Jump to content

Bluechart brukergruppe


bliss X

Recommended Posts

Jeg planlegger å opprette en bluechart brukergruppe. Gruppens oppgaver skal i første omgang være å gi tilbakemeldinger til leverandøren av bluechart i Norge - Belanor.

 

Hensikten er å bidra aktivt til et bedre produkt.

 

Belanor stiller seg positiv til en slik gruppe, og jeg tror det kan være duket for et godt samarbeid mellom brukere av bluechart systemet og leverandøren.

 

Dersom du har en garmin kartplotter (ikke 76s e.l) med bluechart, og litt peiling på sjøkart er du velkommen til å være med. Ved å bli med på dette "prosjektet" vil du også få mulighet til å skaffe deg bedre kunnskap om produktet, gjennom å dele erfaringer med andre bluechart brukere.

 

Gruppen vil få tilhold her på baatplassen.no, så medlemskap på baatplassen.no er påkrevet for å delta. Gruppen er ennå ikke etablert. Jeg kommer tilbake med mer informasjon i denne tråden, om hvordan du skal gå fram for å bli medlem m.m.

 

Denne postingen er først og fremst for å lodde interessen for en slik gruppe. Det forutsettes en viss interesse for "prosjektet" før jeg går videre med dette.

 

Noe å tenkte på?

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Lasse skriver at "Dersom du har en Garmin kartplotter (ikke 76s e.l) med bluechart, ..." Betyr det at de som bare har GPS'er med Bluechart kart (som f.eks. GPSMAP 76S) ikke kan delta? Det er i så fall påfallende merkelig. For på disse GPSene med kart, er Bluechart'ene ikke særlig tilfredstillende!

 

:puke:

Link to post
Share on other sites

Lasse skriver at "Dersom du har en Garmin kartplotter (ikke 76s e.l) med bluechart, ..." Betyr det at de som bare har GPS'er med Bluechart kart (som f.eks. GPSMAP 76S) ikke kan delta? Det er i så fall påfallende merkelig. For på disse GPSene med kart, er Bluechart'ene ikke særlig tilfredstillende!

Dette du peker på har har ikke med Bluechart å gjøre, men med GPS'n og dens programvare, ikke med Bluechart i seg selv. Sorry!
Link to post
Share on other sites

Det er riktig som PanPan påpeker. 76S er ikke en fullverdig bluechart plotter. Jeg tror den miste plotteren som er skikkelig bluechart er 176. De spesielle problemene knyttet til PC løsningen av bluechart og 76S som båtmagasinet har testet, blir ikke en del av de problemstillingene gruppen skal arbeide med.

Link to post
Share on other sites

Interessant tiltak. Det forbauser meg imidlertid at du tar opp denne saken Lasse, jeg trodde, ut fra hva jeg har lest i dine innlegg, at du ikke akkurat var spesiellt glad i Bluechart. Men, det er lov å skifte menng.

 

Imidlertid, jeg har hatt Garmin 2006C siden den kom i salg i Norge, og er ivrig bruker sålenge jeg er på sjøen.  Mine erfaringer derfra, som stort sett er gode, deler jeg gjerne med andre.  

 

Det oppdages små feil sålenge man er ute, men når ikke kart og terreng ikke stemmer overens, er det gjerne terrenget som er riktig.   Katastrofale følger har de feilene jeg har oppdaget ikke hatt, og de vil neppe forårsake katastrofer for andre heller, med mindre man har dyptgående som danskebåten.  Jeg antar de samme feilene er inne i kartbasen som Garmin har benyttet for å lage Bluechart kartene.

 

I sommer er det mulig at jeg skal til Kragerøområdet, og der er den gamle feilen i første utgaven jeg hadde av kartene, som var i orden i neste utgave, kommet tilbake i siste utgave.  Garmin kjenner problemet, men Wattum i Malfix som har hyppig kontakt med dem, har ingen tro på at disse er i orden igjen før ferien.  Det blir rart å begynne intensivt å lese kart igjen.

 

Jeg drar på ferie om en uke, så om ikke det skjer noe med brukergruppen før det, kommer jeg tilbake i juli med erfaringene fra Bohuslänkysten til Gøteborg, krysset over til Arendal (om været blir bra og havet flatt (bekymret  :nonod: admiral)), og hva vi måtte få tid til på Sørlandet og hjem til Oslo.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det forundrer meg at brukere av små, håndholdte GPS'er skal holdes utenfor. Det kan bare bety at noen (inklusive Garmin og Belanor) innser at Bluechart på små plottere ikke fungerer særlig bra. Og det vil de helst ikke høre om. Du - PanPan (som etter det vi har lest her på Baatplassen, har en naturvitenskapelig/teknisk uttdannelse) burde holdle deg for god til å være med på et slikt opplegg! Skal det være et  brukerforum, burde NATURLIGVIS alle som kan bruke Garmins Bluecharts kunne delta - samme hva slags utstyr de benytter - kunne delta. Inngangsbiletten burde naturligvis KUN være at man benytter BLUECHARTS kart fra Garmin! Kan noen fortelle meg hvorfor kun de som  bruker store kartplottere fra Garmin skal kunne delta - men ikke de som bruker Garmins SMÅ kartplottere?

 

:puke:  :sad::lol:   :nonod:   :nono:   :lol:  

Link to post
Share on other sites

Til Tore_L

 

Det er jeg som er initiativtager til dette. Jeg gjør dette gratis på fritiden, og får hverken betalt av Belanor eller andre for det arbeidet jeg legger ned i dette. Målet mitt er å få bedre sjøkart - ikke å få bedre funksjonalitet på en 76S.

 

Jeg forbeholder meg derfor også retten til å bestemme hvilke rammevilkår jeg mener er hensiktsmessige.

 

Jeg oppfatter bluechart som et produkt laget for kartplotterne 176, 182, 2006 og 2010. En 76S er etter min mening ikke egnet som maritim kartplotter. Den har begrenset funksjonalitet ifht de ovennevte plotterne, og hvis vi skal jobbe med kart må vi ha plottere som viser det samme resultatet, ellers blir dette arbeidet svært vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem 162/168 da. Har en 168 selv som jeg er svært fornøyt med, selv om oppløsningen kun er 240x240 punkter. Skjermen er derimot særdeles lesbar selv i direkte sollys, i motsetning til mange rimeligere fargeplottere.

 

Her er grunnen til at jeg har 168, det var ikke plass til mer :) Særlig siden jeg ville ha ekkolodd også.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Høres intresant ut Lasse.

Er helt fersk når det gjelder Kartplottere, (instalerte en 182c sist helg). Ut fra hva jeg har sett hitill virkere dette meget bra. Det eneste som jeg reagerer på er at jeg på enkelte grunner ikke får frem dybde.

Brikkene mine er datert FEB 03. Har jeg fått de berømlige "gamle"brikkene.  Brikkene det gjelder er:Oslo- Gøteborg og Oslo Lista

(husker ikke nummerene her jeg sitter).

 

må innrømme at jeg foreløpig sjekker gjevnlig med papirkart når jeg kjører i "grumsete" farvann.

bortsett fra nevnte dybdeanvisninger er jeg imponert over nøyaktigheten.

 

Har lest papirkart i en 15 års tid. så noe må jeg vel kunne.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lasse sier : "Jeg forbeholder meg derfor også retten til å bestemme hvilke rammevilkår jeg mener er hensiktsmessige".  Hvis et brukerforum bare skal la brukere av spesielle typer elektronikk komme til orde, er dette brukerforum totalt DØDT - og heløt uten troverdighet! Jeg gjentar: UTEN TROVERDIGHET.

 

Lasse sier videre : "Jeg oppfatter bluechart som et produkt laget for kartplotterne 176, 182, 2006 og 2010. En 76S er etter min mening ikke egnet som maritim kartplotter."

 

Ganske interessant. Tror han at han er GUD? Det er likevgyldig hvilke produkter HAN mener Garmins Bluechart kart er laget for. Det avgjørende er hvilke produkter Garmins Bluechart kart MARKEDSFØRES for. Vil f.eks. Garmin og Belanor akseptere at Bluecharts kart bare er EGNET for kartplotterne 176, 182, 2006 og 2010? Hvorfor markedsføres da Bluecharts også for de mindre GPSene, som f.eks. GPSMAP 76S?

 

Lasse og Belanor: Dette må dere droppe, eller ta med all slags elektronikk som kan bruke disse kartene. Eller miste all troverdighet!

Link to post
Share on other sites

Det forundrer meg at brukere av små, håndholdte GPS'er skal holdes utenfor. Det kan bare bety at noen (inklusive Garmin og Belanor) innser at Bluechart på små plottere ikke fungerer særlig bra. Og det vil de helst ikke høre om. Du - PanPan (som etter det vi har lest her på Baatplassen, har en naturvitenskapelig/teknisk uttdannelse) burde holdle deg for god til å være med på et slikt opplegg! Skal det være et  brukerforum, burde NATURLIGVIS alle som kan bruke Garmins Bluecharts kunne delta - samme hva slags utstyr de benytter - kunne delta. Inngangsbiletten burde naturligvis KUN være at man benytter BLUECHARTS kart fra Garmin! Kan noen fortelle meg hvorfor kun de som  bruker store kartplottere fra Garmin skal kunne delta - men ikke de som bruker Garmins SMÅ kartplottere?

Jeg har forståelse for dette du gir uttrykk for. Jeg ville vært en smule forbannet om jeg hadde forventninger til å dra full nytte av Bluechart på en GPS 76S og får denne testen fra Båtmagasinet i fanget. Er det brukeren/kunden som selv stiller for store krav, eller er det et båtblad som skrur opp forventningen? Hva har Belanor/Garmin sagt, likeså den du har kjøpt GPS’ hos? Selv har jeg ikke vært nær til noen av disse kildene, jeg har ikke lest BM’s rapport, men det virker som man der i gården retter baker for smed. Man kan vel ikke bedømme kvaliteten av et kart når det kjøres på en utrustning som ikke har den fulle funksjonalitet?! Er ikke dette den brutale kjerne i denne saken? Hvorfor har dette blitt slik? Enten er ikke BM’s testpersonell her særlig kompetent, eller så har de også forventninger som ikke holder mål. Hvem har så ansvaret for det?

 

Ligger det i meldingen din at du mener at man vil få de samme resultatene på de store plotterne som man får ved bruk av Bluechart på GPS 76.? Slik er det vel i tilfelle ikke? En gruppe bør ha noenlunde samme ståsted for å fungere bra, tror jeg.

 

Sett at det nå kommer flere som har små GPS’er som kan ta Bluechart. Da vil vel disse i fellesskap kunne ha nytte av et sammarbeide som en del av en brukergruppe? Nå tenker jeg høyt. Så kunne man se hvordan dette utviklet seg. Dette er noen tanker – jeg har ikke svaret.

 

Derfor synes jeg det er en idé om folk med GPS'er som tar Bluechart registrerer seg her. Jeg tror ingen vil være unfair mot andre her - la oss se om vi kan skape en situasjon hvor alle vinner? Stå på! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Belanor har ingenting med denne avgjørelsen å gjøre. Dette er helt og holdent mitt syn, og dersom 76S og problemene med denne skal være en del av dette får noen andre ta ballen.

 

Hva garmin og belanor markedsfører, sier osv får du ta opp med dem direkte. Jeg har ikke noe ansvar for det. For siste gang gjentar jeg at dette handler om å få til best mulige kart, og jeg kommer ikke til å diskutere dette med 76s mer.

 

Det er fritt fram for alle og enhver å starte opp lignende aktiviteter.

Link to post
Share on other sites

Her er et bidrag til brukergruppen. Følgende er en slags oppsummering av det som har kommet fram til nå, basert på testen i BM, og andre opplysninger om manglende merker:

 

I Horten indre havn mangler:

Grønn stake på omtrentlig posisjon N59°26,27’ E010°28,40’

Fast merke på omtrentlig posisjon  N59°26,33’ E010°27,47’

Overrettmerke på omtrentlig posisjon N59°26,66’ E010°27,84’

Overrettmerke på omtrentlig posisjon N59°26,85’ E010°27,67’

Overrettlinje fra disse to siste overrettmerkene.

Merket på omtrentlig posisjon  N59°25,80’ E010°28,90’ synes å være av feil type?

 

På Søndre Missingene mangler 4 faste merker. (De var der i BC versjon 4!)

 

Ved innseilingen til Strømstad mangler:

Rød stake på omtrentlig posisjon N58°55,72’ E011°08,94’

Grønn stake på omtrentlig posisjon N58°55,63’ E011°08,66’

Rød stake på omtrentlig posisjon N58°55,88’ E011°08,12’

Grønn stake på omtrentlig posisjon N58°55,66’ E011°09,78’

Grønn stake på omtrentlig posisjon N58°55,51’ E011°10,06’

Fast merke på omtrentlig posisjon N58°56,03’ E011°06,51’

(Alle disse merkene var der i BC versjon 4!)

 

Dette var kun eksempler på manglende merker fra tre tilfeldig utvalgte steder. Når man skal saumfare alle kartene, er jeg redd for at denne listen etterhvert kan bli lang. Det rare er at (etter det forstår) disse merkene sannsynligvis har blitt borte i overgangen fra versjon 4 til 5!?

 

:wink:    :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Anton!

 

Holder på med Skilsø merkene dine.Heidi har fått ny tegnecomputer men hun tror ikke at hun

får et akseptabelt resultat.Når sjablongen blir blåst opp til full størrelse så blir det alt for

grovkornet tror hun.Etter hva jeg ser på skjermen så kan det stemme.Hun foreslår å bruke

de moderne Skilsø merkene i stedet?

(Hun kan lage kopi av de orginale selvfølgelig.Men det kommer til å bli veldig,veldig dyrt - og

da er det ikke aktuellt sa jeg til henne)

Link to post
Share on other sites

Takk til alle som så langt har meldt sin interesse.

 

Interessen er stor nok til at brukergruppen vil bli etablert

 

Hvis det er flere som ønsker å delta, så meld fra her i denne tråden. Oppgi hva slags plotter du har.

 

Pga ferieavvikling må jeg sette en tidsfrist på dette. Fristen for påmelding blir førstkommende tirsdag 24/6 kl 09:00

 

Det blir anledning til å melde seg på senere også, men de som ikke har meld seg innen fristen kan ikke regne med å komme med i gruppen før i slutten av juli.

 

Jeg kommer til å ta kontakt med hver enkelt via IM i løpet av tirsdagen.

Link to post
Share on other sites

Oppsummering, medlemmer bluechart brukergruppe:

 

Har gått gjennom postinger m.m og ender opp med at disse vil være med så langt:

 

BEG 176C

PanPan 182C

Stormbringer 176C

Pirus 2006C

Pekjan 182C

kristian 188C

aanton 182

arquebus 176

 

Hvis du står oppført men ikke ønsker å være med, eller ønsker å være med, men ikke står på lista, så meld fra, enten her eller via IM

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...