Jump to content

Utenbordsmotor og båtferie


Rastløs

Recommended Posts

Jeg har gått over "til den andre siden" og bestilt meg en liten daycruiser ( 22 fot m/ egen do og utenbords motor 90 hk så den går ikke så fort)

 

- Jada jeg skal bli en av de som tar hensyn og kjøre i stor bue utenom tidligere artsfrender som snekker og seilbåter. ( Alo Mikkelen skal forøvrig sjøsettes neste år også, men turer med den tar så usannsynlig lang tid)

 

Egentlig er daycruiseren ment for bruk i indre oslo fjord i pent vær, men det kunne jo vært spennende å prøvd en litt oval weekend nedover svenske kysten.

 

Jeg er jo vant til seilbåt, så jeg har ikke den store erfaringen med bensinslukende motorbeist.

 

Når jeg imidlertid tenker meg om er det ganske sjeldent jeg har møtt båter med utenbordsmotor nedover mot Strømstad og videre nedover. ( Forruten oss med gammel seilbåt da)

 

Er det noen andre som har erfaring med båtferie med utenbords motor? . Hva pleier f.eks bensinbudsjettet

ligge på ?

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

Motoren er en 90 hk Suzuki 4 takt og blir vel produsert en gang til våren... ( Jeg er jo vant til seilbåt, så jeg skal vel ikke på tur i konstant 30 knopp.

Det er litt vel slitsomt)

 

Hade vært artig å hørt en solskinns historie fra noen som har tatt turen i en liten

"balje" med utenbordsmotor. Rykte skal jo ha det til at utenbordsmotor ikke er like my e å stole på som innenbordsmotorene så...

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Alo Mikkel!

Rykter skal man ta med en kilo salt. Min Yamaha 60 CE er 22 år og har ikke sviktet en eneste gang enda. Ukesturer i 18 fot hardtop gikk greit, savnet toalett og servant, men det er mange fine marinaer langs kysten med nødvendige faciliteter. Med 22 fot og toalett ombord får du det som plommen i egget! Kjenner ikke motoren din, men regn med et snittforbruk på omkring literen pr. NM, og er du flink til å slakke av på gassen når du er kommet i plan, ned mot planingsterskelen, så kanskje du kan komme ned mot 3/4 liter?

Når du kommer fra en saktegående seiler er vel 18-20 knop ganske raskt?

En tur nedover mot søta brors farvann skulle da være helt ypperlig. Håper du får masse fine turer i din nye farkost! :flag:

mvh

JanS

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Motoren er en 90 hk Suzuki 4 takt og blir vel produsert en gang til våren... ( Jeg er jo vant til seilbåt, så jeg skal vel ikke på tur i konstant 30 knopp.

Det er litt vel slitsomt)

 

Hade vært artig å hørt en solskinns historie fra noen som har tatt turen i en liten

"balje" med utenbordsmotor. Rykte skal jo ha det til at utenbordsmotor ikke er like my e å stole på som innenbordsmotorene så...

Dette skal du ikke være redd for!

 

Har selv samme motor som deg (i 140 hesters utgaven). Mener bestemt at Suzukien er minst like mye å stole på som innenbords. Vår er gått 350 timer uten problemer. Vi var i fjor sommer på tur fra Kristiansand til Fjellbacka t/r over en ukes tid. Kjørte rett over fra Jomfruland til Koster. Bensinforbruk 0.7-0.8 l/nm ved gode forhold, ca. 1 l/nm i mer krevende sjø. Med 90 hk vil jeg tro at rett over 20 knop er en fin marsjfart.

 

Går du i 4-5 knops fart, får du under 0.5 l/nm. Dette er ikke dyrt forbruk.

 

Kos deg på turen til Sverige, du! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

- Skal se det blir motorbåt tur i sommer da. Går det å kjøre fra Jomfruland til fjellbacka, må det jo gå helt utmerket fra indre oslo fjord også.

- Skal se budsjettet heller ikke blir så galt heller.

( selv om det helt klart blir dyrere enn med seilbåten, men så sparer jeg jo til gjengjeld mange feriedager på transportetappene ) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg hadde en Skibsplast 600 (20 fot) m 90 hk Mercury påhenger. Med den hadde jeg flere deilige turer, bl a til Koster sommeren 04. Toalett og vask var det, samt kokebluss - det eneste som er problemet er plassen. Men gode holdninger gjør plassmangelen til ikke-problem....?

 

Bensinforbruket var nok ikke veldig lavt (eldre totakter...) men det går fort, og man kommer raskt frem, og dermed blir det ikke så galt.

 

Sommeren 05 var min kone og jeg alene noen dager i området Missingen/Flatskjæra/Hankø i Skibsplasten, se bilde.

 

En annen fordel med liten båt, er at du kan ta den på henger, og sette den ut i f eks Haldenvassdraget (prøvd sommeren 04: svært vellykket!).

 

Post og fortell når dere har vært ute, det er inspirerende for alle!

 

Bilde

 

Missingen, sommeren 05

Link to post
Share on other sites

( selv om det helt klart blir dyrere enn med seilbåten, men så sparer jeg jo til gjengjeld mange feriedager på transportetappene )

Mnja. Jeg vet ikke. For meg, og jeg vil tro de fleste andre seilbåteiere, er det det å seile som er det primære. Å være underveis. Ikke at jeg på død og liv skal være et sted på et bestemt tidspunkt. Da er det billigere å ta bussen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Joda Krapyl!

 

enig i det også jeg, men når man har en kone som er sån passe interessert og helst vil benytte ferien i sydligere strøk , må man finne minste felles multiplum.

For å få til tur med oss begge blir det derfor "kompakt ferie med båt" og da vil vi jo gjerne se litt mer enn Dyna fyr før vi må dra tilbake. og da må vi jo prøve bensindyret.

 

- og når jeg har god tid ( en hel søndag f.eks - for det tar jo gjerne hele dagen) koser jeg meg i Alo Mikkelen, og lar blotrykket falle.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...