fort koster et par-tre lapper for renovering. Gjorde det med babord motor da den var ute for 4 år siden. Betalte ca 6000 inkl moms for den nye starteren. Da har jeg en splitter ny på styrbord motor og en renovert på babord så det bør vel forhåpentligvis holde noen år. 

Vet ikke hvordan det er på din motor,  men på min 41 sitter intercooler rett over starter.  I den er et sladrehull, og drypper det saltvann fra dette går det rett på starteren...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...