Jump to content

Flytte Volvo Penta MD2030 fra båt til båt


Arne2

Recommended Posts

Har en 30 fot seilbåt med en Volvo Penta MD2030 som jeg synes er god som ny. Båten den står i er vel verken en skarpseiler eller en havseiler. Av og til så ser man veldig bra båter med litt for dårlig motor til salgs.

 

Skulle det være mulig å flytte den motoren som jeg har over i en annen båt? Hva skulle noe slikt komme til å koste, sånn rent anslagsvis?

 

Er det "noen" i distriktet rundt Stavanger som eventuelt kunne tenkes å gjøre en slik jobb for en overkommelig pris?

 

Skulle nok ha klart det selv, dersom jeg hadde min egen brygge, og mitt egent verksted og uendelig med tid, men slik er det jo ikke, så dette går nok langt ut over det som jeg kan klare på egen hånd. 

 

Foreløpig så er det bare en strøtanke som har meldt seg hver gang jeg har sett en "kjempebåt med dårlig motor" til salgs.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Det er fult mulig, og heller ikke kostbart om man gjør det selv. Men om man skal betale folk over tusenlappen i timen i noen dager så blir det jo penger av det da. Pluss at du sitter igjen med en båt uten motor, for du vil vel ikke bruke like mye penger på å sette den dårlige motoren tilbake i denne?

 

Sist jeg skiftet motor kostet det meg 2x300 kroner for løft ut av den gamle og inn med den nye med et par uker mellom for å flytte over deler etc. Så det lønner seg å gjøre mest mulig selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg byttet en vesentlig større motor i min båt selv. En VP41. Løft kostet 1000. Da kom kranbil hjem til meg og foretok løftet. Bare til referanse.

 

Jeg byttet fra VP40 til 41. Kunne da bruke samme motorbukk, motorlabber og gir. Ny motor passet på mm inn.

 

Hvis båt du bytter fra/ til har samme motor så går det ganske raskt. Spesielt hvis de har samme gir. 

 

Men hvis motorbukk må bygges om, motor og gir justeres inn mtp aksling etc så løper tiden. Hvis det da er satt bort så løper jo kostnadene også.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Er det samme motor der alt er plug and play så er det gjort på en dag.

Er det derimot slik at alt må forandres på og alt av ledninger må byttes etc så går det fort en uke. På forrige sjark ble alt "feil" da jeg byttet motor. Måtte lage nye motorfester, forandre alt av ledninger til starter og instrumentpanel, nytt eksosanlegg, Støpe inn ny hylse, samt forandre vinkelen på denne + lage nytt opplegg for gass / gear ute og inne.

Skulle jeg ha betalt andre for dette vil jeg tro ca  35-45K++ i arbeidspenger.

Link to post
2 hours ago, Roger jo said:

spør Per om en pris, dyktig og bra sted. helst flere anbud for å sammenligne.

kan du vente kan prisen bli bedre men få en slutt dato.

https://www.aquabaat.no/

 

Se der ja. Det firmaet på Hundvåg kjente jeg faktisk ikke til. Skal forsøke å finne fram.

 

43 minutes ago, Okkaby said:

På seilbåt, kan det jo ofte bli litt styr å få inn/ut motor, hvis den står under dekk i kahyt. Ikke bare bare å løfte med kran når det er under tak.

 

Ja, det er akkurat det jeg har studert litt på. Først så skal man løfte 150-200 kg, og så samtidig så skal man ha god styring og tre den ut gjennom en liten åpning.

 

Har ellers lagt merke til at en del selbåter har mulighet til å skru av en del av "karosseriet" rundt inngangen til kahytten. Har regnet med og trodd at det er for å gjøre det litt mer "gjennomførbart" å få inn og ut en motor.

 

1 hour ago, Grand Banks jr said:

Da kom kranbil hjem til meg og foretok løftet.

 

Det var en god ide. Selvfølgelig er det mulig. Tenkte ikke på den muligheten. (Men det spørs hva kranfører sier når motoren henger fast i døråpningen og resten av seilbåten følger med.)

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

@Arne2, jeg fikk kranbilsjåføren innom noen uker før for å se på oppdraget. Mange kranbilsjåfører har løftet mange motorer før og vet hva som skal til. Jeg fikk en som hadde løftet ut mange motorer, montert selv, og jobbet som kranfører i Nordsjøen.

 

Jeg fikk beskjed om at vi måtte ha en kjettingtalje i tillegg til kranbilen.  Jeg hadde en liggende fra et annet prosjekt, så vi brukte den. 

 

Hvis du har motoren under inngang til kabin så må du kanskje stille kranbilen bak akter, slik at den får løftearmen inn i kabinen og kan løfte motor litt frem før opp og ut. Kanskje i flere operasjoner. Det kan kranbilfører best. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
4 hours ago, Grand Banks jr said:

Hvis du har motoren under inngang til kabin så må du kanskje stille kranbilen bak akter, slik at den får løftearmen inn i kabinen og kan løfte motor litt frem før opp og ut. Kanskje i flere operasjoner. Det kan kranbilfører best. 

 

Her var det virkelig mange gode forslag. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg at man skulle ligge ved brygga og så bruke noe ala en kraftig masteheis for å løfte og styre motoren ut. Det hadde jo blitt et kjempestress og sannsynligvis endt med katastofe.

 

Når man bruker "kranbilmetoden", så har man god tid, og man kan dele jobben opp i  flere "teiger". Først så kan man klargjøre ved å demontere slanger og alt elektrisk og løsne på motorfester, osv, og båten står helt stabilt, uten å vippe ute i sjøen og uten risiko for å ta inn vann, og man har god nok tid.

 

Når kranbilen kommer, så kan man fokusere på en eneste oppgave, løfte ut og sette på bakken.

 

Så kan man sende kranfører hjem, eller på jobb, og så kan man fokusere på neste oppgave som er klargjøring for innmontering.

 

Når alt er gjort klart, i båten og på motoren som skal inn, så kan man ringe etter kranbilen på nytt, og da er det fokus på en eneste oppgave: Løfte opp og inn og styre på plass.

 

Så er det etterarbeidet med å koble opp og få det hele ferdig.

 

Dette var egentlig rene mekanikerskolen. Nå endret denne jobben status fra å være "noe ganske ubegripelig" til å være "noe som faktisk kan la seg gjennomføre".

 

Mange takk for fantastisk gode tips!

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Arne2 skrev for 5 timer siden:

Når man bruker "kranbilmetoden", så har man god tid, og man kan dele jobben opp i  flere "teiger". Først så kan man klargjøre ved å demontere slanger og alt elektrisk og løsne på motorfester, osv, og båten står helt stabilt, uten å vippe ute i sjøen og uten risiko for å ta inn vann, og man har god nok tid.

 

Når kranbilen kommer, så kan man fokusere på en eneste oppgave, løfte ut og sette på bakken.

 

Sånn gjorde jeg det. Når kranbil kom i havna var alt løst og stroppet for løft. Et kvarter senere stod motoren på en ramme jeg hadde laget for anledningen,  oppå hengeren min. Jeg kjørte  hjem, løftet den av med talje i garasjen og begynte å flytte deler over til den nye. Nå den nye var klar,  nymalt og med nye reimer og filtre etc ble den lastet på hengeren og kjørt til havna.  Og så ble alt reversert. Enkelt og greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg brukte bare noen 4x4" som ramme for å sette motor på hengeren. Hadde noen 2x4" i tillegg i tilfelle jeg trengte mer høyde.

 

Jeg HATER å skru motor når båt er på vann, for jeg blir fort kvalm når jeg ikke ser horisonten og det gynger pga hekkbølger. Men mulig seilbåter over en viss størrelse ikke gynger slik. 

 

I min motorbåt hadde jeg klarering på under 5 cm da jeg løftet ned ny motor, så jeg hadde båt på land. 

 

I tillegg er det gjerne slik at man får tilgang til skroggjennomføringer som ellers er umulige å komme til, så jeg sjekket dem opp og tenkte opprinnelig å bytte dem også. Derfor båt på land. Samt at kranbilfører ville ha båt på land.

 

Når det gjelder seilbåter og bruk av bom etc har jeg ingen erfaring så der må du lytte på seilbåteiere  :yesnod:

 

Bytte av motor var overraskende enkelt. Jeg har aldri gjort noe slikt før. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...