Grizzly Startet 28.Juli.2022 Del på Facebook Startet 28.Juli.2022 (redigert) Er på utkikk etter seilbåt i størrelse 35-38 fot. Jeg har ikke nok erfaring å høste av, men tenker at det er fordel med en tyngre seilbåt. Tror det kan være fordel dersom man seiler i mer sjø og ruskete forhold. I tillegg innbiller jeg meg at tyngre båter er mer solide. Bavaria 36 eller 37 er absolutt aktuell. Har også sett på Jeanneau sin oddyssey 36i. Imidlertid ser jeg at det er en relativt stor vektforskjell på disse båtene. Bavaria på 7000kg og Jeanneau på 5700kg. Kjølprosent er litt større på bavaria. (Bavarian er 36cm lengre og 8cm bredere enn Jeanneau). Vil man merke noen vesentlig forskjell mellom disse båtene, spesielt i mer ruskete vær? Vil bavarian oppleves som roligere i større sjø? Er det noen forskjell i byggekvaliteten (virker de like solide)? Et sted må vel Jeanneau ha spart vekt? Og hva har det eventuelt gjort med kvalitetsfølelsen av båten. En litt større bavaria kan vel ikke være svaret på 1300kg? (Redigert noen skrivefeil). Redigert 28.Juli.2022 av Grizzly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Hvis du abonnerer på Seilmagasinet så skal du få tilgang til masse historiske tester der. Der har flinke folk vurdert båtmodeller og deres fordeler / ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
Grizzly Svart 28.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Jeg er medlem der og har lest mange tester. Også på de overnevnte båtene. Har ikke lest noe om vektforskjeller merke og om det slår ut på seilegenskaper og kvalitetsforskjeller. Mulig det ikke betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Vekt betyr mye, i to betydninger: - lavere vekt er positivt for å få båten til å flytte på seg. Mindre vekt= mindre våt flate= mindre motstand= mer fart, spesielt i lite vind. - høyere vekt gir mer masse som bølgene må slite med å flytte på=roligere og mindre bevegelse i sjø=mer komfort. Jeanneau har prioritert det første, Bavaria det siste (for disse to modellene, Bav hadde også modeller med lav vekt og mye seil - Match). Jeanneau’en har også litt mer seilareal/tonn. Den får du også i «performance»-versjon med mer seil og dypere (og lettere) kjøl. Så valget er hvilke egenskaper man prioriterer. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Grizzly skrev for 10 timer siden: Vil man merke noen vesentlig forskjell mellom disse båtene, spesielt i mer ruskete vær? Nei Det er andre egenskaper enn vekt alene som dikterer oppførsel i ruskete vær. Om du ønsker å gjøre grove sammenligninger ville jeg heller sett på rigg vs deplasement. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.Juli.2022 Del på Facebook Svart 28.Juli.2022 Høy vekt er ikke noe jeg forbinder med økt komfort. Vil heller si det er negativt for alt, så lenge en holder seg til turbåter. Nyere halberg rassy er unntaket som bekrefter regelen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2022 Del på Facebook Svart 31.Juli.2022 Bavariaen har jo som du sier mer vekt i kjølen, 500 kg forskjell bare der. Den vil nok da være stivere dvs krenge mindre med samme seilføring. Det kan også være at Bavariaen av den grunn vil føles noe mer stabil med roligere bevegelser i ruskevær. Bavarian er jo også litt bredere og lengre, så de resterense 800 kg i forskjell ligger nok der i litt mer GRP og litt mer innredning. Byggekvaliteten ville jeg vært lite bekymret for, begge er jo godt kjente volumselgere og antagelig gode kvalitetsikringsrutiner. Hvilke CE-klasser er de to? Er stabiliteten i store bølger viktig er jo kjøl% viktig så muligens har Bavariaen også en bedre stabilitetskurve og en høyere AVS. Mht. hvor raskt de seiler så er jo SA/depl ganske likt, men antagelig vil Jeanneauen aksellerer raskere i lite vind men Bavarien vil med mer kjølvekt være stivere, kunne bære mer seil og være raskere i mer vind. Men trimmemuligheter, skrogform, rullestor eller ikke og seilenes tilstand betyr nok mer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2022 Del på Facebook Svart 31.Juli.2022 pacuare skrev On 28.7.2022 at 22.46: Høy vekt er ikke noe jeg forbinder med økt komfort. Vil heller si det er negativt for alt, så lenge en holder seg til turbåter. Nyere halberg rassy er unntaket som bekrefter regelen. Kan du utdype dette? Komfort er jo subjektivt men hva gjør HR til unntaket? La oss si man sammenligner to ellers ganske like båter, samme SA/depl, samme lengde og skrogform, men den ene har 500 kg mer i kjølen? Total masse har selvsagt noe å si men også plassering av massen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.