Rastløs Startet 28.November.2005 Del på Facebook Startet 28.November.2005 Jeg har gått over "til den andre siden" og bestilt meg en liten daycruiser ( 22 fot m/ egen do og utenbords motor 90 hk så den går ikke så fort) - Jada jeg skal bli en av de som tar hensyn og kjøre i stor bue utenom tidligere artsfrender som snekker og seilbåter. ( Alo Mikkelen skal forøvrig sjøsettes neste år også, men turer med den tar så usannsynlig lang tid) Egentlig er daycruiseren ment for bruk i indre oslo fjord i pent vær, men det kunne jo vært spennende å prøvd en litt oval weekend nedover svenske kysten. Jeg er jo vant til seilbåt, så jeg har ikke den store erfaringen med bensinslukende motorbeist. Når jeg imidlertid tenker meg om er det ganske sjeldent jeg har møtt båter med utenbordsmotor nedover mot Strømstad og videre nedover. ( Forruten oss med gammel seilbåt da) Er det noen andre som har erfaring med båtferie med utenbords motor? . Hva pleier f.eks bensinbudsjettet ligge på ? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Bensinforbruket er vel avhengig av et par ting, f.eks. om det er en eldre totakter med forgasser du har eller om det er en ny og moderne helelektronisk sak med innsprøytning etc. Og så er forbruket avhengig av om du kjører med full spiker hele tiden eller om du cruser i mer bedagelig tempo. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Hadde ikkke Båtmagasinet eller Vi Menn en artikel om en sen høst tur til Smøgen med en Skibsplast med påhenger for et år siden tro.....Tror det sto litt om forbruk der. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 (redigert) Motoren er en 90 hk Suzuki 4 takt og blir vel produsert en gang til våren... ( Jeg er jo vant til seilbåt, så jeg skal vel ikke på tur i konstant 30 knopp. Det er litt vel slitsomt) Hade vært artig å hørt en solskinns historie fra noen som har tatt turen i en liten "balje" med utenbordsmotor. Rykte skal jo ha det til at utenbordsmotor ikke er like my e å stole på som innenbordsmotorene så... Redigert 28.November.2005 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 (redigert) Hei Alo Mikkel! Rykter skal man ta med en kilo salt. Min Yamaha 60 CE er 22 år og har ikke sviktet en eneste gang enda. Ukesturer i 18 fot hardtop gikk greit, savnet toalett og servant, men det er mange fine marinaer langs kysten med nødvendige faciliteter. Med 22 fot og toalett ombord får du det som plommen i egget! Kjenner ikke motoren din, men regn med et snittforbruk på omkring literen pr. NM, og er du flink til å slakke av på gassen når du er kommet i plan, ned mot planingsterskelen, så kanskje du kan komme ned mot 3/4 liter? Når du kommer fra en saktegående seiler er vel 18-20 knop ganske raskt? En tur nedover mot søta brors farvann skulle da være helt ypperlig. Håper du får masse fine turer i din nye farkost! mvh JanS Redigert 28.November.2005 av JanS/ m/y Gygra (see edit history) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Arvid_A Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Her finner du en test som Båtmagasinet gjorde i 2002, hvor bl.a Suzuki 90Hk 4T er med: http://www.baatmagasinet.no/baatweb/bmweb....ages/tidlige_57 (trykk på "Motortester" og deretter finner du "Test: Fire 90-hester"). Dette skulle gi en god pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Motoren er en 90 hk Suzuki 4 takt og blir vel produsert en gang til våren... ( Jeg er jo vant til seilbåt, så jeg skal vel ikke på tur i konstant 30 knopp. Det er litt vel slitsomt) Hade vært artig å hørt en solskinns historie fra noen som har tatt turen i en liten "balje" med utenbordsmotor. Rykte skal jo ha det til at utenbordsmotor ikke er like my e å stole på som innenbordsmotorene så... Dette skal du ikke være redd for! Har selv samme motor som deg (i 140 hesters utgaven). Mener bestemt at Suzukien er minst like mye å stole på som innenbords. Vår er gått 350 timer uten problemer. Vi var i fjor sommer på tur fra Kristiansand til Fjellbacka t/r over en ukes tid. Kjørte rett over fra Jomfruland til Koster. Bensinforbruk 0.7-0.8 l/nm ved gode forhold, ca. 1 l/nm i mer krevende sjø. Med 90 hk vil jeg tro at rett over 20 knop er en fin marsjfart. Går du i 4-5 knops fart, får du under 0.5 l/nm. Dette er ikke dyrt forbruk. Kos deg på turen til Sverige, du! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.November.2005 Del på Facebook Svart 28.November.2005 Har Johnson 115 4takt(samme som Suzuki), har hatt mange påhengere. Vil si at driftsikkerheten er meget bra. Bensinforbruket er meget bra, når en trekker fra 1500-2000 omdreininger fra topp turtall. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rastløs Svart 28.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2005 - Skal se det blir motorbåt tur i sommer da. Går det å kjøre fra Jomfruland til fjellbacka, må det jo gå helt utmerket fra indre oslo fjord også. - Skal se budsjettet heller ikke blir så galt heller. ( selv om det helt klart blir dyrere enn med seilbåten, men så sparer jeg jo til gjengjeld mange feriedager på transportetappene ) Sitér dette innlegget Link to post
arjosk Svart 29.November.2005 Del på Facebook Svart 29.November.2005 Hei Jeg hadde en Skibsplast 600 (20 fot) m 90 hk Mercury påhenger. Med den hadde jeg flere deilige turer, bl a til Koster sommeren 04. Toalett og vask var det, samt kokebluss - det eneste som er problemet er plassen. Men gode holdninger gjør plassmangelen til ikke-problem....? Bensinforbruket var nok ikke veldig lavt (eldre totakter...) men det går fort, og man kommer raskt frem, og dermed blir det ikke så galt. Sommeren 05 var min kone og jeg alene noen dager i området Missingen/Flatskjæra/Hankø i Skibsplasten, se bilde. En annen fordel med liten båt, er at du kan ta den på henger, og sette den ut i f eks Haldenvassdraget (prøvd sommeren 04: svært vellykket!). Post og fortell når dere har vært ute, det er inspirerende for alle! Missingen, sommeren 05 Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 29.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2005 Da går det nok bra for meg også, selv om jeg så av testen at min Suzuki er blandt de tørsteste i klassen, men hva har man feriepenger til... ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 ( selv om det helt klart blir dyrere enn med seilbåten, men så sparer jeg jo til gjengjeld mange feriedager på transportetappene ) Mnja. Jeg vet ikke. For meg, og jeg vil tro de fleste andre seilbåteiere, er det det å seile som er det primære. Å være underveis. Ikke at jeg på død og liv skal være et sted på et bestemt tidspunkt. Da er det billigere å ta bussen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Rastløs Svart 30.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2005 Joda Krapyl! enig i det også jeg, men når man har en kone som er sån passe interessert og helst vil benytte ferien i sydligere strøk , må man finne minste felles multiplum. For å få til tur med oss begge blir det derfor "kompakt ferie med båt" og da vil vi jo gjerne se litt mer enn Dyna fyr før vi må dra tilbake. og da må vi jo prøve bensindyret. - og når jeg har god tid ( en hel søndag f.eks - for det tar jo gjerne hele dagen) koser jeg meg i Alo Mikkelen, og lar blotrykket falle.. Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 (redigert) Ta en titt på Little Boat Big Island. Ikke så mye tekniske opplysninger kanskje. Mere som inspirasjon. Redigert 30.November.2005 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.