Jump to content

Yamaha 250hk 4-takt mangler kompresjon på én sylinder

KapteinLarsa

Recommended Posts

Hjelp, 

jeg har en Yamaha 250hk 4- takter, jeg får ikke kompresjon på den ene sylinderen. Båten starter og går på tomgang (eneste jeg har prøvd). Jeg ser stempelet i tennplugghullet hver gang jeg har testet komp. Det synes jeg var litt rart så jeg har forsøkt sette båten i gir og dra rundt proppelen, jeg ser da ingen bevegelse på stempelet. Noen som vet hva som er galt og eventuelt om noen som vet om noen i Oslo området som kan fikse dette? 

Kommentar fra moderator:
Tittel, Yamaha 250hk 4 takter, redigert.
Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

image.jpg

Dette hørtes rart ut.

Siden du ikke får kompresjon, så tenker jeg du har brukt kompresjonstester? Med andre ord, du har kjørt en del på starter, samt også kjørt den på tomgang?

Hvis råden er knekt, som antyder over, så hadde det vært et skikkelig spetakkel når den sveiv, samt når den ble kjørt på starter. 

For å se om det er normal bevegelse på stempel så er det nok lettere å dra den rundt på svinghjulet, med plugger ute, og med en pinne/ståltråd eller liknende sjekke stempelets bevegelse gjennom plugghullet. 

Jeg ville sjekket registerreim. Er den hel? Stemmer den med merkene?

Mangel på kompresjon grunnet en ventil henger er heller det jeg vil mistenke. Sot på ventilstamme. Tar du av ventildeksel så kan du få en indikasjon på tilstanden på ventilene. Med stempel i øvre dødpunkt, på kompresjon, så skal klaringen være nær spesifikasjon. Kjenner ikke denne motoren, men et søk på Google så finner du data. Ellers normalt mellom 0.1, og 0.4 mm tipper jeg, og godt nok for normal kompresjon. Henger ventilen så er det langt mer en det, og løfter er skikkelig skranglete. 

Hvis ventil har hengt i full åpen stilling, så kan stempel slått i ventil. Noe som kan skade/bøye ventil. Regner med dette er en inteferensmotor(stempel treffer ventil hvis den står åpen når stempel går opp). Hvis så så vil ventilen stå godt i åpen stilling. Topp må av, og overhaling og nye ventiler. Hvis sot/rust og ventilen henger så kan rensespray/rustløser gjøre susen. 

Lykke til. 

Takk for alle svar. Stempel sitter fast helt ute ved hullet til tennplugg. Jeg har vridd på propellen uten at stempelet beveger seg. Ut fra hva dere beskriver så er det nok råde som har knekt. Jeg hørte litt lyd når den gikk på tomgang, men hørtes mer ut som litt tikking i ventiler enn at råden var brekt. Får satse på at sylinder ikke er skadet. Noen som vet hva det burde koste å fikse dette? 

dieselfan skrev 3 minutter siden:

Er du heldig har råden knekt helt nede på stammen og ikke skadet blokka. 

Sveiv kun forsiktig for hånd på svinghjulet... Værsåsnill... 

Kan virke som det er det som kan ha skjedd. Skal ikke sveive mer på denne motoren med det første. Må få åpnet opp veiva å sett hva som er tilstanden. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...