Jump to content

Yamaha F225, defekt startmotor


StianOvrevage

Recommended Posts

I år ble min Yamaha F225 2016 modell som har vært i mitt eie i 2 år avskrevet som helt ødelagt til min store fortvilelse.

 

I prosessen byttet jeg startmotor da vi trodde det var problemet.

 

Ila de to siste årene har jeg aldri hatt av motordeksel selv og fulgt årlig service hos merkeverksted.

 

Jeg legger ved noen bilder av startmotoren som vi plukket fra hverandre. Har noen gode idéer om hva som kan ha forårsaket denne type skader? Jeg er ingen ekspert så jeg aner ikke om dette er noe som antageligvis har utartet seg mens motoren har vært i mitt eie eller som kan stamme fra forrige eier?

IMG_20220726_102934.jpg

IMG_20220726_102858.jpg

IMG_20220726_102850.jpg

Link to post
Share on other sites

Du skal vel ikke se bort fra at det kan være en sammenheng mellom skader og 2 år uten tilsyn fra eier. Ting virker ikke av seg selv, samme hvor mye årlig service det får. Utover at startmotor er noe rusten, noe som er naturlig i et salt og fuktig miljø, er det ikke stort å si om skadene siden du ikke sier noe om hva som er galt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det jeg egentlig lurer på er om en startmotor skal se slik ut etter 5-6 år om normalt vedlikehold og servicer har blitt fulgt.

Spesifikt hva som er galt med motor kan jeg ikke si noe om. Verksted sier den har "rustet istykker". Derfor tenkte jeg at bilder av startmotoren kanskje kunne si noe om forløpet på hele motoren.
 

Jeg er litt forundret over at siste service var 2 mnd før alt gikk i stå, og da var alt tilsynelatende i orden. Og det har ikke skjedd noe i de to månedene imellom.

Link to post
Share on other sites

Det kan være mange grunner til en ødelagt startmotor. Det fremgår ikke av beskrivelsen hva som er feil. Er den rusten, utslitt eller brent.

 

Tror ikke startmotor normalt inngår i det periodiske vedlikeholdet. Slik at tilstanden på den, sier lite om det totale vedlikeholdet av motoren.

 

Årsaken kan være dårlig kvalitet fra produsent eller feil bruk. Hvis en har dårlig spenning frem til starter, vil den normalt gå saktere rundt og bruke mer strøm. Mer kining og mer varme. Feilen ligger da hos båteier/ bruker.

 

Er startmotor rusten innvendig, vil jeg anta at motor har vært under vann. Også en feil som kan tilskrives båteier og ikke verksted eller produsent.

Redigert av show must go on (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...