Jump to content

Kan Biltemas 2-komp polyuretanmaling males rett på gelcoat på innerskrog?

julietkilo

Recommended Posts

Takk for mye godt lesestoff på forumet - etter å ha vært lesehest her noen år har jeg nå kommet borti et spørsmål som kanskje kan besvares av forumistene her:

Jeg har delt en liten, gammel, åpen Selco glassfiberbåt ved fenderlista, og tatt av toppen. Fikk plastet igjen noen hull i skroget under bakerste tofte med goooood tilkomst, og angret definitivt ikke på at jeg delte båten for denne jobben.

Før jeg monterer på igjen "overdelen" med liner/ripe/motorbrønn/tofter kunne jeg tenkt meg å slipe skroget matt innvendig, og male det grått med Biltema sin 2-komponent polyuretanmaling pga gulnet/falmet gelcoat og slitte flater der føtter har tråkket i mange tiår:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/batlakk/polyuretanlakk-hvit-075-l-2000046181

(Utvendig skrog har egentlig helt fin gelcoat og trenger ikke maling).

Det jeg er litt usikker på er om jeg må bruke primer når jeg maler denne polyuretanmalingen på mattslipt gelcoat innvendig i skroget. Det står på boksen at Biltemas epoxyprimer kan brukes som grunning, men jeg tenker at det kanskje blir litt smør på flesk til innvendig bruk....? Mattslipt gelcoat burde i mine øyne være et veldig godt underlag for 2-komp maling å hefte på, men jeg er bare en halvstudert hobbybåtmekker. 

Dette er en restaurering av typen "la oss se hvor LITE penger vi kan fikse en båt for", så  hele prosjektet skal selvsagt være billigst mulig. Så en liter av Biltemas epoxyprimer til 289,- vil faktisk utgjøre rundt 20% av hele reparasjonsbudsjettet.

Noen som har gjort tilsvarende og kan anbefale eller fraråde å male denne polyuretanmalingen rett på gelcoat?

- - - - - - - - - - 

Legger ved noen bilder av prosjektet her for moro skyld, så det ikke blir bare kjedelig tekst å lese her .... :giggle: 

De røde strekene i plasten er rød sprittusj jeg tegnet på duken med, som så er blitt "oppbløtt" av epoxy.

Redigert for ordens skyld: lineren på det første bildet her skal ikke males, den blir fin med bare rubbing og polering.

selco_1.png

selco_2.png

selco_3.png

Redigert av julietkilo
Lagt til info om at liner ikke skal males. (see edit history)

Enig i det. Men gjør en grundig jobb med avfetting. Vask alt med glovarmt vann med kraftvask. Så mattsliper du raskt over. Nå har du fått vekk evt nupper og ujevnheter, da vasker du godt med aceton. Så tar du en ny runde med sliping slik at du sikrer at alle flater er mattet ned. Da er du også sikket på at du har fått fjernet alle fettstoffer før siste sliping, slik at du ikke drar fettstoffer med deg rundt når du sliper. Til slutt støvsuger du bort støvet. Da trenger du ikke å bruke aceton. Hvis du blåser over med pressluft må du sikre at du har ren luft uten vann og olje. Du må regne to strøk med den malingen. 

Gjør som Komodo anbefaler. Jeg lakket både innvendig og utvendig (over vannlinje) med 2K PU for 7 år siden har vært veldig bra. Men hadde litt problemer med BT- sin 2K PU den gang, rant mye og var klissete på samme tid. Men det er mulig den de har nå er bedre. 

Takk for innspill larshans1, men den malingen du viser til er nok "overkill" for dette prosjektet.

Jeg vurderte den selv til en annen båt, for den ser vanvittig bra ut. Men akkurat her er det bare om og gjøre å holde kostnader på et minimum, hver hundrelapp teller :lol:

Takk også til dere andre som deler erfaringer!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...