Jump to content

50 HK Tohatsu vs. 90 HK Mariner

Teinekarl

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Skal til innkjøp av båt (15 fots ca) og står mellom to stk. Forskjellen er motor størrelse og alder. 90 HK mariner er fra 2001, mens Tohatsu 50 HK er fra 2006. 

Vårt bruk er mest hobbyfiske og familieturer i finværet.

Hvilken av disse motorene er mest gunstig med tanke på drivstofforbruk,generell kvalitet og vedlikehold?

-TK

Redigert av Teinekarl (see edit history)

Supert :thumbsup:

Har hatt den Marinermotoren selv på en 550 som veier like mye Ryds'

Motoren er har mest kubikk i klassen og er noe av det mest slitesterke Mercury har bygget.Men den er tung.

Tohatsuen er også en av mine favoritter, den er en av de letteste i klassen, og det er bra for med to på benken bak så er Tehri' baktung etter min mening.

Anbefaler at du prøvekjører, skal du fiske fra båten må du være komfortabel med balansen i båten. 

Ask skrev for 2 timer siden:

Generelt så brukar større motorar meir bensin, men det veit du vel.

Det der er ikke fakta @Ask 

La oss ta en motor som du har lagt for "hat" som eksempel og sette den opp mot ett av dine "favorittmerker", og attpåtil velge en spesiell sparebøsse de har laget:

Suzuki DF25         bruker  0.70 liter pr time ved 700 omdr

Evinrude E-tec 75 bruker 0.38 liter pr time ved 700 omdr

Så når jeg er ute og dorger etter sjøørreten ved Møkkalasset så bruker Suzuki DF25 V-twin nesten 100% mer enn E-tec 75 som er en 300% større motor enn Suzukien.

Tallvrengning? Tja - men fortsatt fakta... og mine påstander hadde holt i retten.

Redigert av dieselfan (see edit history)

vil si meg enig med Ask her - generelt sett :lol:  -  spesielt når det er spørsmål om 2 konvensjonelle 2-taktere.  

(og klart, unntak vil man alltid finne)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

"Ask har humor så han tåler denne (jeg lot være å bruke bevegelige emmos, og det liker han nok :-)  ) "

Takkar. Ein lærer kvarandre å kjenna, etter nokre år, og mange timar her på forumet.

Dei motorane som bruka minst bensin er dei som ikkje vil starta....

Eg håpar Teinekarl får seg ein motor han blir nøgd med.

Den Tohatsuen kan jo være en TLDI?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...