Ttopp Startet 25.Juli.2022 Del på Facebook Startet 25.Juli.2022 Har en maxi 77 og har hatt 35 m 12 mm blytau og 10 m 8 mm kjeting i baugen sammen med 7;5 kg brucekopi. Har også hatt en vanlig treslått tau med 5 mkjetting og 5 kg berucekopi i aktern. har tenkt lenge på et nytt mer moderne anker i baug og flytte 7,5 kg til bak da 5 kg ankeret ved flere anledninger har slept. Så etter å ha dragen en gan pga mye tang og tare i sommer gjorde jeg som jeg har tenkt på og kjøpte et 9 kg galvanisert vulcan anker. Så kommer selve valgets kval. Hva skal det nye anker være festet i? Jeg drar ankere for hånd og har en litt dårlig rulle ytterst på baugspydet Mine tanker er følgende: 1 : 20 meter 6 mm kjetting og 35 meter blytauet som jeg har. Evt bytte til et lengre og litt tykkere på 45 m(Biltema) 2: 50 meter 6 mm kjeting må da også kjøpe en kjeting lås og evt få litt bedre anker rulle 3: Delevis beholde dagens oppsett men ha 5 meter 8 mm kjetting og blytau( det jeg har blir litt kort så må nok bytte til ett på 45-50 m) hva tenker dere kom gjerne med andre forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Mange alternativ, men hva med å flytte 7.5 kg Bruce + dagens blytau bak og beholde 8 mm kjetting på Vulcan + komplettere med tilstrekkelig lengde nytt blytau foran. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 25.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Blir i så fall kun 5 meter med 8mm da resten er utslitt ( er skjøtet på dårlig måtte også) og evt nytt blytau på 45 m . Regnet på tyngden og daumansefekten så vil 6mm kjetting på 20 meter gi mye mer tyngde uten at det blir noe særlig tyngre å trekke. Det blir litt tyngre en nytt anker og 5 m 8mm på over 8 m dybde men gir mye mer « daumann ) når det er ute. Slipper aldri under 20 meter så det blir alltid blytauet som festes i båt. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Hva som er best kommer vel litt an på ange ting. Hvordan du ankret opp. 2 timers middag I finvær eller overnatting utaskjærs i kuling. Er det viktige med godt feste foran eller bak? Beste dreggen der den trengs mest. Hva veier båten? Hvor god plass har du i dteggluker eller tilsvarende foran og bak? Hvor sterk og utholdende er du? Skal du løsne tang og grå på mens du holder tau eller kjetting blir det jo også tyngre. Hvor mye er du villig til å betale, den beste løsningen er kanskje også den dyreste. Er tyverifare et tema og hvilke anker henger lett synlig og kan lett stjeles? Du har nevnt dreggtau fra Biltema, det har jeg selv og sammenlignet med det gamle dreggtauet så synes jeg det virker glatt og stivt. Men det virker ikke fullt så glatt når tang skal av. Jeg byttet dreggtau fordi svart usynlig flytetau som var i ved kjøp ikke er helt optimalt tenkte jeg. Men mulig flytetau egentlig er det beste til mitt bruk. Jeg ankret sjelden opp der andre propeller ferdes og tauet holdes stramt av kjetting så det vil være rett linje uansett om det flyter eller synker. Og synketau drar med seg mye graps fra bunn den tiden tauet er slakt ved tilleghing og når jeg reiser. Propellen er nok også litt tryggere når tauet er i overflata enn når det forsvinner litt ned til propellen og er vanskeligere å se. Til mitt bruk ville nok et hvitt flytetau passet best til dreggen, selv om mange sier man bør ha synketau, som kan være fornuftig hvis slakt dreggtau ut i trange trafikkerte sund osv. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 Noen hensyn å ta som du sier. Kjetting gjør mest nytte for seg nærmest ankeret. Poenget er at draget i ankeret skal gå langs bunnen. Det taler for grovest mulig kjetting. Jeg ville valgt 8mm kjetting. Du skal også håndtere ankeret for hånd. Da er tau enklest. Du kan evt komplettere med en daumann på tauet. PS: skal du bruke 3-slått tau, bør du også ha en svivel mellom tau og kjetting, eller mellom anker og kjetting. tauet vrir seg under belastning, og lager rare knuter på tauet om ikke. Flyte-tau har ingenting på anker å gjøre. Men nytten av blytau er nok begrenset når du har kjetting nederst mot ankeret. Husk å sikre sjaklene. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Juli.2022 Del på Facebook Svart 26.Juli.2022 @Ttopp jeg har samme oppsett som deg, men 15 kg Vulkan i enden av kjettingen til min 36 fots seilbåt. Det drar jeg opp for hånd, når co-skipper kjører motor så jeg slipper å dra hele båten. Ifølge Rocna.com er 9 kg Vulcan størrelse for din båt. Jeg har flyttet 15 kg Bruce til akter, det fungerer bra, akteranker med baug mot fjell har jo trekket samme vei hele tiden, så det sitter når jeg får sluppet langt nok ute. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 Havarita skrev for 21 timer siden: Flyte-tau har ingenting på anker å gjøre. Du kjenner kanskje til hvordan du selv ankrer opp, men vet du hvordan forholdene er der alle andre ankrer opp? La oss se på min forrige oppankring (for få dager siden) og si om du synes flytetau eller synketau til dreggen ville vært mest fornuftig der. Jeg ankret opp i en vik og det var da ca en halvtime siden sist jeg så en båt med mennesker i. Overnattet der og så ikke en eneste annen båt der, så antakelig har det ikke vært andre båter innen en nautisk mil fra draggtauet mitt. Ved oppankring kastet jeg ut synketauet mitt (ville helst brukt flytetauet, men det var nå synketauet som hang på) og holdt rolig fart inn mot land og gikk frem på baugen da båten nærmet seg land. Båten stoppet to meter fra land og seg tilbake. Synketauet var jo litt kortere enn flytetauet, så da gikk det slik. Jeg skjøtet på noen meter fortøyningstau (som forøvrig flyter, dreggtauet er eneste synketauet jeg har ombord) og kom meg dermed inn til land og fikk fortøyd baugen til et tre. Når man manøvrerer slik (nytt forsøk) med påhengsmotor med dreggtau i vannnet så synes jeg det er mye bedre om det flyter så man ser hvor det er enn at det befinner seg et eller annet sted der nede i vannet. Og når man sider inn mot land er det mye lettere å se om det er for lite tau om haugen i overflata blir veldig liten enn om haugen på bunn blir veldig liten (den ser man jo ikke). Sikkerhetsmessig kan det jo være greit å vite litt om når dette rykket kommer, særlig hvis det kommer mye tidligere enn forventet mens man går på dollbord og båten har litt fart for å rekke helt inn til land. Husk også på at underveis inn mot land så kan et tu på bunn lettere henge seg opp i steiner og trær osv, mens det er liten sjanse for å henge seg fast i ting på land. Å la tauet gli over rekka og over kalesja mens jeg går frem liker jeg ikke da det lett kan hekte i kalesje eller kalesjebøyle og gjøre skade, eller dra med seg andre ting overbord. Etter en tur i land var det på tide å sove og jeg slakker opp fortøyninga til land og strammer inn bak til dreggen. Tauet blir stramt så om det flyter eller synker er likegyldig. Jeg har også 4-5 meter kjetting som sørger for at tauet holder seg stramt. Neste dag reiser jeg derfra. Løsner fortøyninga i land og dreggtauet blir slakt. Siden det er synketau så synker det til bunns i gjørma (som allerede ca 2 meter fra land er så myk at hvis man går på den så synker man bare nedi) hvor det også er diverse vegetasjon. Jeg drar opp dreggtauet inkluderrt massevis av vegetasjn fra bunnen (mens det har vært helt reint på overflaten). Dette er noe griseri å få ombord under setet der dreggen ligger, så mye blir renset bort mens jeg holder dreggen (tungvint) og endel blir med ombord med fare for å havne i lensepumpa etterhvert. Dregg og dreggtau ligger under et sete i min båt. Når det skal brukes så tar jeg ut enden og knyter det fast i en pullert bak (som elelrs brukes til andre fortøyninger). Det er heller ikke nok plass til å la tauet gå opp til fast punkt permanent da det er ganske tett rundt lukkede seter. Dessuten ville et tau over kalesjebøylen og bort til pullert vært veldig iveien normalt. Tauet må derfor løsnes når dreggen skal pakkes bort. Hva om jeg glemmer å feste tauet og hiver ut dreggen? Eller hva om jeg må skjøte på tau og gjør en bommert med å feste et tau til dreggtauet og et anet til pullerten (men tror det er samme tau). Da vil jo dreggtauet forsvinne overbord. Vil det da være lettest å få tau i en flytetau eller et synketau? Eller hva om en bever kommer og gnager over dreggtauet iløpet av natta, vil det ikke da være fint om tauenden flyter opp så jeg kan hale inn dreggen istedenfor å måtte dykke mange meter ned etter dreggen (jeg er ikke flink til å dykke) eller forsøke å finne tauet nedi mudderet på annen måte? Dreggtauet er forøvrig festet i pullert ca halvmeter over vann så det er lett for evt forbipasserende propellfolk å se hvilken vinkel det går i så de kan avpasse avstanden etter dette, hvis de da med noen hundre meter fri passasje bak båten min skal kjøre tett opptil denne. Dette i motsetning til mange som har dreggtauet ut i vannoverflata så det er umulig å se om det peker vannrett eller går rett ned. Husk også at flytetau vil ha en noe flatere vinkel nær båten (der den er synlig) og holde folk litt ekstra unna, mens synketau vil henge mer ned akkurat der og lure båter nærmere enn de kanskje burde. Konklusjonen er at til mitt bruk så vil flytetau til dreggen stort sett fungere best, og jeg har prøvd begge deler siden det viste seg at dreggtauet som fulgte med båten flyter. For dem som ligger i et trangt trafikkert sund (feks Hampholmsund utafor Grimstad) med dreggen langt ute der alle båtene kjører og slakt dreggtau så er jo synketau fornuftig, men det betyr ikke dermed at det er det mest fornuftige for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 27.Juli.2022 Del på Facebook Svart 27.Juli.2022 19 fot skrev for 2 timer siden: Eller hva om en bever kommer og gnager over dreggtauet iløpet av natta, vil det ikke da være fint om tauenden flyter Den der har jeg aldri tenkt over. Har du vært plaget med det noen ganger? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 (redigert) Olevine skrev On 27.7.2022 at 16.18: 19 fot skrev On 27.7.2022 at 13.20: Eller hva om en bever kommer og gnager over dreggtauet iløpet av natta, vil det ikke da være fint om tauenden flyter Den der har jeg aldri tenkt over. Har du vært plaget med det noen ganger? Beveren har utrolig skarpe tenner, den feller jo store trær ved å bite av store fliser, så den er nok absolutt kapabel til å bite over et dreggtau (mens dreggkjetting nok klarer å stå imot). Jeg har selv sett bever svømme bak båten min når jeg ligger for anker. Den lurte nok på hvorfor det tauet var der og om den skulle være snill å bite det bort så jeg ikke får det i propellen når jeg bakker ut. Men tauet fikk være i fred. Ved siste oppankring så passet jeg på å holde meg et godt stykke bort fra beverhytta, men jammen så var det visst en der også så jeg neste dag, like ved båten min. Det har gått bra hittil, men man vet nå aldri. Noen satser nok på synketau for at beveren ikke skal klare å komme ned til tauet, men den er flink til å dykke. Prøver den å gnage over tauet i overflaten så kan jeg forøvrig lettere oppdage hærverket før det går for langt og jage den bort eller forstyrre den ved å røske i tauet. Jeg har forøvrig sett mye dyreliv fra båtene mine, blant annet: Fugler: skarv, trane (tror jeg, se bilde) Svømmende: Elg, stålorm, sel (har også sett 20 stk på en gang, på land), bever På land: rådyr, ugle, mink Legger også ved bilde av "sjøku" :-) Redigert 28.Juli.2022 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 29.Juli.2022 Del på Facebook Svart 29.Juli.2022 Ikke trane, men hegre Godt at beveren ikke fikk lyst på tauet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.