Jump to content

Forlenge kalesjestenger


HiWard

Recommended Posts

Jeg har ny kalesje og skulle gjerne hevet den ca 5cm på hver side. Kalesjestengene er 22mm aluminium. Er det noen som vet om en god løsning for å forlenge disse? Var inne på tanken å bruke 25mm rør som skjøtestykke, men tror ikke de passer pga tykkelse på gods i rørene.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Har samme problemstilling. Har en enkel bøyle oppå taket bak vindskjermen. Den hevet jeg med en bit av samme type rør på hver side, med en bit 18mm inni. 

 

Hovedbøylen tenker jeg å heve med å bytte festebeslag. Har noen som sitter på innsiden av rekka, bytter til slike som sitter oppå, blir ca 5 cm.

 

Tok også og bøyde bøylene litt opp på midten slik at det ble en fin bue opp, de hadde sunket noe sammen. Rettet også litt på hovedbøylen der hvor helpebøylen sitter, hadde gitt litt etter der også i løpet av 20 år. Ble en del bedre av dette, men mangler som deg noen cm for at ny kalesje skal sitte stramt.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Sjøvind skrev 36 minutter siden:

Har samme problemstilling. Har en enkel bøyle oppå taket bak vindskjermen. Den hevet jeg med en bit av samme type rør på hver side, med en bit 18mm inni. 

 

Hovedbøylen tenker jeg å heve med å bytte festebeslag. Har noen som sitter på innsiden av rekka, bytter til slike som sitter oppå, blir ca 5 cm.

 

Tok også og bøyde bøylene litt opp på midten slik at det ble en fin bue opp, de hadde sunket noe sammen. Rettet også litt på hovedbøylen der hvor helpebøylen sitter, hadde gitt litt etter der også i løpet av 20 år. Ble en del bedre av dette, men mangler som deg noen cm for at ny kalesje skal sitte stramt.

Så jeg kan kanskje få 18mm rør inni 22mm? Målte indre diameter til 17,5mm, men kanskje det går med varme og litt forsiktig bruk av hammer ? Det bør jo bli ganske sterkt også om det går.

 

Tror ikke jeg kan bytte fester da mine er montert på innsiden av vindskjerm i slike T-spor.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Slik er det løst her. 

 

20220727_090248.jpg.4d667a8b50d9e3f21672afbdedb26d65.jpg

 

Sjøtestykke som går inni. Boret hull og passende skrue inn. 

 

Var slik da jeg kjøpte båten. Har ikke merket noe problemer med denne patenten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Slik er det løst her. 

 

20220727_090248.jpg.4d667a8b50d9e3f21672afbdedb26d65.jpg

 

Sjøtestykke som går inni. Boret hull og passende skrue inn. 

 

Var slik da jeg kjøpte båten. Har ikke merket noe problemer med denne patenten.

Noe slikt jeg ser for meg med 18mm rør som skjøtestykke. Trenger da også ekstra 22mm rør.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Swingswong skrev 55 minutter siden:

På min er det et mellomstykke jeg har lurt på hva er. (Rustfritt)

Fant det ut etter to år….
Det er til å skru på for å stramme eller slakke kalesjen.
 

Jeg snublet over noe som ble omtalt som en strekkfisk på ei nettsjappe. Den var til montering på enden av kalesjestengene og hadde dessverre feil type feste til vindskjermen min.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 15 timer siden:

Jeg har ny kalesje og skulle gjerne hevet den ca 5cm på hver side.

Ingen bilder og ingenting om hva slags båt gjør nok at endel gode løsninger ikke blir oppdaget av bp medlemmene.

 

I mange tilfeller kan man nok ganske enkelt bare flytte innfestninga til bølgene litt opp eller forover eller bakover. Noen Y-bøyler ser ut til å kunne justere plasseringen av hengslene i midten.

 

Uansett løsning så husk å tenke på hvor toppen av bøylen havner når den ikke er i bruk. Treffer den motoren eller kommer den på kalesjegarasjen?

 

To innfestninger kan da evt være løsningen, slik det er originalt (tror jeg) på min båt for at kalesjen skal komme langt nok bak når den ikke er i bruk.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
19 fot skrev for 2 timer siden:

Ingen bilder og ingenting om hva slags båt gjør nok at endel gode løsninger ikke blir oppdaget av bp medlemmene.

 

I mange tilfeller kan man nok ganske enkelt bare flytte innfestninga til bølgene litt opp eller forover eller bakover. Noen Y-bøyler ser ut til å kunne justere plasseringen av hengslene i midten.

 

Uansett løsning så husk å tenke på hvor toppen av bøylen havner når den ikke er i bruk. Treffer den motoren eller kommer den på kalesjegarasjen?

 

To innfestninger kan da evt være løsningen, slik det er originalt (tror jeg) på min båt for at kalesjen skal komme langt nok bak når den ikke er i bruk.

Godt poeng. Har et bilde av gammel kalesje, det er snakk om å heve forkalesjen i bakkant der den settes sammen med akterkalesjen. Den oppbevares i forkabin når den ikke er i bruk.

DC357EFF-A2A5-4BA2-BA23-BBBDEF49B71F.jpeg.c6752be66000e318d493a23ec0f470f9.jpeg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 18 timer siden:

Så jeg kan kanskje få 18mm rør inni 22mm? Målte indre diameter til 17,5mm, men kanskje det går med varme og litt forsiktig bruk av hammer ? Det bør jo bli ganske sterkt også om det går.

Det bør gå om du lager en splitt i 18mm røret og bruker epoxy.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Windy Zonda har en bitteliten elektrisk sylinder i bunnen av kalesjebøylen på begge sider slik at man knepper på slakk kalesje og strammer opp stangen etterpå ved å kjøre ut sylinderen. Virket nokså genialt. Kanskje en mulighet å montere i dette tilfellet?

Mons

Link to post
mons skrev 58 minutter siden:

Windy Zonda har en bitteliten elektrisk sylinder i bunnen av kalesjebøylen på begge sider slik at man knepper på slakk kalesje og strammer opp stangen etterpå ved å kjøre ut sylinderen. Virket nokså genialt. Kanskje en mulighet å montere i dette tilfellet?

Høres fiffig ut, det må jeg se nærmere på.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
mons skrev for 16 timer siden:

Windy Zonda har en bitteliten elektrisk sylinder i bunnen av kalesjebøylen på begge sider slik at man knepper på slakk kalesje og strammer opp stangen etterpå ved å kjøre ut sylinderen. Virket nokså genialt. Kanskje en mulighet å montere i dette tilfellet?

Men kanskje ikke like genialt etter noen år i salte omgivelser?

 

På mine båter ordnes stemmingen ved at det bakerst er strikk i stedet for bare hull. Henter hullene foran og på sidene på med slakk kalesje og så henter jeg på strikkene bak. Enkelt og greit. 5 minutter så er kalesje tatt ned eller opp, inkludert klipping og pen sammenstilling så den bare er ei tynn pølse der bak. Forbausende mange som bare henter av kjempene og dytter kalesje bakover så den ligger i ei røys over halve baksetet og til og med ligger delvis nedi sjøen i fart i enkelte tilfeller.

Link to post

Nå har jeg fått tak i to lengder a 90cm aluminiumsrør med ytre diameter 18mm og 22mm. Planen min har jeg forsøkt å skissere her:

8C18550E-DF46-423E-B257-AB82C9712ED9.jpeg.f5e9538b444e3648e200c8cbdc6b022a.jpeg

Jeg vil kappe over bøylerøret som vist da dette gjør at jeg slipper justeringer i forkant av kalesjen som egentlig sitter bra. Så tenkte jeg å sette inn en bit som dette (ikke i skala selvsagt):

7E66FBE4-F59B-4084-AF9F-9D82E566A6D8.jpeg.130c0deb0b7412fb0ef43c47a403ef8e.jpeg

Etter tips her vil jeg kutte et spor på langs i 18mm røret, tre det gjennom 22mm røret og lime med epoxy. Selve skjøten vil bli ca 50 mm plussminus, det er ikke så vanskelig å måle seg frem til. Spørsmålet mitt er om 50mm i hver ende blir sterkt nok, skal også limes med epoxy.

 

Jeg kunne forlenget røret ved å sette en bit i bunn, men gikk bort fra det da det blir mindre plass til forsterkende 18mm rør siden det må være plass til feste av denne typen.

40791BD0-5213-462D-A38E-1112C65C57FE.jpeg.2610084007877132a3e451774a7b29e2.jpeg

Forlenge i bunn ville vært lettere og gitt en "trygg retrett" om dette skulle bli mislykket, men jeg er som sagt betenkt på om dette blir sterkt nok og så vil jeg måtte justere på bøylen i forkant.

 

Tanker og innspill mottas med takk!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Hvor runde er disse alurørene innvendig?

 

Hvis jeg skulle skjøtet slike rør tror jeg at jeg ville brotsjet dem opp innvendig først for å sikre at de er helt runde. Deretter ville jeg dreid en syrefast stang til denne diameteren +/- 0.05mm. Så ville jeg doret inn denne stang med litt Loctite 638. 

Link to post
Komodo skrev 18 minutter siden:

Hvor runde er disse alurørene innvendig?

 

Hvis jeg skulle skjøtet slike rør tror jeg at jeg ville brotsjet dem opp innvendig først for å sikre at de er helt runde. Deretter ville jeg dreid en syrefast stang til denne diameteren +/- 0.05mm. Så ville jeg doret inn denne stang med litt Loctite 638. 

Dette er første gang jeg hører/leser ordet "brotsjet" ? Har heller ingen mulighet til å dreie en syrefast stang. Jeg antar at man trenger egnet verktøy for å måle hvor runde rørene er innvendig, verktøy jeg ikke er i besittelse av. Mye som skorter i både fatte- og gjennomføringsevne som du ser @Komodo
 

Dersom løsningen jeg har skissert er helt håpløs, setter jeg pris på at noen påpeker det. Alternativet for meg og mine begrensede mekaniske evner er å kjøpe ny kalesjestang og få den bøyd til riktig fasong.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg tror jeg ville gått for å skjøte på nederst, ikke skjøte midt på stanga. Og så heller flytte festene til hjelpebøylen. Har ikke noe avansert kunnskap eller verktøy, så hadde nok gått for tilsvarende løsning som @Grand Banks jr viser til i sitt innlegg. Prøve med 18mm røret. (Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk jeg skal gjøre det selv også, i stedet for å sette på nye beslag oppå rekka?)

Link to post
HiWard skrev for 7 timer siden:

Nå har jeg fått tak i to lengder a 90cm aluminiumsrør med ytre diameter 18mm og 22mm. Planen min har jeg forsøkt å skissere her:

8C18550E-DF46-423E-B257-AB82C9712ED9.jpeg.f5e9538b444e3648e200c8cbdc6b022a.jpeg

Jeg vil kappe over bøylerøret som vist da dette gjør at jeg slipper justeringer i forkant av kalesjen som egentlig sitter bra.

Husk på at sidene i den lange bøylen er utsatt for to typer krefter:

Trykk pga press mot toppen av denne lange bøylen (dette er neppe kritisk).

Bøyemoment pga press fra den korte bøylen (dette bør du ta hensyn til).

 

Sistnevnte bøyemoment vil bli som å legge endene på to stoler og et lodd der den korte bøylen kommer på. Altså får du stort bøyemoment der kort bøyle er festet og ingenting i endene og en jevn overgang fra maks til minimum.

 

Derfor bør svakheten som en skjøt har lett for å bli plasseres så nær en ende (null moment) som mulig. Om du da skal legge skjøten i øvre del så må du jo benytte en rett  strekning til hele hylsa, altså at du kapper feks minst 50mm unna nederste del av bøyen (hvis du velger å la hylsa gå 50mm inn i røret slik du har vist på neste tegning). Men tryggere hvis du lar overlappen være større, særlig hvis den blir slarkete så vil feks en dobllng av overlappen gi en halvering av slarken og den får ikke utvikle seg like fort til enda mer slark.

 

Du nevner at du ved å skjøte ovenfor leddet slipper at frembøylen blir påvirket. Det er nesten riktig, men husk at hvis du skal forlenge lang bøyle 50mm og løfter kalesja rett opp så vil den lange bøylen bli ørlitegrann mer loddrett og dermed så har du flyttet hengslepunktet til den korte bøylen og du strammer kalesja foran litt mer enn før (fra perfekt til litt strammere enn perfekt.

Link to post

Jeg troppet opp i båten i går klar til å gyve løs på oppgaven i 10 m/s kastevind :rolleyes: 

 

I verktøykassen hadde jeg også en boks med penetrerende olje og jeg tenkte derfor med meg selv at dersom jeg klarer å løsne festebeslagene på begge sider av vindskjermen uten å dra over gjenger og skruehoder, så er det et tegn fra kalesjegudene om at jeg skal forsøke å flytte festebeslagene først.

 

På tross av at beslagene står mellom ramma til vindskjermen og en grab-rail med ca 4cm klaring mellom, og til tross for at syrefaste skruer har stått i en t-mutter i minst 20 år, så gikk det over all forventning å løsne skruene. Da vet jeg bedre enn å trosse kalesjegudenes vilje...

 

Jeg flyttet derfor festene ca 10cm lenger bak og festene til støttebøylen ca 5 cm ned et voila; ting så straks bedre ut. Slakken i bakkant var borte og støttebøylen beholdt nesten samme posisjon. Om jeg er helt i mål finner jeg nok først ut når jeg får montert begge kalesjene, helst på en dag uten vind og regn, dager som det dessverre er et stykke mellom for tiden :nonod:

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 1 time siden:

Jeg flyttet derfor festene ca 10cm lenger bak og festene til støttebøylen ca 5 cm ned et voila; ting så straks bedre ut. Slakken i bakkant var borte og støttebøylen beholdt nesten samme posisjon.

Fint det løste seg så enkelt.

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe til, ser ut til at du fulgte mitt råd (som ble skrevet før bildet kom frem, så jeg kunne ikke vite om fester skulle flyttes forover eller bakover osv da):

 

19 fot skrev On 27.7.2022 at 14.00:

I mange tilfeller kan man nok ganske enkelt bare flytte innfestninga til bølgene litt opp eller forover eller bakover. Noen Y-bøyler ser ut til å kunne justere plasseringen av hengslene i midten.

 

 

Link to post
HiWard skrev On 2.8.2022 at 21.04:

Dette er første gang jeg hører/leser ordet "brotsjet" ? Har heller ingen mulighet til å dreie en syrefast stang. Jeg antar at man trenger egnet verktøy for å måle hvor runde rørene er innvendig, verktøy jeg ikke er i besittelse av.

Skjønner det HiWard ? Det jeg skrev var bare ut fra hva jeg ville gjort. Skjønner jo godt at ikke alle har dreiebenk i garasjen (selv om jeg ikke skjønner hvordan dere klarer dere uten :giggle:). 

 

Brotsj er et verktøy man bruker for å få et hull presist på diameter og helt rundt etter boring. Ser litt ut som et bor med flere skjær. Når man borer et hull blir det nemlig ikke helt rundt, og ikke helt nøyaktig på diameteren. 

 

Ved å sette fast en rund stang innvendig med Loctite for sylindrisk fastsetting får du en sammenføyning som sitter veldig godt. Men det er selvsagt mange måter å gjøre dette på. Noen gode og pene, noen stygge og dårlige, og atter andre mellom der et sted ?

 

Link to post
Komodo skrev 21 minutter siden:

Skjønner det HiWard ? Det jeg skrev var bare ut fra hva jeg ville gjort. Skjønner jo godt at ikke alle har dreiebenk i garasjen (selv om jeg ikke skjønner hvordan dere klarer dere uten :giggle:). 

 

Brotsj er et verktøy man bruker for å få et hull presist på diameter og helt rundt etter boring. Ser litt ut som et bor med flere skjær. Når man borer et hull blir det nemlig ikke helt rundt, og ikke helt nøyaktig på diameteren. 

 

Ved å sette fast en rund stang innvendig med Loctite for sylindrisk fastsetting får du en sammenføyning som sitter veldig godt. Men det er selvsagt mange måter å gjøre dette på. Noen gode og pene, noen stygge og dårlige, og atter andre mellom der et sted ?

 

Takk for god forklaring, da lærte jeg noe nytt i dag også :thumbsup: Det er mye jeg gjerne skulle hatt i garasjen, først og fremst en garasje... Slikt må man gjerne gi avkall på når man bor innenfor Ring 2 i hovedstaden, men jeg har båtplass i sykkelavstand så jeg klager ikke på noen verdens ting.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...