Jump to content

Frakt av 35 fot motorbåt fra Stavanger til Oslo - Ønsker innspill

mudkipz

Recommended Posts

Hei,

jeg har kjøpt en båt i Stavanger som jeg vil ha hjem til Oslo. Da jeg sliter med å få tid til å kjøre den hjem selv så ser jeg etter muligheter til å få den fraktet hjem. Eventuelt om noen vil være med på tur da jeg har fri fram til 1 August men trenger veiledning da jeg aldri har kjørt denne strekningen før. 

Hva er rimeligste og pålitelige fraktmetode for denne på denne strekningen? Antar at den er litt stor å ha på en bil med sine 3,5 meters bredde og ca 12 meters lengde...

Det er en 35" FM med en TAMD71B maskin. Topphastighet er ca 16 knop, og jeg antar at ok marsjfart er 10-12 knop. Har fått testet dette lite selv over tid. 

Hvem bør jeg kontakte? 

Her er bilder av båten:

___

4E212315-60EF-4E7D-A8C4-B0AEE7860BDB.png

83C0A200-0541-4CF8-9344-EBE4BBAC1ED7.png

F8FF7A42-AB84-4356-B882-BA5C332C61FD.png

1E054C4B-3674-45EA-85C5-4290A763B5ED.png

57C5359A-9E37-470C-B4AB-A2FA05D63EEA.png

4D2F40D1-850C-4AE7-8C97-872F604DF21F.png

Dette er en fin tur og med litt flaks med været går det på tre dager. Kortere om du står på. 

Sjekk værmelding, kjøp kart, fyll tanken(e), ha reservefilter, ha plotter og gjerne en gps i back up og gå langt ut så bør dette gå helt fint! Lag gjerne noen streker inn til aktuelle "nødhavner" og bestem deg på forhånd hva du opplever som komfortabelt. Du lærer mye i planleggingen. Ta gjerne med en venn eller to som vet hva båt er. 

Det å ta den på bilveien blir antagelig ganske vanskelig og det kreves følgebil etc. 

Alternativt er det nok flere på forumet som tar jobben. 

/RR

Prøv å hør med han her

https://www.facebook.com/profile.php?id=100071336610323

Er en Danske, som har bodd her oppe i mange år, og nu flyttet hjem igjen.

Han driver med oppkjøp av båter, å jeg vet han har ordnet nok så greie fraktpriser for båter hjem til Danmark, sjøl fra langt i nord.

Han bruker ikke Ulvan, men en av de andre. Koster jo ikke noe å høre med han.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Gratulerer med båt! 

3,5 meter er nok litt bredt for vanlig transport på vei ja.

Hvis du vil kjøre deler selv så er det i alle fall gull verdt å lytte til @Bjørn Løvjomås og @sap_2000 sine råd og innspill. Samt mange andre dyktige folk her inne.

I følge auto-rutingen er det ca 268 nm. Vet ikke hva denne båten bruker i 10 knops fart, men kanskje 2 liter per nm? 

Så ca 500 liter = ca 10000 NOK i drivstoff?

I tilfelle er det ca 30 timers kjøring. Mye av dette kan være skikkelig kos. Meldt fint vær og lite vind her på Sørlandet utover denne uken. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg kjøpte selv båten min i Stavanger, og tok den selv hjem til Moss. Hadde heller ikke vært i området på egen kjøl. Mange gode råd og hjelp til å finne værvindu her på forumet. Veldig fin tur jeg ikke ville vært foruten. Satt hjemme og laget hele ruta på Isailor på Ipad. En hel rute hele veien utaskjærs, en rute innaskjærs fra etter Lista. Så laget jeg avstikkere fra disse til mange alternative havner på veien. 

Sjekk av motor, tanker, filter og reservedeler før avreise er viktig. 

Har du hørt med Ulvan Rederi?

Vet ikke om de går helt inn til Oslo, men de leverer jo på vannet. Så om du feks henter i Fredrikstad og kjører den inn selv så er jo det både koselig og moro.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

En annen skrev følgende i en annen tråd her på Baatplassen for 4 år siden:

"Fraktet min Sandvik 945 med Ulvan Rederi. Tidligere eier leverte den på vannet utenfor Fredrikstad og jeg hentet båten utenfor Kristiansund. 31fot, 3,5m bred og ca. 5tonn. Betalte 21 000+mva"

Det er jobet stykke lenger enn du vi ha båten. Og hvis de da levere i feks Horten eller Fredrikstad så er jo det en fin tur.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Ok, da er det 35000 for frakten da. 

Selger bør kunne organisere at den blir levert til frakteskip, og det går sikkert å organisere seg via noen her eller via en taxibåt eller liknende i Fredrikstad. 

Da trenger du bare en busstur / biltur fra Oslo og til Fredrikstad, og en måte å komme deg ut i leia på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...